بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
ما در سهم‌های بزرگ قطعا عرضه عمومی گسترده را داریم، اما در عرضه‌های خرد باید سیاستی باشد که به نفع بازار باشد. وقتی عرضه‌ای داریم که نفعی برای سهامدارا ندارد، طبیعی نیست که این کار را انجام دهیم
کد خبر : ۲۵۱۳۰۶

در سهم‌های بزرگ قطعا عرضه عمومی گسترده را داریم

به گزارش بورس نیوز، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری در خصوص دامنه نوسان اظهار کرد: داشتن دامنه نوسان، امری رایج در بورس‌های مختلف است، اما درحال حاضر به دلیل اینکه با نوعی عدم ثبات مواجه ایم، باز کردن دامنه نوسان، باعث تشدید تغییرات و نوسان‌ها می‌شود.

وی افزود: چالش‌های ما لزوما قیمت گذاری دستوری نیست، مثلا دولتی بودن پالایشگاه ها، صادرات محصولات پالایشی توسط دولت است، در حالی که خصوصی شده اند و این یک فرایند است که مشکل ساز شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به قیمت گذاری صنعت خودرو ادامه داد: صنعت خودرو فقط مشکل قیمت گذاری ندارد، ساختار مالی، مالکیتی، مدیریتی آن هم مشکل دارد و باید اصلاح شود که موضوع قیمت گذاری دستوری را ادامه خواهیم داد و رایزنی خواهیم کرد.

عشقی خاطرنشان کرد: تغییرات دامنه نوسان باید به صورت تدریجی از صنایع با ثبات آغاز شود. نوسانات روی اخبار مختلف مثلا خودرو طی هفته‌های گذشته داشتیم که اگر دامنه نوسان نداشتیم، تبعات زیادی داشتیم.

وی بیان کرد: بازگشت اعتماد به بازار منحصر به سازمان بورس نیست و وظیفه سازمان نظارت در بازار است. اعتماد سازی سیاست گذاری است که در کل اقتصاد کلان باید شکل بگیرید. در این دو ماه، تلاش کردیم در خصوص مسائل مختلف کمک کنیم، رایزنی داشتیم، قیمت‌گذاری دستوری، بودجه، تصمیات اقتصاد کلان مشارکت جدی داشته باشیم. امیدواریم با رایزنی‌ها کمترین تبعات را برای بازار سرمایه داشته باشیم. سازمان به تنهایی نمی‌تواند اعتماد را جلب کند. نیاز به کمک همه ارکان کشور است.

عشقی گفت: مقرر شده کارگروهی تشکیل شود تا ساختار فرایند اجرایی سهام عدالت را مورد بررسی قرار دهیم و به سرعت اقدامات اصلاحی را شروع کنیم و این سهام عدالت را که دارایی خوبی برای مردم است بحث مالکیت و مدیریت آن را به صاحبان اصلی منتقل کنیم.

در سهم‌های بزرگ قطعا عرضه عمومی گسترده را داریم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز، درخصوص روش جدید عرضه اولیه در بازار سرمایه انتقاداتی را به همراه داشت و سهامداران بر این عقیده بودند که این روش نوعی رانت برای صندوق‌های سرمایه گذاری است، گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری خودشان صدهاهزار نفر یونیت هلدر دارند و هرکسی میتواند یونیت‌های این صندوق‌ها را خریداری کند و نمی‌شود گفت که رانت برای عده خاصی است. صندوق برای سهامداران است و هرکسی می‌تواند خریداری کند.

وی عنوان کرد: روش قبلی عرضه اولیه با تدابیری که وجود داشت کاملا کنار گذاشته نشده و آن هم معایب و مزایایی داشت، اما مشکلی که مخصوصا سهام کوچک و عرضه‌های کمی که انجام می‌شد، داشت این بود که بالاخره با عرضه سهام کوچک، متقاضیان به چند میلیون نفر می‌رسیدند. به عنوان مثال از هر کد معاملاتی مثلا ۵، ۱۰ سهم می‌رسید و این معضلی برای خود آن شرکت برای مدیریت سهامداران بود. زیرا به قدری تعداد سهامداران زیاد می‌شود که برای یک افزایش سرمایه به نظر می‌رسد به همان میزانی که پول برای افزایش سرمایه باید جمع کند باید هزینه کند تا این افزایش سرمایه را جمع کند، مثل ارسال حق تقدم‌ها و انجام امور اداری که خود یک پروژه بزرگ است.  ضمن اینکه منفعتی برای سهامداران ندارد.

