بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
نفوذی بورسی‌ها، دوجانبه بود!
این روز‌ها نبود نقدینگی و معاملات پایینی که روی اعصاب بورسی‌ها رژه می‌رود، انگیزه را از سرمایه‌گذاران گرفته و اینجاست که "هوش سرمایه" هیچگاه تن به آبی نمی‌زند که گل‌آلود باشد، پس ورود سرمایه به بورسی که اوراق دولتی را اولویت خود گذاشته، به نفع سرمایه باهوش نیست.
کد خبر : ۲۵۱۰۴۵

پیش گشایش+بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، معاملاتی که دیروز در فرابورس رخ داد، ظن تمامی اهالی بازارسرمایه و ما را روشن کرد و باید به احترام رئیس سازمان بورس، سر تعظیم فرود آورد که پول اوراق در بورس است و این نقدینگی از زیر تابلوی بورس، خارج نشده است! اما این پول در کوچه بورسی‌ها نیست.

این نقدینگی آقای رئیس گویا بازیگوشی‌اش گل کرده، زیرا نه‌تنها بورس و اوراق‌بهادار از آن بهره نبرده بلکه بازار‌های موازی مانند دلار و سکه هم از بی‌رمقی بازار گله دارند اما؛ این پول کجاست! غیر از اینکه رئیس بورسی بانک‌مرکزی که از قضا در این دود و غبار و آلودگی پایتخت، مخفی شده و خبری از آن نیست، ولی نقدینگی را زیرپوستی به بخش اوراق و کسری بودجه هدایت کرد. حال دلیل ورود رئیس بورسی میرداماد را به این ساختمان، کاملا فهمیدیم و گل به خودی یا نفوذی بورسی‌ها خود را نشان داد.

معامله‌گران گرامی بد نیست که بدانید ارزش معاملات بورس تهران در روز گذشته به ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان و در فرابورس البته به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسید.

سهامداران کمی از نامهربانی‌های مسئولین دور شوند و به بازار توجه کنند؛ قیمت‌های این روز‌های سهم‌ها و البته نقطه ایستادگی شاخص‌کل حاکی از آن است که تمام فاکتور‌ها در کف معتبری قرار گرفته‌اند و باید از سهم‌های پرتفوی خودمان حفاظت کنیم؛ سهامداران همگی به این نتیجه نرسیده‌اند که حجم معاملات در سطح بسیار پایینی قرار دارد و اگر شر مشکلات کسری بودجه از سر بورس و اوراق فروشی‌ها برطرف شود؛ هوای تازه به بورس نیز خواهد رسید اما؛ این روز‌ها نبود نقدینگی و معاملات پایینی که روی اعصاب بورسی‌ها رژه می‌رود، انگیزه را از سرمایه‌گذاران گرفته و اینجاست که "هوش سرمایه" هیچگاه تن به آبی نمی‌زند که گل‌آلود باشد، پس ورود سرمایه به بورسی که اوراق دولتی را اولویت خود گذاشته، به نفع سرمایه باهوش نیست.

این شرایط فعالان را خسته کرده و متولیان نیز برنامه‌ای برای تحرک بازار ندارند! باید این روز‌ها را از سر بگذرانیم تا بلکه موعد عروسی این کوچه نیز فرا برسد که همانا مطابق بسط فیبوناچی زمانی احتمالا در خوش‌بینانه‌ترین حالت اواخر آذر و در بدبینانه‌ترین حالت نیمه اول بهمن ماه خواهد بود.

سهامداران عزیز، سهم‌های فول‌دلاری را برای پرتفوی خود شناسایی کنید و ۶ سهم که بیشترین نسبت فروش صادراتی را در صورت‌های مالی در سالیان گذشته داشتند را سریعا شناسایی کنید تا در روز‌های اوج دلار، شما هم از آن بهره‌ای ببرید.

دلار صلوات را بلندتر فرستاد

آقای صالح‌آبادی که این روز‌ها اوراق خریدن را توسط بانکی‌هایی تقویت کرده که آن‌ها در بازار دلار و مسکن فعال هستند، نتیجه آن می‌شود دلار ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومانی و مسکنی که در روز‌های رکود از خرید و فروش‌ها، افزایش نرخ را در گوشت و پوست خود می‌بیند.

دلار آنچنان گران شد و گویا ماست در دهان وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و ... کیسه کرده‌اند؛ آقایان بفهمید که ارز گران یعنی ذبح ریال؛ حافظان ریال کجا هستند!

شاخص دلار آمریکا در معاملات امروز با رشد بازده خزانه داری آمریکا، ۰.۲ درصد افزایش یافت و در سطح ۹۶.۳۶ قرار گرفت.

سکه هم دومین صلوات را فرستاد

هر سکه بهار آزادی با ۲۰۰ هزارتومان افزایش نرخ به ۱۳ میلیون و ۵۰ هزارتومان رسید و هر سکه امامی نیز با نرخ ۲۵۰ هزارتومان رشد، سکه امامی را ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان روی تابلوی صرافی‌ها به نمایش درآمده است.

نرخ هر گرم طلا نیز به یک میلیون و ۳۲۶ هزارتومان رسیده و تابلوی طلافروشی‌ها نیز این عدد را برای خریداران آن درج کرده، اما در بازار‌های جهانی نیز می‌توان انس جهانی را در مقابل تقویت شاخص دلار، ۳.۶۱ دلار کاهشی دید و انس طلا در ۱۷۸۰ دلار در هر انس قرار گرفت.

نفت درحال بازگشت و جان‌گیری

هر بشکه نفت در بازار‌های جهانی با رشد مناسبی در نخستین روز معاملاتی هفته جاری همراه شد و توانست ۲.۷۹ درصد رشد را روی بشکه‌های خود بگذارد و به ۷۱.۸۶ دلار در هر بشکه برسد؛ افزایش قیمت‌ها به رغم تصمیم‌گیری توسط اوپک پلاس در هفته گذشته برای ادامه افزایش تولید ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز در ماه ژانویه اجرا شد.

از شرق تا غرب

شاخص سهام شانگ‌های چین در معاملات خود با کاهش بیش از ۱۸ واحدی به ۳,۵۸۹ واحد کاهش یافته و شاخص سهام Nikkei ژاپن نیز با گاه ۱۰۲ واحدی رو به رو شد و به ۲۷,۹۲۷ واحد رسید اما؛ در سهم‌های غربی اوضاع بهتر بود و شاخص داوجونز با رشد ۶۳۹ واحدی به ۳۵,۲۱۷ واحدی رسید و شاخص S&P نیز با رشد ۵۶,۳۶ واحد همراه بود تا این شاخص به ۴,۵۹۵ واحدی دست یافت ضمن آنکه شاخص نزدک نیز اینبار کاهش داشت و ۳,۶۹ واحد کاهشی شد تا این شاخص به ۱۹۶,۶ واحد برسد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر