بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ترمیم اعتماد با افزایش قدرت صندوق تثبیت

ترمیم اعتماد با افزایش قدرت صندوق تثبیت
دولت می‌تواند با افزایش همکاری بین وزارتخانه ها و تعامل با مجلس، از بار مشکلات بازار سرمایه بکاهد.
کد خبر : ۲۵۱۶۴۳

ترمیم اعتماد ترک خورده بازار با افزایش قدرت صندوق تثبیت بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، بعد از یک هفته منفی، بازار سرمایه با خبر افزایش قدرت صندوق تثبیت بازار، امروز کمی جان گرفت و با رشد ۱۲ هزار واحدی(تا این لحظه از معاملات)، شاخص کل دوباره کانال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را از آن خود کرد. بر اساس اظهارات رییس سازمان بورس و مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه، سال آینده حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نقدی جدید ناشی از واریز یک درصد منابع صندوق توسعه ملی، کارمزد روزانه سازمان بورس و مالیات معاملات بازار سرمایه و ۵۰ همت دارایی سهام جدید به این صندوق منتقل خواهد شد. باید دید با این اتفاق، بازار سرمایه استارت حرکت خواهد زد یا نه.

مصطفی مصری پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد: نمی‌توان در مورد تمامی نمادهای بازار به صورت کلی اظهار نظر کرد، اما با در نظر گرفتن فاکتورهای فعلی و اکثر سهم های بازار سرمایه ارزنده هستند. با توجه به افزایش نرخ ارز، تورم داخلی و نیز رشد قیمت های جهانی، اکثر سهم های بازار سرمایه به قیمتهای ارزنده‌ای رسیده‌اند. تحلیل‌ها نشان می‌دهد نسبت P بر E فوروارد اکثر سهم ها به حدود ۴ و نسبت P بر E فوروارد کل بازار به حدود ۸ رسیده است که این نسبت ها در سه سال گذشته بی سابقه بوده است!

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر افزایش قدرت صندوق تثبیت بازارسرمایه اظهار کرد: با توجه به تغییر مدیریتی در صندوق تثبیت بازار فعلاً سیاست‌های این صندوق برای بازارسرمایه در هاله‌ای از ابهام است و در گذشته هم صندوق تثبیت بازارسرمایه و صندوق توسعه بازارسرمایه عملکرد مبهمی داشته و این صندوق ها در مورد عملکرد خود به بازار ارائه نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود مدیر عامل جدید صندوق تثبیت بازار در مورد عملکرد این صندوق و برنامه‌های آتی گزارش شفافی ارائه کند تا استراتژی های این صندوق مشخص شده و تحلیل عملکرد این صندوق امکان پذیر باشد.

مصری پور اظهارکرد: به نظر می رسد قرار است مقداری از دارایی‌های دولت در شرکت‌های بورسی و غیر بورسی به صندوق تثبیت بازار واگذار شود و این صندوق با استفاده از منابع نقدی و سهام، و احتمالا عرضه اولیه سهام شرکت های غیر بورسی که در اختیار دارد به اجرای ماموریت خود در بازار سرمایه بپردازد. البته نجات بازار سرمایه و بازگرداندن بازار به مدار صعود با ۲۰ همت منابع نقدی و ۵۰ همت سهامی که در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار خواهد گرفت، امکان پذیر نیست؛ اما افزایش توان صندوق تثبیت بازار می تواند در ترمیم اعتماد از دست رفته این بازار و تقویت تقاضا موثر باشد.

وی افزود: البته که مهمترین معضل بازار سرمایه در حال حاضر، ابهام در نتیجه مذاکرات است؛ اما دولت می‌تواند با افزایش همکاری بین وزارتخانه ها و تعامل با مجلس، از بار مشکلات بازار سرمایه بکاهد. اگر مشکل قیمت‌گذاری های دستوری ریشه کن شده و نرخ حامل‌های انرژی واقعی‌تر شود (الان انرژی گران‌تر از قیمت‌های جهانی در اختیار صنایع قرار می‌گیرد)، در کنار سیاست تقویت صندوق تثبیت بازارسرمایه، نتایج خوبی در این بازار برجای خواهد گذاشت.

مصری پور در پایان خاطرنشان کرد: فراموش نکنید بازار سرمایه دماسنج اقتصاد کشور است و مادامی که حال صنایع خوب نباشد، بازار سرمایه هم وضعیت مناسبی نخواهد داشت. بنابراین بهبود وضعیت بازار سرمایه در گرو بهبود اوضاع صنایع است. البته مشکلاتی از جمله رفتارهای ناظر، حجم مبنا، وجود دامنه نوسان و... نیز در بازار سرمایه وجود دارد که روی وضعیت بازار تاثیر گذار است، اما فعلاً آنچه باید روی آن تمرکز کرد بحث بودجه و متغیرهای بودجه ای اثرگذار بر بازار سرمایه است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آقایان مسئول، فقط حرف زدن ممنوع!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آقایان مسئول، فقط حرف زدن ممنوع!

رالی نزولی جدید، عارضه بی‌اعتمادی‌ها
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رالی نزولی جدید، عارضه بی‌اعتمادی‌ها

کاهش فاصله ارز نیما و بازار آزاد؛  فرصتی برای رشد بازار سرمایه
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کاهش فاصله ارز نیما و بازار آزاد؛ فرصتی برای رشد بازار سرمایه

ارسال نظر