عشقی توضیح داد: ما در سهم‌های بزرگ قطعا عرضه عمومی گسترده را داریم، اما در عرضه‌های خرد باید سیاستی باشد که به نفع بازار باشد. وقتی عرضه‌ای داریم که نفعی برای سهامدارا ندارد، طبیعی نیست که این کار را انجام دهیم، اما باز راهش را نبستیم و سعی می‌کنیم که عرضه‌ها را به صورت عمومی انجام دهیم، اما در خصوص صندوق‌ها امکان خریدش را همه دارد.

رئیس سازمان بورس با اشاره به سهام عدالت تاکید کرد: در بحث سهام عدالت، ابهاماتی وارد بود که متوقف شد. مقرر شده کار گروهی تشکیل شود تا فرایند اجرایی سهام عدالت مورد بررسی قرار گیرد و اقدامات اصلاحی انجام شود.

وی افزود: برای بازارگردانی سهام عدالت، مقرر شده در قالب یک صندوق بازارگردانی و با تصویب شورای عالی بورس، این کار انجام شود‌. ارزش سهام عدالت براساس ارزش بازار تعیین میشود. تلاش است ارزش سهام عدالت حفظ شود و منافعی  برای سهامداران عدالت داشته باشد.

در سهم‌های بزرگ قطعا عرضه عمومی گسترده را داریم

عشقی درباره حذف دامنه نوسان گفت: حذف دامنه نوسان به یکباره به صلاح کلی بازار نیست و باعث افزایش تلاطم در بازار می‌شود.

رئیس سازمان بورس درخصوص صندوق تثبیت بازار ادامه داد: واریز منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار نشان میدهد دولت عزم جدی برای توسعه این صندوق دارد و تصمیم دارد به صورت مستمر مبلغی را به صندوق واریز کند. در لایحه بودجه هم عدد خوبی برای واریز به صندوق تثبیت آمده که از بازار حمایت خوبی انجام شود.

وی افزود: از تصمیم مجلس برای تحقیق و تفحص از سازمان بورس، استقبال کردیم. اتفاقاتی که در سال ۹۸ افتاده، ابهاماتی را در ذهن سهامداران ایجاد کرده و با این کار، امکان اصلاحات فراهم می‌شود. در حال تشکیل بدنه کارشناسی تحقیق و تفحص هستیم.

رئیس سازمان بورس با اشاره به فروش ارز توسط شرکت‌های بورسی بیان کرد: در بحث فروش ارز توسط شرکت‌های بورسی، بانک مرکزی اخیراً اجازه داده که شرکت‌ها بصورت آزاد و براساس عرضه و تقاضا، ارز خود را عرضه کنند. این نرخ دستوری نیست و برخی از نرخ‌ها بالاتر و برخی پایین‌تر است. این کار به تعیین نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا کمک می‌کند.

عشقی درخصوص چگونگی تامین مالی دولت از محل فروش اموال و سهام در بورس باتوجه به عدم استقبال سهامداران خاطرنشان کرد: سودآوری شرکت‌ها بسیار خوب است. قطعا بازار همیشه در این شرایط نمی‌ماند. دولت هم در بازاری که تقاضا وجود دارد سهام عرضه خواهد کرد. باتوجه به شرایط کنونی امسال عرضه اولیه خرد نخواهیم داشت، برای سال آینده هم عدد‌های تامین بودجه دولت از طریق فروش اموال و سهام در بورس کمتر دیده شده است. دولت به کشش بازار برای عرضه سهام خود توجه دارد. در ماه‌های آینده شرایط بازار بهتر خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری اعلام کرد با مجوز بانک مرکزی شرکت‌های صادرات محور می‌توانند ارز‌های خود را به نرخ رقابتی و بازار در سامانه نیما عرضه کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
صدای رئیس دستگاه قضا از ابهامات بورس، درآمد
رئیس دستگاه قضا: موظف هستید آسیب‌ها و کمبود‌ها را شناسایی، جمع‌بندی و رفع کنید؛

صدای رئیس دستگاه قضا از ابهامات بورس، درآمد

عشقی رئیس سازمان بورس و پاسخ به صدای سهامدار بورس‌نیوز
خبرهایی که سهامداران را امیدوار می‌کند؛

عشقی رئیس سازمان بورس و پاسخ به صدای سهامدار بورس‌نیوز

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
اون جای مهرت خیلی حرف ها توشه

اولین کار اینه که هرکی از به اصطلاح دانشگاه امام صادق اومده روکار کنار گذاشته بشه. اونجا دانشگاه نیست

