بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
افت
اینکه تمامی فولاد در بورس کالا عرضه شود کار درستی نیست؛ چرا که بخشی از نیاز فولاد و محصولات فولادی که مورد نیاز داخل کشور هستند را باید در بورس کالا عرضه کرد تا اجازه صادرات داشته باشند.
کد خبر : ۲۵۲۳۵۷

بازار سرمایه+بورس نیوز

وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص عرضه کامل فولاد در بورس کالا اظهار کرد: می‌توان گفت این ماجرا به صورت کلی اتفاق خوبی بوده چرا که در این صورت روند قیمت گذاری بدون دخالت دولت و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.



وی تصریح کرد: در حال حاضر بورس کالا از کارکرد رقابتی خود خارج شده؛ در واقع به ابزاری برای قیمت گذاری دستوری توسط دولت تبدیل شده و دولت از طریق وزارت صمت قیمت گذاری را انجام نمی‌دهد. طبیعی است زمانی که کالایی مانند شمش فولادی و یا میلگرد‌های مازاد در کشور مجبور به عرضه در بورس کالا شود با یک عرضه مازاد نسبت به تقاضا رو به رو می‌شود و قیمت رو به کاهش خواهد رفت؛ در این صورت قیمت به صورت استاندارد و مطابق با قیمت‌های جهانی نخواهد بود.

عرضه تمام و کمال فولاد در بورس کالا، به ضرر شرکت های صادراتی//قربانی//

یعقوبی بیان کرد: اینکه تمامی فولاد در بورس کالا عرضه شود کار درستی نیست؛ چرا که بخشی از نیاز فولاد و محصولات فولادی که مورد نیاز داخل کشور هستند را باید در بورس کالا عرضه کرد تا اجازه صادرات داشته باشند. همچنین برای شرکت‌های کوچک و متوسط امکان عرضه در بورس کالا فراهم می‌شود و حتی در صورتی که مورد پذیرش قرار نگیرند، می‌توانند در بازار خارج از بورس کالا در سامانه جامع تجارت معامله کنند.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطرنشان کرد: زمانی که تمامی محصولات در بورس کالا عرضه شود قطعا در محصولاتی که مازاد عرضه نسبت به تقاضای داخلی دارند، قیمت گذاری دستوری نه به شکل سنتی بلکه به شکل نوین اتفاق خواهد افتاد. طبیعتا دود این افزایش قیمت به چشم مصرف کننده نهایی یعنی مردم خواهد رفت؛ بنابراین باید تصمیمات معقولانه‌ای گرفته شود چرا که نمی‌توان تمام زنجیره فولادی را با یک استراتژی اداره کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
همه زیرساخت پرداخت سود ازطریق سجام آماده است
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

همه زیرساخت پرداخت سود ازطریق سجام آماده است

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

سرمایه‌گذاران در تردید تصویب بودجه ۱۴۰۱

در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد؛

دولت با فروش اوراق دو تیر می‌زند

ارسال نظر