بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
بزرگترین بازار‌های سهام جهان کدام‌ها هستند؟
بورس اوراق بهادار نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کنه، بنابراین اندازه اون مهمِ! هرچی بورس اوراق بهادار بزرگ‌تر باشه، برای ذی‌نفع‌ها بهترِ.
کد خبر : ۲۴۹۳۱۰

بزرگترین بازار‌های سهام جهان کدام‌ها هستند؟

به گزارش بورس نیوز،  بورس اوراق بهادار نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کنه، بنابراین اندازه اون مهمِ! هرچی بورس اوراق بهادار بزرگ‌تر باشه، برای ذی‌نفع‌ها بهترِ. این بازار‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنن تا با انتشار سهام و اوراق قرضه، برای توسعه تجارت، سرمایه در گردش و سایر نیازها، سرمایه جذب کنن. در این نوشته بزرگ‌ترین بورس‌های سهام جهان رو معرفی می‌کنیم.

۱. بورس اوراق بهادار نیویورک

بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE)، بزرگ‌ترین بورس اوراق بهادار جهانِ که در وال استریت نیویورک واقع شده. در این بازار سهام، بیش از ۲۴۰۰ شرکت فهرست شده‌اند که از میون اون‌ها می‌توان به نام‌های بزرگی مثل وال‌مارت (Walmart) و جی‌پی‌مورگان چیس (JPMorgan Chase) اشاره کرد.

بورس نیویورک از قدیمی‌ترین بازار‌های اوراق بهادار هم به حساب میاد که سال ۱۷۹۲ تأسیس شد. ارزش بازار همه شرکت‌های فهرست‌شده در NYSE تا اواسط سال ۲۰۲۱ حدود ۲۳تریلیون دلار بود.

میانگین حجم معاملات روزانه در این بازار، بین ۲ تا ۶میلیارد سهمِ. نکته دیگه اینکه NYSE معامله با ابزار‌های مالی مختلف، مثل سهام، اوراق قرضه، صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) و گزینه‌های دیگه رو برای کارگزار‌ها ممکن می‌کنه.

۲. نزدک

گروه نزدک اوام‌اکس (NASDAQ) دومین بازار بزرگ سهام در دنیاست که سال ۱۹۷۱ در نیویورک تأسیس شد. ارزش بازار این بورس حدود ۱۱تریلیون دلار است.

بیش از ۳هزار سهام مختلف در NASDAQ با میانگین ارزشی معاملات ۱٫۲۶تریلیون دلار در ماه فهرست شده‌اند. سهام شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت، گوگل، فیس‌بوک، تسلا، آمازون و اپل در این بورس عرضه می‌شن. شرکت‌های این فهرست، حدود ۹درصد از کل ارزش بازار جهان رو به خودشون اختصاص داده‌اند.

نکته جالب اینکه هیچ شرکتی در حوزه نفت و گاز یا بخش خدمات در نزدک وجود نداره! چون این بورس بیشتر متمایل به حوزه‌های فناوری، خدمات بهداشتی و خدمات مصرف‌کننده است.

۳. بورس اوراق بهادار توکیو

بورس اوراق بهادار توکیو (TSE) که با نام Tosho هم شناخته می‌شه، سومین بورس بزرگ جهان در ژاپن که سال ۱۸۷۸ راه افتاد. این بازار سهام بیش از هزار کارمند ثابت داره و به‌خاطر نظارت قوی بر بازار و انجام معاملات معروف شده.

بورس توکیو سهام بیش از ۳۵۰۰ شرکت رو عرضه می‌کنه که ارزش بازار تجمیعی اون‌ها بیش از ۵تریلیون دلارِ. شاخص معیار Nikkei ۲۲۵ حدود ۲۲۵ شرکت تجاری بزرگ ژاپن، مثل هوندا، تویوتا، سوزوکی، سونی، میتسوبیشی و خیلی‌های دیگه رو در خودش جا داده.

