بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در گفت‌وگو با بورس نیوز خبر داد:

گران‌ترین صادرات کلینکر توسط "سکرد"

گران‌ترین صادرات کلینکر توسط
سیمان کردستان سال گذشته هر تن کلینکر را با قیمت ۲۶ دلار صادر کرده که این گرانترین صادرات کلینکر بوده است.
کد خبر : ۲۵۱۱۰۴

گران ترین صادرات کلینکر توسط

به گزارش بورس نیوز، شرکت سیمان کردستان با شکستن رکورد صادرات سیمان در ماه، صادرکننده برتر استان کردستان در سال ۱۳۹۹ انتخاب شد و در سال جاری نیز نامزد کسب این عنوان است. همچنین واحد نمونه ملی و واحد نمونه کارگری استان کردستان و نیز کسب عنوان کارآفرین برتر کشور در سال ۱۴۰۰ از دیگر دستاورد‌ها و افتخارات کسب شده سیمان کردستان در سال جاری است.

رضا نیک پور مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت صادرات "سکرد" بیان کرد: در بحث صادرات سیمان، کرایه حمل کشتی و نیز هزینه های بیمه در چند سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و صادرات سیمان به مقاصد صادراتی دورتر را دشوار کرده است. به همین دلیل قبل از صادرات، قیمت سیمان در بازار هدف بررسی شده و بر اساس بررسی ها، صادرات سیمان به مناطقی که صادرات، حاشیه سود بالاتری به همراه دارد، انجام می شود.

وی افزود: خوشبختانه سیمان کردستان سال گذشته هر تن کلینکر را با قیمت ۲۶ دلار صادر کرده که این گرانترین صادرات کلینکر بوده است.‌ امسال هم به دنبال آن هستیم که مشتریانی پیدا کنیم که بتوانیم کلینکر را با قیمت بالاتری صادر کنیم. البته کشورهای وارد کننده کلینکر، عمدتاً برای مصارف داخلی خود اقدام به خرید کلینکر می‌کنند چرا که با توجه به هزینه های انرژی در این کشورها، برای آنها مقرون به صرفه تر آن است که کلینکر را وارد کنند و در کشور خودشان آسیاب کرد و تبدیل به سیمان کنند و صادرات مجدد سیمان، توجیه اقتصادی ندارد.

این فعال صنعت سیمان در ادامه با اشاره به دغدغه های سیمانی ها گفت: بزرگترین مشکلات صنعت سیمان که احتمالاً در سال‌های آینده پررنگ تر و حساس تر هم خواهند شد، تامین انرژی و نیز بحث عرضه و قیمت گذاری است. هزینه تامین برخی اقلام رشد ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصدی داشته و صنعت سیمان هر بار که خواسته نرخ فروش محصول خود را متناسب با افزایش هزینه‌های تولید تعدیل کند، ناچار به پیمودن مسیری دشوار شده و این موضوع، تبدیل به چالش بزرگی برای صنعت سیمان شده است.

مدیرعامل سکرد، تصریح کرد: اگر تدابیری اتخاذ شود که قیمت سیمان نیز همچون سایر محصولاتی که در بورس کالا عرضه می شود، بر اساس عرضه و تقاضای بورس کالا تعیین گردد، این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد. ضمن اینکه معتقدم محدودیت‌های صادراتی باید برداشته شود تا صادرات جذاب باشد.

نیک پور ضمن تاکید بر تلاش های انجمن صنفی صنعت سیمان در سال های اخیر برای رفع مشکلات سیمانی ها، اظهار کرد: انجمن صنفی در سال های گذشته، تمام تلاش خود را کرده تا شرکت های سیمانی مشکلات کمتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: برای مثال برای تامین سوخت جایگزین در مواقع قطعی گاز و تعدیل قیمت سیمان تلاش بسیاری صورت گرفته؛ ولی به هر حال با توجه به اینکه این اقدامات منوط به نظر موافق وزارت صمت است، در بسیاری از مواقع تلاش ها به نتیجه دلخواه نرسیده است.‌

نیک‌پور در پایان گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، ورود سیمان به بورس کالا بوده و جا دارد که از هیئت مدیره آن زمان انجمن صنفی قدردانی شود؛ اما به هر حال شرکت‌های سیمانی انتظار دارند با رشد هزینه های تولید، نرخ فروش نیز افزایش یابد و قیمت گذاری ها در بورس کالا هم بر اساس شفافیت در روند عرضه و تقاضا تعیین شود که تا این لحظه در این زمینه موفقیت چندانی حاصل نشده است!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"سکرد"، تنها سیمانی با‌ توان تولید ۲۷ نوع سیمان

سوخت و چالشی سه گانه برای سیمانی‌ها
مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سوخت و چالشی سه گانه برای سیمانی‌ها

وداع
مدیرعامل شرکت سیمان کردستان تاکید کرد:

وداع "سکرد" با زیان

ارسال نظر