بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد؛

ریزش سهام و ریزش اعتماد دستاورد بورس دولتی!

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: زمانی که مردم تمام نقدینگی خود را وارد بورس می‌کنند، سرمایه موجود در دست شان باد کرده و هنگام بیرون کشیدن آن از بازار، باعث متضرر شدن بقیه سرمایه گذاران می‌شوند.
کد خبر : ۲۵۰۷۵۵

فروش اوراق در صورت برگشت اعتماد به بورس نتیجه می دهد

سید جواد حسینی کیا، نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: جدا از آنکه بازارسرمایه با نوسان منفی باعث ریزش سرمایه مردم شد، نباید از آن گذشت فرش قرمز سرمایه‌گذاری در بورس مقابل مردمی قرار پهن شد که این مردم نیازمند یادگیری و آموزش بودند تا کمتر متحمل ضرر و زیان شوند اما؛ مسئولان وقت و فعلی تنها ورود نقدینگی به بازار را در اولویت قرار دادند.

وی ادامه داد: ضعف در این موضوع (اهمیت آموزش سرمایه‌گذاری در بازاسرمایه) باعث شد تا مردم در ریزش‌ها اسیر شوند و سقوط سهام نتوانست مانع از ریزش اعتماد مردم و سرمایه‌گذاری در بورس شود.

نوسانات موجود در بورس نتوانست اعتماد مردم و سرمایه گذاران را جلب کند و باعث ریزش و سقوط سهام شد. در واقع بورس نیازمند یادگیری بوده و مردم باید آن را را آموزش ببیند تا کمتر متحمل ضرر و زیان شوند.



وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران خرد (مردم) و سرمایه‌گذاران کلان فعلا به محیط سرمایه‌گذاری در بورس اعتقادی ندارند، ادامه داد: ضعف و تعلل در انجام دادن وظایف مدیران بورسی باعث شده تا مردمی که به بورس اعتماد کرده و سرمایه‌های خود را وارد این بازار کردند، هنگام خروج از این بازار دیگر سرمایه‌های خود را نداشته باشند و با ضرر و زیان از بورس پیاده شوند و فعالان و سرمایه‌گذاران بزرگ نیز با توجه به همین ضعف مدیریتی و اقتصاد ناپایدار و البته قوانین بورسی که با تغییرات عمده‌ای همراه است، هرگز سایه ریسک ورود نقدینگی را بالای سر سرمایه خود نمی‌آورند.

حسینی کیا علت بی‌اعتمادی مردم در بازار سرمایه را نوع مدیریتی خواند و افزود: امیدواریم با تغییر مدیریتی و روش‌های کاری در این حوزه، اعتماد مردم به تدریج برگردد.

فروش اوراق در صورت برگشت اعتماد به بورس نتیجه می دهد

وی در خصوص برخی از مشکلات عجیب مدیریتی نیز بیان کرد: در بخشی از مشکلات شکل گرفته در بازارسرمایه این ظن نیز به‌وجود می‌آید که برخی خریداران با بالایی‌ها دست‌شان در یک کاسه است! که از دلایل موجه آن می‌توان به مثبت و منفی شدن ناگهانی بازار سرمایه اشاره کرد  و یا حتی هشداری که به برخی سرمایه‌گذاران برای خرید یا فروش سهام داده می‌شود؛ برای خاتمه یافتن این بحث باید تشکیلات نظارتی و امنیتی ورود جدی داشته باشند.

نماینده مردم در خانه ملت در ادامه در خصوص اینکه مهم‌ترین منبع تامین مالی دولت تبدیل به اوراق فروشی در بورس شده نیز خاطرنشان کرد: اگر دولت تامین مالی یا بهتر بگوییم جبران کسری بودجه خود را از طریق فروش اوراق در بورس بنا کرده نباید نقدینگی جامعه را تحت‌الشعاع قرار دهد و اعتماد مردم و سهامداران را از بین ببرد؛ دولت حداقل راهکاری را داشته باشد که جبران کسری بودجه و سودسازی برای سهامداران در بازی برد-برد تعریف شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: از راهکار‌های دیگر دولت برای جبران کسری بودجه بحث مالیات است؛ در واقع دولت می‌تواند با معافیت مالیاتی در برخی از شرکت‌های خصوصی با نظارت بانک مرکزی نقدینگی را در بازار سرمایه کنترل کند.

حسینی کیا در پایان خاطرنشان کرد: حوزه‌هایی مانند مسکن، خودروسازی و پتروشیمی که صنایع پیشران محسوب می‌شوند ظرفیت بسیار بالایی برای ورود نقدینگی به تولید دارند و می‌توانند با نظارت تشکل‌ها، اقتصاد جامعه را بهبود ببخشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
راه‌حل‌های آینده بازارسرمایه یک انتخاب نیست!
محسنی با اشاره به استراتژی آینده "تمدن" تاکید کرد؛

راه‌حل‌های آینده بازارسرمایه یک انتخاب نیست!

دستکاری بادکنکی ارزش بازار شرکت توسط دولتی‌ها
دبیر کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

دستکاری بادکنکی ارزش بازار شرکت توسط دولتی‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۹
سلام اینهمازمزدوران سینه جاک متجاهرالاسلامهای موسادی یکینیست بهایناقا بگه خودت ازبورس واقتصاد هیجی حالیت نیست انموقع به مردمیکه اقتصادراباخون وپوستشان درک میکنند صحبت ازاموزش میزنی درموسادیبودنت شک وشبهاینیستاز حرفهات پیداست نسلاندرنسل با لقمه حلال غریبه هستید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۲
سلام بزرکترین فساد اززمانی ایجاد شد که ادمهای فرش مشین صندلی نشین شدهاند باید همه مسئولان از نشستنروی صندلی ممنوع شوند وحرام صندلی نشینی شیوه مستکبران استحمارکران خودشیفتکان وگمراهان هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
دولت و مجلس انقلابی دروغگو فقط وعده پوچ انتخاباتی بود از اون موقع اومدن بورس بدتر شد مردم بیچاره کردن همه چی گرانتر شد
علی کرمیان
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
بورس بااین تعدادسهام دارنباید شکست بخورد کاهش اعتمادبه دولت وشکسته شدن حرمت ها جبران ناپذیر خواهدبود
ناشناس
Singapore
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
با چه شعارهای امدن ولی عملکرد هزار برابر بدتر وفاسدتر از دولت روحانی داشتن اقای ریاست ناجمهور هم گوش خود را بر نشنیدن گذاشتن ورسما کر شدن و وزارا هم کار خود را میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
صدای مردم به هیجا مملکت نمیرسه اینکه میکه صدای بورس همش دروغ اگه صدای مردم به گوش این جماعت میرسیدحال روز بورس این نبود