بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کردند:

اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد؛ برد یا باخت

اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد؛ برد یا باخت
یکی از مطالبات این روزهای فعالان بازار سرمایه، حذف این اختلاف قیمت و افزایش نرخ ارز نیمایی و رسیدن این نرخ به نرخ بازار آزاد است.
کد خبر : ۲۵۳۲۲۲

ضرورت حذف اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد

به گزارش بورس نیوز، اگرچه در چند هفته گذشته با رشد نرخ ارز در سامانه نیما، اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد کاهش یافته است اما؛ کماکان حدود ۲۵۰۰ تومان فاصله قیمتی دلار نیما با دلار بازار آزاد است. یکی از مطالبات این روزهای فعالان بازار سرمایه، حذف این اختلاف قیمت و افزایش نرخ ارز نیمایی و رسیدن این نرخ به نرخ بازار آزاد است. اتفاقی که می‌تواند سودآوری صنایع صادرات محور را تحت تاثیر قرار دهد.

اختلاف نرخ ارز، به ضرر اهالی تولیدکننده بورس‌کالا

علی اسکینی تحلیلگر ارشد کارگزاری بانک صنعت و معدن در گفت‌وگو با بورس نیوز در این زمینه گفت: قبلا صادرکنندگان بدون رقابت و در نرخ پایه، اقدام به عرضه درآمدهای ارزی خود در سامانه نیما می‌کردند و واردکنندگان هم خرید خود را از طریق این سامانه انجام می دادند.

وی ادامه داد: این روش باعث شده بود یارانه از جیب شرکت‌های صادرات محوری که عمدتاً هم در بازار سرمایه حضور دارند، به وارد کنندگان داده شود.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: اتفاق بد دیگری که رخ می داد این بود که از آنجا که قیمت پایه محصولات در بورس کالا بر اساس نرخ های ارز در سامانه نیما تعیین می‌شد، اختلاف قیمت بین محصولات در بورس کالا با بازار آزاد به شکل گرفته و موجب تقاضای کاذب در بورس کالا شده بود.

اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد؛ تولید یا رانت

اسکینی تاکید کرد: این روش در کنار مداخله‌های دولت در بورس کالا، باعث افزایش حجم عرضه شرکت‌ها در بورس کالا و نیز مشکلاتی در حوزه صادرات شده بود.

وی افزود: ماه گذشته شرکت‌های پتروشیمی و فولادی و معدنی، جلسه‌ای برگزار کردند و به موجب مجوزی که دریافت کردند، قرار شد ظرف ۳ماه نرخ ارز در سامانه نیما به حاشیه ۵ درصد اختلاف با بازار آزاد برسد.

این فعال بازارسمرایه گفت: این موضوع از دو جنبه حائز اهمیت است؛ هم می توانیم شاهد افزایش درآمد فروش شرکت ها و ارائه گزارش های ماهانه بهتر و افزایش قیمت محصولات در آمار معاملات بورس کالا باشیم و هم فرصتی برای شرکت های صادرات محوری که دارایی‌های ارزی دارند فراهم می‌شود که با نرخ تسعیر بالاتری، اقدام به شناسایی سود حاصل از تسعیر کنند ضمن این که با سیاست تک نرخی شدن ارز می‌توانیم اتفاقات مثبت دیگری از جمله حفظ بازارهای صادراتی و افزایش شفافیت در اقتصاد کشور را رقم بزنیم.

تک‌نرخی شدن ارز و کامیابی "بورس" 

محمد نوربخش، مدیرسرمایه‌گذاری شرکت مهراقتصاد در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بهترین اتفاق برای بازار سرمایه، افزایش نرخ ارز در سامانه نیما است و اگر حذف فاصله نرخ ارز در سامانه نیما بازار آزاد به معنای رساندن نرخ‌های نیما به نرخ‌های بازار آزاد باشد، قطعاً برای بازارسرمایه ما اتفاقات خوشایندی را هم خواهد خورد.

وی افزود: نرخ واقعی ارز، نرخی است که در آن نرخ هر میزان عرضه‌ای که انجام شد، خریدار داشته باشد و هر مقدار تقاضایی هم که در آن نرخ ایجاد شد پوشش داده شود. به نظر می رسد در حال حاضر هیچ یک از این دو (نرخ نیمایی و نرخ بازار آزاد) واقعی نیست!

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: سهامداران تصور می کنند نرخ ارز در سامانه نیما به نوعی کنترل می‌شود و تقاضای آزادسازی نرخ ارز را دارند که البته این انتظار هم انتظار به جایی است. مسلما آزادسازی نرخ ارز و عدم کنترل دستوری نرخ ارز هم به نفع بازار ارز و هم به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

سم دو نرخی بودن ارز

مسیح زرگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این راستا اظهار کرد: موافق دو نرخی بودن ارز و اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد نیستم. قطعاً حذف فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد، به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سیاه نمایی، گنجشک‌ها را فراری داد
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سیاه نمایی، گنجشک‌ها را فراری داد

روند بازارسرمایه اجازه رشد
مدیر مالی هلدینگ صنایع مادیران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

روند بازارسرمایه اجازه رشد "مادیرا" را نمی‌دهد

گام‌های محکم
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان شد:

گام‌های محکم "کطبس" در مسیر توسعه

جنب بازارهای موازی بورس؛

اصلاح پرتفو با دستورالعمل جدید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
ولی بالا رفتن نرخ نیما باعث گرون شدن مواد اولیه تولید و به تبع اون گرون شدن قیمت کالاهای تولیدی درب کارخانه و بازار خواهد شد . این یعنی قدرت خرید مردم کاهش شدید پیدا میکنه