بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان شد:

چوب نبود نظارت‌ها دست سهامداران را سرخ کرد!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: فعالان بورسی به‌خاطر نبود مدیریت، نظارت و ... در کنار سطح دانش پایین سهامداران خرد (سرمایه‌گذاران تازه‌وارد) با روندی نامتعادل طی سال‌های گذشته روبه‌رو شدند که در ابتدا نرخ سهم‌ها به‌نحوی غیرواقعی و پوشالی رشد پیدا کرد و پس از برهه‌ای کوتاه، این روند عکس شد و زیان چند درصدی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد.
کد خبر : ۲۵۰۷۵۶

هل دادن بورس به سمت تعادل با نظارت دولت امکان پذیر است

مهرداد گودرزوند چگینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص وضعیت بازار اظهار کرد: بازارسرمایه جایگاه ویژه‌ای در تامین‌مالی بنگاه‌های اقتصادی و در مجموع، تمام اقتصاد دارد اما؛ با رفتارهای غیرمدیریتی و البته انتفاعی دولت، توان توسعه‌ای از بورس گرفته شده است.

وی ادامه داد: فعالان بورسی به‌خاطر نبود مدیریت، نظارت و ... در کنار سطح دانش پایین سهامداران خرد (سرمایه‌گذاران تازه‌وارد) با روندی نامتعادل طی سال‌های گذشته روبه‌رو شد که در ابتدا نرخ سهم‌ها به‌نحوی غیرواقعی و پوشالی رشد پیدا کرد و پس از برهه‌ای کوتاه، این روند عکس شد و زیان چند درصدی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد.

نماینده مردم در خانه ملت افزود: نبود تعادل سرمایه‌گذاری و عدم رعایت هوش هیجانی سهامداران خرد نیز باعث شد که سرمایه این افراد در تله ریزش‌ها گرفتار شود و سرمایه مردم ناوارد به بازارسرمایه، پودر شود.



وی با انتقاد از عملکرد مدیریتی حاکم بر بورس نیز اشاره داشت و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رشد بازارسرمایه، نظارت واقعی و تعادل‌بخشی است که دولت‌ها باید داشته باشند اما؛ دولت این تعادل را با دعوت و عدم مدیریت برهم زد و اگر این وظیفه بدرستی از سوی دولت اجرایی شده بود، بورس شاهد سودسازی واقعی برای سهامداران خرد و کلان، تامین مالی بنگاه‌های مالی و جذب هزاران میلیارد نقدینگی سرگردان در جامعه شده بود.

چگینی با اشاره به اینکه پیش‌بینی پذیری بورس و تسهیل عرضه‌وتقاضای سهم‌ها به‌صورت حرفه‌ای اجرایی نشده است، تصریح کرد: علارغم تمام شعارها، شاخص‌های کنترلی در بازارسرمایه با ضعف و چالش‌های فراوانی مواجه شد و نتیجه آن، حباب بزرگ شاخص‌کل و سهم‌های بورسی بود که پس از مدت گذرا به‌صورت شارپی فرو ریخت!

هل دادن بورس به سمت تعادل با نظارت دولت امکان پذیر است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمام ایراداتی که بازارسرمایه پس از ریزش‌ها نشان داد حاکی از آن بود که کنترل و نظارت صحیحی بر بورس و ناشران آن وجود ندارد و مردم در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها، با ضعف همراه است و تنها سهامدارانی که از تجربه و اطلاعات بورسی بهره‌مند هستند، می‌توانند از این بازار سودسازی کنند.

نماینده مردم گیلان در خانه ملت با اشاره به لزوم حرکت دولت به سمت شناسایی طبقات مالیاتی توضیح داد: دولت باید براساس برنامه‌های بودجه یکساله، طرحی برای فروش اموال خود ارائه می‌کرد که به سرانجام نرسید؛ اکنون ۳۰درصد بودجه کشور از منابع مالیاتی تامین می‌شود و دولت باید با هوشمندسازی جریان‌های مالی به دنبال کاهش فرار مالیاتی و به حداقل رساندن این مقدار در اقتصاد شود تا منابع مالی کشور متعادل شود.

چگینی با اشاره به جلسات برگزارشده در رابطه با خروج بورس از نابسامانی موجود گفت: در جلساتی که اخیرا با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس برگزار شد خروجی‌های رضایت بخشی بیرون نیامد. در واقع راهکار‌هایی مانند وام و... ارائه شد، اما باید همچنان منتظر مصوبات دولت ماند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر