بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

وزیران ناکارآمد؛ سوال یا استیضاح ...

وزیران ناکارآمد؛ سوال یا استیضاح ...
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: نقدینگی خود به خود حرکت نمی‌کند و این دولت‌ها و سیاست‌گذاران هستند که هر از چندگاهی، نقدینگی را به سمت یک بازار هدایت می‌کنند.
کد خبر : ۲۵۱۴۹۵

از اختیارات قانونی مان برای طرح سوال و استیضاح وزیران ناکارآمد استفاده می کنیم

به گزارش بورس نیوز، با وجود آنکه وزیر اقتصاد قبل از رای اعتماد مجلس، وعده احیای اعتماد در بازار سرمایه را داده بود، اوضاع بازار سرمایه اصلا خوب نیست و فعالان بازار سرمایه در فضای مجازی هشتک استیضاح وزیر ناکارآمد را داغ کرده اند.

مصطفی رضا حسینی قطب آبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: باید به مسئله اقتصاد ایران توجه جدی داشت.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران نیازمند پوست اندازی واقعی است. نظام جمهوری اسلامی ایران برگرفته از شرع مقدس اسلام بوده و شعار اصلی انقلاب ما هم "نه شرقی- نه غربی، جمعوری اسلامی" بوده و قانون اصلاح اساسی کشورمان هم بر اساس همین اصل تدوین شده است.

وقتی دولت‌ها شرع مقدس را زیر پا می‌گذارند

نماینده مردم در خانه ملت افزود: تمامی ارکان و نهاد‌های نظام هم بر اساس همین اصل باید حرکت کنند اما؛ متاسفانه علیرغم تمامی رهنمود‌های حضرت امام خمینی (ره) و توصیه‌های حکیمانه و بلند مدت مقام معظم رهبری نسبت به همه مسائل، دولت‌ها در بخش‌های مختلف کشورمان از جمله اقتصاد، حرکت صحیحی نداشته‌اند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نخستین ایراد وارده به دولت‌ها، آن است که اگرچه نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه شرع مقدس اسلام بنا شده اما؛ در دولت‌ها عملاً توجهی به برخی موازین شرع وجود نداشته مثلا با وجود تاکید اسلام بر مذمت ربا، بانک‌ها ربا را وارد اقتصاد ایران کرده‌اند و با بهره گزاف و جرایمی که از تسهیلات گیرندگان دریافت می‌کنند، به انحاء مختلف تولید کنندگان را می‌دوشند! کجای این رفتار اسلامی است؟

نکته اینجاست که تعدادی از نمایندگان مجلس به دلایل مختلف، قبل از انتخابات برای جناب آقای رئیسی فرش قرمز پهن کردند و برای کاندیداتوری ایشان امضا جمع کردند و به مخالفت سایر نمایندگان با چنین اقدامی توجهی نکردند. همان افرادی که تا چندی قبل "به به" و "چه چه" می‌کردند، امروز زبان به انتقاد گشوده‌اند.

وی ادامه داد: در کشور‌هایی که ما آن‌ها را متهم به "بی خدایی" می‌کنیم، چنین رفتار‌هایی مشاهده نمی‌شود و هم نرخ بهره بانکی پایین‌تر است و هم نظارت قوی حاکم است. با چنین عملکردی، نمی‌توان انتظار یک اقتصاد سالم را داشت که از بار مشکلات مردم بکاهد.

حسینی قطب‌آبادی افزود: در سال‌های گذشته مدل‌های مختلفی در اقتصاد کشور ما اجرایی شده و هر وزیری، قائم به فرد هر مدل و تصمیمی که به ذهنش رسیده، پیاده‌سازی کرده است؛ نگاه دولت‌ها و وزرای اقتصاد به بازارسرمایه هم هرگز نگاهی تخصصی و علمی نبوده و به از تجربیات سایر کشور‌ها در اداره بازارسرمایه‌مان استفاده نکرده‌ایم.

نماینده مردم در خانه ملت تصریح کرد: در روایات اسلامی ما آمده که ""علم را بیاموزید، حتی اگر در چین باشد""، ولی هرگز به معنای واقعی این روایت که تاکید بر استفاده از تجربیات علمی سایر کشور‌ها است، توجه نکرده‌ایم! به دلیل فقدان برنامه و برنامه‌ریز حرفه‌ای و متخصص در اقتصاد ما همواره فرصت‌سوزی شده و مدام فاصله ما از اقتصاد جهانی بیشتر می‌شود.