جالبِ بدونید TSE بعد از جنگ جهانی دوم، فعالیت‌های خودش رو به‌طور کامل و به‌مدت ۴ سال متوقف کرد. این بورس به اعضا امکان معامله با مشتقات، سهام جهانی، اوراق قرضه و ... رو هم می‌ده.

۴. بورس اوراق بهادار شانگ‌های

بورس اوراق بهادار شانگ‌های (SSE) چهارمین بازار بزرگ جهان و دومین بورس اوراق بهادار بزرگ در آسیاست. این بازار سهام در سال ۱۸۶۶ تأسیس شد، اما به‌خاطر انقلاب چین در سال ۱۹۴۹ فعالیتش رو متوقف کرد. پایه‌های مدرن اون در سال ۱۹۹۰ گذاشته شدن.

بورس شانگ‌های بیش از ۱۴۵۰ شرکت سهامی عام رو در پلت‌فرم خودش فهرست کرده که ارزش بازار مجموع اون‌ها حدود ۴تریلیون دلار برآورد می‌شه.

نکته قابل‌توجه اینکه SSE در مقایسه با همتا‌های خودش، مثل NYSE و NASDAQ کمی متفاوت عمل می‌کنه. هر زمان اخبار منفی یا عدم‌قطعیتی در بازار وجود داشته باشه، دولت چین این حق رو داره که معاملاتش رو برای یک روز متوقف کنه!

۵. یورونکست

یورونکست (Euronext) پنجمین بورس بزرگ جهان، واقع در شهر آمستردام، کشور هلندِ که بهترین بورس اوراق بهادار در قاره اروپا هم شناخته شده.

بازار بورس یورونکست، در سال ۲۰۰۰، بعد از ادغام بورس اوراق بهادار آمستردام، بورس اوراق بهادار بروکسل و بورس پاریس، تأسیس شد. هدف از تشکیل این بازار، استفاده هماهنگ از بازار‌های مالی اتحادیه اروپا بود.

یورونکست بیش از ۱۳۰۰ شرکت رو در فهرست معاملاتی خودش داره که مجموع سرمایه اون‌ها بیش از ۴٫۲تریلیون دلارِ. حجم متوسط معاملات این بازار در ماه، حدود ۱۷۴میلیارد دلار برآورد می‌شه.

بزرگترین بازار‌های سهام جهان کدام‌ها هستند؟

۶. بورس اوراق بهادار هنگ کنگ

بورس اوراق بهادار هنگ کنگ (HKSE) در سال ۱۸۹۱ تأسیس شد و حالا هم در فهرست بزرگ‌ترین بورس‌های سهام جهان، در رتبه ششم قرار داره.

در مجموع ۱۲۰۰ اوراق قرضه در این بازار وجود دارن و بیش از ۲۳۰۰ شرکت هم در پلت‌فرم HKSE فهرست شده‌اند که حدود ۵۰درصدشون متعلق به سرزمین اصلی چین هستن.

کل ارزش بازار HKSE بیش از ۴تریلیونِ و حجم معاملاتی بیش از ۱میلیون قرارداد مشتقه در روز با قرارداد‌های آتی HSCEI ایجاد می‌کنه. این بورس در سال ۲۰۱۷ از فرایند معاملات فیزیکی به معاملات الکترونیکی تبدیل شد.

۷. بورس اوراق بهادار لندن

بورس اوراق بهادار لندن (LSE) از قدیمی‌ترین بورس‌های سهام در جهانِ که گروه بورس لندن اون رو اداره می‌کنه. بورس لندن که در سال ۱۶۹۸ تأسیس شد، رتبه هفتم فهرست بزرگ‌ترین بورس‌های سهام جهان رو در اختیار داره.

تقریبا ۳هزار شرکت در بورس اوراق بهادار لندن با سرمایه بازاری بیش از ۳٫۷تریلیون دلار فهرست شده‌اند که در میون اون‌ها نام‌های برجسته‌ای مثل بارکلیز (Barclays)، ودافون (Vodafone) و بریتیش پترولیوم (British Petroleum) دیده می‌شن.