کل اینهایی هم که مدیران بازار سرمایه هستن همگی نوچه و زیر دست صالح آبادی هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
سلام امیدوارن بعد از محاکمه عراقجی وسیف نوبت جمایتکاران بورسهم هرجه زودنر فرا بهرسد عشقی سیف اشیخ حسن اسکاتلندی حمایتکرد ومحاکمه شد شما با دولت عشقی عسقی غشقی محاکمه میشی
پیشنهادات سهامدار بورس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
بعنوان یک باتجربه و آشنا به مسائل بورس و مشکلات جامعه سهامداران لطفا این موارد را پیگیری کنید خواسته میلیونها سهامدار بورس موارد زیر است شک نکنید باعث خیر برای مردم میشوید.مسائلی را پیگیری کنید که باعث کمک مالی به جمعیت زیادی میشود.
1- بورس 3 ماه است بعد از شروع دولت و شروع وزارت آقای خاندوزی و مدیریت جدید عشقی همش منفی بوده و قیمتها به قیمتهای اردیبهشت برگشته اند و ضررهای سهامداران بیشتر شد.اگر اینها نمیتوانند بازار بورس را درست کنند باید عوض شوند.
2-عرضه اولیه ها در بورس با شروع دولت از نیمه شهریور متوقف شد.اگر دولت کسری بودجه دارد چرا عرضه اولیه ها را قطع کرده؟
3-پرداخت سود سهام سهامداران قرار بود از سجام انجام شود نه تنها این کار در بیشتر شرکتها انجام نشد بلکه بیشتر شرکتها در بورس طبق ماده 240 قانون تجارت که 8 ماه فرصت به شرکتها برای واریز سود می دهد دقیقا ماه هشتم را انتخاب میکنند تا سهامدار اگر دیر متوجه شد سود سهامدار در حساب شرکت بماند.خیانتی که 30 سال است در شرکتهای بورسی انجام میشود و سود سهامداران بسیاری همینطوری در بانکها و شرکتها مانده و کسی پاسخگو نیست و پیگیری هم نمیکنند که همه را از سجام واریز کنند.حتی سود سهام عدالت هم بر اساس این قانون اشتباه با تاخیر 8 تا 12 ماهه واریز میشود.حتما این مورد را پیگیری کنید.
4- لازم است ماده 240 قانون تجارت فوری اصلاح شود و پرداخت سود سهامداران در بورس از یکهفته بعد از مجمع سالیانه صورت گیرد.این قانون متعلق به 50 سال پیش است و باید اصلاح شود. الان با وجود اینترنت و آنی شدن پرداخت ها باید سود شرکتها آنی یکهفته بعد از مجمع بحساب سهامدار واریز شود.اما بانکها بخاطر منافع خودشان پول مردم را در حساب خود نگه می دارند.
5-لازم است قانونی که به کارگزاری ها اجازه می دهد 2 روز بعد از فروش سهام پول سهامدار را بحسابش واریز کنند را ملغی کنند و قانون جدیدی ارایه شود که پول سهامداران بعد از فروش آنی همان روز بحسابشون واریز شود.دوره اینترنت و تجارت الکترونیک است 2 روز تاخیر مال دوره 20 سال پیش بود که همه چیز کاغذی و دفتری بود.
6-لازم است ضرر تمام سهامدارانی که صندوق پالایش و دارایکم خریدن و ضرر کردن پرداخت شود و ضرر سهامدارانی که عرضه اولیه ها را خریدن و آنها به زیر قیمت عرضه اولیه آمدن هم پرداخت شود تا سهامداران متضرر ضررشان کمی جبران شود.
7-لازم است طرح ادغام کارگزاری ها هم مثل ادغام بانکها استارت بخورد تا جلوی فساد و رانت در کارگزاری ها و کاهش خدمات در کارگزاری گرفته شود.چون تعداد کارگزاری ها در کشور ما نسبت به کشور ترکیه 5 برابر بیشتر است درحالیکه حجم و ارزش معاملات بورس ایران یک چهارم بورس ترکیه است.
8-جلوی قیمت گذاری دستوری در شرکتهای فولادی خودرویی پتروشیمی پالایشی گرفته شود و از تعیین دستوری نرخ ارز در بازار و 5 نرخی بودن ارز جلوگیری شود.
9-فروش سهام عدالت برای مستقیم و غیرمستقیم آزاد شود تا هر کی به نقدینگی نیاز دارد بفروشد.بسیاری مشکل مالی دارند.بیشتر سهام عدالت استانی ها متوقف است.
باتشکر