اقتصادخوان، اقتصاددان نمی‌شود

حسینی قطب آبادی تصریح کرد: هر کس که چند سالی را صرف تحصیل در رشته اقتصاد کرده، نمی‌توان اقتصاددان خواند؛ همان‌طورکه هر فردی را که تجربه چند سال مدیریت داشته باشد، نمی‌توان به عنوان مدیر اقتصادی برگزید!

وی گفت: در جهان امروز که جهان سرعت و فناوری بوده و رقابت‌ها در عرصه اقتصادی بسیار شدید است معتقدم نقدینگی خود به خود حرکت نمی‌کند و این دولت‌ها و سیاست‌گذاران هستند که هر از چندگاهی، نقدینگی را به سمت یک بازار هدایت می‌کنند.

از اختیارات قانونی مان برای طرح سوال و استیضاح وزیران ناکارآمد استفاده می کنیم

این نماینده مردم تاکید کرد: سرمایه‌های مردم به خواست دولت‌ها و سیاست‌گذاران، در بازار‌های مختلف از جمله بازار خودرو بازار مسکن، بازارسرمایه، بانک‌ها، بازار ارز و طلا و ... در حرکت است و در این میان فقط عده‌ای خاص سود می‌کنند و عده‌ای هم متحمل ضرر و زیان قابل توجهی می‌شوند که این شرایط اصلا عادلانه نیست.

حسینی قطب آبادی با اشاره به اینکه از بورس غولی ساخته‌اند که هیچ‌کس جرات نزدیک شدن به آن را ندارد، تصریح کرد: در همه جای دنیا اصل بر این است که اگر به منظور مهار تورم و کنترل نقدینگی، سرمایه‌های مردم جذب صندوق ها، بانک‌ها و یا بازار سرمایه شد، از این نقدینگی جذب شده در راستای توسعه اقتصادی کشور و توسعه زیرساخت‌ها و رونق تولید استفاده شود اما؛ کجای اقتصاد ما از سرمایه‌های جذب شده مردم، در راستای رونق تولید استفاده شده است؟

وی اضافه کرد: مردم ما عادت کرده‌اند چشم بسته و بر اساس شانس و احتمال، در بازار‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند، شاید پولشان چند برابر شود اما؛ در عرض یک شب با یک اظهارنظر یا یک اتفاق ساده، سرمایه‌های مردم به باد می‌رود و باید شاهد مشکلات و تبعات اجتماعی و سیاسی ضرر و زیان مردم در بازار‌ها باشیم!

چرا نمایندگان از اختیارات قانونی "طرح سوال یا استیضاح" استفاده نمی‌کنند

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تمامی مشکلات اقتصادی و مشکلاتی که در یکی_دو سال گذشته در بازارسرمایه شاهد آن بودیم، به دلیل بی‌کفایتی و بی‌سوادی مدیران اقتصادی بوده و با همبن بی توجهی‌ها و بی کفایتی ها، باعث ضرر و زیان مردم و دلسردی و بی اعتمادی نسبت به سیاست گذاران و مسئولان شده‌ایم!

این نماینده مردم در خانه ملت در پاسخ به این سوال که "چرا نمایندگان مجلس از اختیارات قانونی خود برای طرح سوال یا استیضاح وزیران ناکارآمد استفاده نمی‌کنند" گفت: البته که در این سال‌ها در مقاطع مختلف، نمایندگان مجلس از اختیارات خود برای طرح سوال و استیضاح وزیران استفاده کرده اند.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم در مجلس این دوره هم باید نسبت به این موضوع حساس بود و اتفاقاً دو روز قبل وزیر صمت بابت افزایش قیمت خودرو به مجلس فراخوانده شد. هفته گذشته هم در یک نطق علنی اعلام کردم باید نظارت مجلس و طرح سوالات قوی‌تر باشد.