بورس لندن بزرگ‌ترین بورس اوراق بهادار جهان تا وقوع جنگ جهانی اول بود، اما بعد از پایان جنگ، بورس نیویورک، لندن رو پشت سر گذاشت و به بزرگ‌ترین بورس سهام جهان تبدیل شد.

۸. بورس اوراق بهادار شنژن

بورس اوراق بهادار شنژن (Shenzhen) در شنژن چین واقع شده که به سیلیکون، ولی این کشور معروفِ. شنژن دومین بورس بزرگ اوراق بهادار در چین، در سال ۱۹۹۰ تأسیس شد.

شنژن هشتمین بورس بزرگ جهانِ که سهام بیش از ۱۴۰۰ شرکت رو در پلت‌فرم خودش فهرست کرده. ارزش کل بازار این شرکت‌ها، حدود ۴تریلیون دلار برآورد می‌شه.

بیشتر شرکت‌های پذیرفته‌شده در این بورس، در چین مستقر هستن و همه معاملات بر اساس یوان انجام می‌شن. دولت چین هم می‌تونه در صورت وجود خبر یا رویداد نامطلوب بر سهام، معاملات اون رو به‌مدت یک روز متوقف کنه.

۹. بورس اوراق بهادار تورنتو

بورس اوراق بهادار تورنتو (TSE) متعلق به گروه تی‌ام‌اکس (TMX) است. بورس تورنتو در سال ۱۸۵۲ تأسیس شد و سهام حدود ۲۲۰ شرکت با سرمایه کل ۲٫۱تریلیون دلار رو در خودش جا داده.

ابزار‌های مالی مختلفی مثل سهام، اوراق بهادار سرمایه‌گذاری در املاک، صندوق‌های قابل‌معامله در بورس و ... در این بازار بزرگ معامله می‌شن که متوسط حجم ماهیانه اون‌ها بالغ بر ۹۷میلیارد دلار برآورد می‌شه.

اخیرا خبر رسید بورس اوراق بهادار تورنتو قرارِ با بورس لندن ادغام بشه، اما این مسئله به نتیجه نرسید، چون سهام‌داران این پیشنهاد رو رد کردن.

۱۰. بورس اوراق بهادار بمبئی

بورس اوراق بهادار بمبئی (BSE)، قدیمی‌ترین بورس اوراق بهادار هند، در سال ۱۸۷۵ تأسیس شد و دهمین بورس بزرگ جهان به حساب میاد. این بازار در شهر بمبئی، بیش از ۵۵۰ شرکت رو در پلت‌فرمش داره. کل سرمایه بازار BSE بیش از ۲تریلیون دلارِ.

مسلما همه این شرکت‌های بزرگ، حضور قدرتمندی هم در فضای اینترنت دارن؛ شما هم اگه می‌خواهید وب‌سایت موفق و پرفروشی برای شرکت خودتون داشته باشید، باید فکری برای پرداخت‌های اینترنتی بکنید، و به فراخور نیاز‌ها و امکانات وب‌سایت و شرکتتون، با ساخت درگاه ipg یا ساخت درگاه واسط یا ساخت درگاه پرداخت اشتراک با امنیت بالا تراکنش‌های هوشمندتری داشته باشید.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شاید خبر بدی در راه است و ما نمی‌دانیم
یک عضو هیات مدیره سبدگردان مانی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شاید خبر بدی در راه است و ما نمی‌دانیم

تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده پسته با سررسید سال ۱۴۰۰
مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا اعلام کرد؛

تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده پسته با سررسید سال ۱۴۰۰

ترکه دولت پشت دست خریداران سهام
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ترکه دولت پشت دست خریداران سهام

دُم خروس هم بیرون زد
ساعت پنج و نیم عصر؛

دُم خروس هم بیرون زد

ارسال نظر