بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
موعد موعود اوراق‌پرست‌ها؛ آذر یا ابتدای بهمن!
سهامداران عزیز، باردیگر بر اساس تحلیل‌های تکنیکالی باید عنوان کنیم که اگر دولت از ضدیت با بورس دست بردارد، طبق پیش‌گشایش‌های گذشته باید عنوان کنیم که اواخر آذرماه یا نیمه نخست بهمن‌ماه انتهای این ابر سیاه بر شاخص‌کل خواهد بود.
کد خبر : ۲۵۱۱۱۶

پیش گشایش+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، این روز‌های بازارسرمایه برای اهالی این زیست‌بوم دقیقا تبدیل شده به این جمله "این نیز بگذرد"، اما برای ما سهامداران چه‌سخت می‌گذرد و برای اهالی سفته‌فروش اوراق‌پرست، ماه‌عسلی است.

اکثر سهامداران این سوال را برای خود روشن کرده‌اند که تا کی؟ موعد موعودی که همه از بازگشت اعتماد سخن می‌گویند چه زمانی است یا شاید بهتر بگویم، تامین کسری بودجه چه زمانی تمام می‌شود.

سهامداران عزیز این روز‌های باید به سیگنال‌های ریزی که از سوی معامله‌گران از زیر تابلوی بورس بیرون می‌آید بیشتر توجه کنید و مهم‌ترین آن، این است که فروشندگان لجبازی را شما در بازارسرمایه مشاهده نمی‌کنند که آنچنان صف نشینی را ترجیح دهند بلکه همه در انتظار روز‌های روشن نشسته‌اند.

شاید تصور شما اینگونه باشد که نقدینگی رخت خود را بسته و دیگر به بورس نمی‌آید بلکه باید بگوییم که اینگونه نیست زیرا، نبود ثبات و سیگنال‌های مهم از قشر ۷۸ درصدی بازار (دولت، بنیاد و ستاد) صادر نشده که خرید‌های قدرتمندی از سوی حقوقی‌ها و حقیقی‌های خرد انجام شود.

سهامداران عزیز، باردیگر بر اساس تحلیل‌های تکنیکالی باید عنوان کنیم که اگر دولت از ضدیت با بورس دست بردارد، طبق پیش‌گشایش‌های گذشته باید عنوان کنیم که اواخر آذرماه یا نیمه نخست بهمن‌ماه انتهای این ابر سیاه بر شاخص‌کل خواهد بود.

از سوی دیگر نمی‌توان از اخبار مثبت بازار‌های موازی نیز گذشت؛ نفت در حال بهبود بوده و رشد دلچسبی را تجربه کرد که برای پتروپالایشی‌ها این موضوع حائز اهمیت است، زیرا نفت بالای ۷۵ دلار می‌تواند باعث شود که این گروه، نفس راحتی را بکشد؛ تثبیت نفت و کف‌سازی روی این قیمت زیرسازی خوبی برای سهامدارانی است که پرتفوی آن‌ها با پترویی‌ها عجین شده است.

پس سهامداران این گروه باید در انتظار موج حرکتی مثبت و البته صعودی باشند و طبق اندیکاتور و الگو‌های صعودی، اگر بشکه‌های نفتی کمی سنگین شود، نرخ ۱۲۰ دلاری برای نفتی‌ها به دور از انتظار نیست؛

سهامداران اگر الگوی W یا همان سر و شانه معکوس را لحاظ کنند، فرآورده‌های نفتی به همین میزان جذاب خواهند بود؛ بنابراین سهامداران باید نیم‌نگاهی به بازار‌های جهانی و نفت برنت داشته باشد تا پرتفوی خود را از این گروه بی‌نصیب نگذارند؛ از سوی دیگر نرخ دلار تا سقف ۳۲ هزارتومان تا شب عید نیز این چراغ را برای سهامداران روشن می‌کند که با وجود ورود مشتریان جدید نفتی، به فکر استفاده از میوه‌های پتروپالایشی‌ها باشند.

همچنین باید اشاره کرد که ارزش معاملات بورس تهران ۳۹۰۰ هزار میلیارد تومان بود و در فرابورس هم ۱۸۰۰ میلیارد تومان معامله انجام شد.

دلار و یک گام به پله پشت

درحالی که دلار با سورپرایز خود کانال ۳۱ هزارتومانی را انتخاب کرده بود در آخرین ساعات شب گذشته این ارز با یک پله عقب‌گرد به کانال ۳۰ هزارتومانی بازگشت و احتیاطی که معامله‌گران این بازار از خود نشان دادند حاکی از آن بود که هنوز نرخ تثبیتی برای دلار شکل نگرفته است و احتمالا در یک صعود دیگر، دلار فضا ۳۲ هزارتومانی را نشانه خواهد گرفت مگر آنکه به‌صورت دستوری این ارز کنترل شود؛ دلار در آخرین نرخ خود به ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسید ضمن آنکه شاخص دلار آمریکا در معاملات امروز با افزایش ۰.۱۶ درصدی به ۹۶.۴۳ رسیده است.

سکه هم ۱۲ میلیونی شد

در بازار سکه و طلا نیز می‌توان به کاهش نرخ‌های این بازار اشاره داشت و نرخ هر سکه بهار آزادی به ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزارتومان و هر سکه امامی نیز به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان بازگشته است.

در تابلوی طلافروشی‌ها اما؛ نرخ هر گرم طلا به یک میلیون و ۳۱۱ هزارتومان رسیده و این نشانگر آن است که گرم طلا تحت نوسان در بازار نیست و احتمالا طلا می‌خواهد با وضعیت دلار، تاچ قبلی خود یعنی یک میلیون و ۶۰۰ هزارتومان را دوباره ببینید؛ انس جهانی طلا در معاملات امروز ۵.۱۷ دلار افزایش یافت و به سطح ۱۷۸۶ دلار در هر انس رسید.

نفتی‌ها به دنبال تارگت گذشته

اهالی بازار‌های مالی به خصوص نفتی که دنبال یک صعود بی دردسر می‌گردند و تارگت ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلاری را برای بشکه‌های نفتی کشیده‌اند، این روز‌ها دوباره شاهد اوج‌گیری قیمت طلای سیاه هستند و بهای نفت برنت در آخرین معاملات با رشد بیش از ۱,۱۵ دلاری به ۷۵,۷۴ دلار رسید و حال باید در انتظار نشست که آیا در بازه ۶ ماهه‌ای که کارشناسان گفتند، نفت به ۱۲۰ دلار می‌رسد یا کارشناسان نفتی‌ها نیز کانال مهنازی دارد.

 از شرق تا غرب

شاخص سهام Nikkei در آخرین روند معاملاتی که از خود برجای گذاشت ۴۲۱ واحد رشد را داشت تا شاخص کل آن به ۲۸,۸۷۶ واحد برسد و شاخص سهام شانگ‌های نیز با ۳۱ واحد رشد به ۳,۶۲۶ دست یافته باشد؛  شاخص‌های سهام ایالات متحده نیز بهبود شرایط بازار را چشیدند و نزدک اغلب منفی نیز با رشد ۷,۵۷ واحدی به ۲۰۵,۵ و داوجونز با ۴۹۲,۴ واحد به ۳۵,۷۱۹ و S&P با ۹۵ واحد رشد به ۴,۶۸۶ واحد رسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر