بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان شد:

شرکت‌های بورسی در مسلخ‌گاه بودجه

شرکت‌های بورسی در مسلخ‌گاه بودجه
کارشناس بازار سرمایه گفت: بودجه امسال با حدود ۹۴۰ همت بسته شده که باید آنرا محتاطانه مورد بررسی قرار داد چرا که به احتمال زیاد ۱۰۰ الی ۱۵۰ همت هزینه دیده نشده وجود دارد. به همین دلیل رقم کسری بودجه حداقل ۲۰ درصد بیشتر از مقدار عنوان شده در لایحه است.
کد خبر : ۲۵۱۴۹۰

بازار سرمایه+بورس نیوز

محمدرضا ترابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، درخصوص تأثیرات بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ اظهار کرد: طبق برآورد‌های محاسبه شده حدود ۳۰۰ همت کسری بودجه در اقتصاد کشور داریم که از دلایل آن می‌توان به محافظه کارانه شدن مقدار درآمد‌ها اشاره کرد.



وی افزود: بودجه امسال با حدود ۹۴۰ همت بسته شده که باید آن را محتاطانه مورد بررسی قرار داد چرا که به احتمال زیاد ۱۰۰ الی ۱۵۰ همت هزینه دیده نشده وجود دارد. به همین دلیل رقم کسری بودجه حداقل ۲۰ درصد بیشتر از مقدار عنوان شده در لایحه است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تأثیرات بودجه ارائه شده بر این بازار ادامه داد: اگر بخواهیم از دید بازار سرمایه به آن نگاه کنیم می‌توان گفت بودجه ارائه شده برای بورس تورم‌‌زا خواهد بود. بازار نسبت به تورم همبستگی محکم‌تری دارد که از این جهت به نفع آن است اما؛ از طرفی دیگر این ترس و ابهام در دل بازار مانده که کسری بودجه از کجا تأمین خواهد شد.

ترابی خاطرنشان کرد: در واقع در دسترس‌ترین محل برای رجوع بازارسرمایه، شرکت‌های بورسی و درآمدشان می‌شود که دولت با انواع و اقسام بخشنامه‌ها و ایجاد نوسان در نرخ‌ها از این محل برای تأمین کسری بودجه استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین انتظار می‌رود با به نتیجه رسیدن مذاکرات، دیگر مانعی بر سر راه فروش نفت وجود نداشته باشد. در این صورت نفت ایران با قیمت مناسبی به فروش رفته و صادرات کشور تثبیت شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: مقداری از نگرانی‌ها در خصوص نرخ گاز با توجه به بودجه پیشنهادی برطرف شد چرا که انتظار می‌رفت نرخ گاز شرکت بورسی تا ۶ هزار تومان حساب شود؛ اما طبق لایحه این نرخ در حدود ۳۲۰۰ تومان محاسبه شده که می‌تواند مقدار تنش‌ها در بازار را کاهش دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر