بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد؛

دولت با فروش اوراق دو تیر می‌زند

می‌توان گفت در حال حاضر شفاف سازی به طور کامل وجود دارد و بودجه پیشنهادی تأثیر منفی و مستقیمی بر بورس نخواهد گذاشت.
کد خبر : ۲۵۲۱۹۱

دولت با فروش اوراق دو تیر می زند

محمد خبری‌زاد مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک کارآفرین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، اظهار کرد: پس از ۱۰بند حمایتی دولت و تعیین مصوبه‌ای که در این خصوص صورت گرفت بازار شرایط بهتری را تجربه کرد که برخی ابهامات بودجه را نیز برطرف شد.



وی افزود: در این راستا طی چند روز اخیر، بازار افزایش حجم معاملات را به چشم دید؛ به‌طوری‌که ششم دی ماه ارزش معاملات روند خوبی پیدا کرد و از ۲ همت در روز به بالای ۴ همت رسید؛ در‌صورتی‌که با رفع ابهامات، نرخ دلار نیمایی بالا رفته و روند افزایشی در حجم معاملات ادامه یابد، بازار می‌تواند روند مثبت ملایمی را در ادامه مسیر طی کند.

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص وضعیت بازارسرمایه در آینده گفت: در لایحه‌ای که دولت به مجلس تحویل داد، ابهاماتی وجود داشت که تا حدودی برطرف شده و فقط در موضع برجام، ابهام وجود دارد. البته بودجه پیشنهادی نکات مثبتی نیز داشت که می‌تواند به مثبت شدن بازار سرمایه کمک کند.

خبری‌زاد ادامه داد: در این راستا می‌توان به گزارش‌های ماهانه و در کنار آن ۹ماهه دولت که احتمالا از اواسط دی ماه منتشر می‌شود، اشاره کرد؛ همچنین قیمت دلار نیمایی روزانه حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تومان در حال افزایش بوده و احتمالا این نرخ تا پایان دی ماه به ۲۷هزار تومان می‌رسد و می‌توان گفت این اتفاق باعث اختلاف قیمت زیادی بین دلار نیمایی و آزاد شده است.

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بانک کارآفرین مطرح کرد: در صورتی که اتفاق خاصی از نظر سیاسی یا بانکی برای بورس نیفتد، بازار سرمایه بیش از این کاهش نمی‌یابد. در واقع اگر در بانک مرکزی نرخ‌ سود افزایش یابد و یا سیاستی اعمال شود که نرخ‌های اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه از نرخ‌های فعلی بالاتر برود بازار از روند کاهشی فاصله گرفته و شیب مثبت ملایمی تا پایان سال را تجربه خواهد کرد.

وی درباره تأثیر بودجه پیشنهادی بر بازار سرمایه بیان کرد: بودجه اثرات مستقیم و غیرمستقیمی بر روند بازار سرمایه می‌گذارد. اثرات مستقیم آن به شرکت‌های بورسی یعنی بخش‌های مربوط به افزایش انرژی یا تعیین نرخ دلار مربوط می‌شود که ابهامات موجود برطرف شده و اثر منفی در بورس نخواهند گذاشت. همچنین اثرات غیرمستقیم آن به کسری بودجه مربوط است؛ به طوری که اگر بودجه با کسری بسته شود سال بعد برای جبران آن باید دست به دامن فروش اوراق و یا دارایی‌ها شد که این عمل موجب آسیب به بازار سرمایه می‌شود.

خبری زاد در پایان گفت: مسلما انتشار اوراق بر بورس تأثیر منفی دارد اما؛ دولت باید به این نتیجه برسد که با رونق بازار سرمایه می‌تواند دارایی خود را بفروشد و به بازار نیز کمک کند. در این حالت باید دید که آیا دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود یا خیر و در صورت مواجه شدن کدام یک از این راه حل‌ها را انتخاب می‌کند. در کل می‌توان گفت در حال حاضر شفاف سازی به طور کامل وجود دارد و بودجه پیشنهادی تأثیر منفی و مستقیمی بر بورس نخواهد گذاشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
احتمال به اغما رفتن اقتصاد ایران
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

احتمال به اغما رفتن اقتصاد ایران

در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد؛

مچ‌اندازی ارزندگی و ابهامات در "بورس"

جریان هدفمند پول‌های خاکستری در بورس
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد؛

جریان هدفمند پول‌های خاکستری در بورس

ارسال نظر