وقتی برای رئیس‌جمهور و وزرا، فرش قرمز پهن می‌کنیم

حسینی قطب آبادی با انتقاد از رفتار برخی نمایندگان در مجلس، اذعان کرد: نکته اینجاست که تعدادی از نمایندگان مجلس به دلایل مختلف، قبل از انتخابات برای جناب آقای رئیسی فرش قرمز پهن کردند و برای کاندیداتوری ایشان امضا جمع کردند و به مخالفت سایر نمایندگان با چنین اقدامی توجهی نکردند. همان افرادی که تا چندی قبل "به به" و "چه چه" می‌کردند، امروز زبان به انتقاد گشوده‌اند.

از اختیارات قانونی مان برای طرح سوال و استیضاح وزیران ناکارآمد استفاده می کنیم

وی با اشاره به اینکه آیا حواس مان به وضعیت اقتصاد کشور هست تاکید کرد: وقتی قصد طرح سوال می‌کنیم، عده‌ای اعمال فشار می‌کنند که با توجه به مذاکرات وین و اینکه مدت زمان زیادی از شروع فعالیت دولت رئیسی نگذشته، زمان مناسبی برای طرح سوال از رئیس‌جمهور یا استیضاح وزیران نیست!

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: حال آنکه با چنین فشار‌هایی فقط مردم بیشتر زیان می‌کنند و کشور، بیشتر گرفتار بی‌اعتمادی می‌شود. با این شرایط نمایندگان مجلس اگر قصد داشته باشند به رسالت قانونی خود عمل کنند، تحت فشار قرار خواهند گرفت اما؛ شخصا جزو کسانی هستم که معتقدم باید در این مورد سخت گیری‌های لازم را داشت.

وی گفت: هفته گذشته هم اعلام کردم که فقط یک ماه به دولت آقای رئیسی وقتی می‌دهیم و اگر در عرض این یک ماه، بهبودی حاصل تشود و احساس کنیم که اوضاع به نفع مردم نیست، با کسی تعارف نخواهیم داشت.

حسینی قطب آبادی در پایان خاطرنشان کرد: باید جلوی برخی اقدامات و رفتار‌ها را گرفت و زمان را از دست نداد و حتماً از ابزار‌های قانونی برای طرح سوال از مسئولان استفاده کرده و دیگران هم حق ندارند نمایندگان مجلس را تحت فشار و تهدید قرار دهند و مانع اجرای قانون شوند. به استناد دو اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی، نماینده مجلس می‌تواند در همه امور داخلی و خارجی‌کشور طبق قانون و برای دفاع از حقوق کشور و ملت، ورود کند و کسی هم نمی‌تواند نماینده را بازخواست کند. از این اختیار استفاده خواهیم کرد و این موضوع در دستور کار شخص بنده هم قرار دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

دولت حقوقی‌های بورسی را به‌صف کند/ سرمایه مردم با اعتماد به دولت، آب شد

مدیران بورسی خرابکاری کردند؛ من نماینده پاسخگو نیستم
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

مدیران بورسی خرابکاری کردند؛ من نماینده پاسخگو نیستم

آقای وزیر، چرا دروغ می گوئید؟!
در جلسه علنی مجلس مطرح شد؛

آقای وزیر، چرا دروغ می گوئید؟!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
خواهش میکنیم از بورس نیوز این افراد هالو را نظر اتشون رانکذارید روی سایت.اخه لین خودشم میدونه چی میگه.دوران دعای بارون گذشته.مردم آگاه شدند.با رمالی واظهارت کسانی که از اقتصاد چیزی نمیدانند وان رو گرو در شرع میزنند.اخرت بی خردی هست.کیا شدند نماینده.خدا عاقبت ما را به خیر کنه.یاد طالبان افتادیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
احسنت ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
احسنت ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
احسنت ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
احسنت ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
احسنت ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
سلام ماکه گفتیم رئیسی نیا خودت قربانی شیاطسن وخبیثان جهان نکن کوش نداد حالا تا اخر این بلا ولت نمیکنیم خیال کردی جون عمامه داعشی سرت گذاشتی فری داری با بقیه بذبخت تازه باید ثابت کنی ان عمامهات واقعا سیاه باشذ یا نیرنک وفریبهست مثل اسیدعلی موسادی
گوگولی
Germany
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
فقط دربان های دانشگاه امام صادق در این دولت سمت و پست وزارت و مدیرکل و ریاست نگرفتند این هم نتیجه برتری ایمان دروغین بر تخصص طرف اگر سواد درست و حسابی داشت دانشگاه امام صادق نمی رفت یا با دستور به دانشگاه صادق رفته و هم اکنون بعد از چندین سال در آب نمک خوابیدن ناگهان وزیر اقتصاد می شود و بورس و اقتصاد ایران با طرح های خام و بیهوده به نابودی کشانده لاقل قبل از وزارت گاو داری چیزی را بهش می دادید ببنید می تواند اداره کند بعد وزیرش می کردید
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
تورم وجود دارد.میخواهند از بورس حمایت کنند.برای کاستن از اثرات تورمی با ابداعاتی مثل دلار نیمایی یا قیمت گذاری های دستوری صنایع رو متضرر می کنند
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
زیاد سر خودتون رو درد نیارید . خود نویسنده مطلب هم خبر داره جریان چیه هزار بار دیگه هم میگم کسی که لیاقت داشته باشه اگر دنیا رو هم بهش بدن مسئولیت قبول نمی کنه تو این مملکت.
ناشناس
United States of America
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
بیسوادترین وزیر اقتصاد طی این ۴۳ سال
ناشناس
United States of America
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
بیسوادترین وزیر اقتصاد طی این ۴۳ سال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
احسنت راه اعتناد همین است بدونه تعارف و جناحی و گروهی مشکلات دیگر درون گروهی و جناحی نیست بورس ۵۰ میلیون با سها م عدالت در دل خود دارد که ارزش ان از نصف هم کمتر شده ایا می شود گفت سهام عدالت هم حبابی بوده گه در طول سال های پیش ۱۰۰ ت مبلغ اسمی خودش بوده و درحال حاضر ۵۹ ت شده با صف فروش میلیاردی حال مشت نمونه خروار ااست در مورد تمام سهام هم همین گونه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
احسنت راه اعتناد همین است بدونه تعارف و جناحی و گروهی مشکلات دیگر درون گروهی و جناحی نیست بورس ۵۰ میلیون با سها م عدالت در دل خود دارد که ارزش ان از نصف هم کمتر شده ایا می شود گفت سهام عدالت هم حبابی بوده گه در طول سال های پیش ۱۰۰ ت مبلغ اسمی خودش بوده و درحال حاضر ۵۹ ت شده با صف فروش میلیاردی حال مشت نمونه خروار ااست در مورد تمام سهام هم همین گونه است
گنیا
Finland
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
این مختص دولت ووزیر اقتصاد فعلی ،قبلی نیست درحالی که در دیگر جناحهای تصمیم گیری هم به گفته این نماینده اقتصاد خواندها در این مورد اظهار نظر در تصمیم سازی دخیل هستنند
از جمله آ قای آقا محمدی مشاور اقتصادی مجمع ،تا چندی قبل مردم به بورس جهت سرمایه گذاری دعوت میکرد کلی در
شبکه ها ورسانه ها از بورس تعریف تمجید می کرد ،بعد از چندی که بورس راتخلیه کردند جدیدا اظهار می دارند که بورس
هم ساقط شود باید اوراق فروخت ،به ترویج ربا خواری خواستار
افزایش بهره بانکی هستند ودیگر اقتصاد خوانده ها اون نامه
۲۵ اقتصادی در دولت قبل،،،،، با این آقایان که نخود همه آشی چه خواهید کرد ؟!!!
گنیا
Finland
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
این مختص دولت ووزیر اقتصاد فعلی ،قبلی نیست درحالی که در دیگر جناحهای تصمیم گیری هم به گفته این نماینده اقتصاد خواندها در این مورد اظهار نظر در تصمیم سازی دخیل هستنند
از جمله آ قای آقا محمدی مشاور اقتصادی مجمع ،تا چندی قبل مردم به بورس جهت سرمایه گذاری دعوت میکرد کلی در
شبکه ها ورسانه ها از بورس تعریف تمجید می کرد ،بعد از چندی که بورس راتخلیه کردند جدیدا اظهار می دارند که بورس
هم ساقط شود باید اوراق فروخت ،به ترویج ربا خواری خواستار
افزایش بهره بانکی هستند ودیگر اقتصاد خوانده ها اون نامه
۲۵ اقتصادی در دولت قبل،،،،، با این آقایان که نخود همه آشی چه خواهید کرد ؟!!!