بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

صندوق‌ها از بیم ضرر و زیان، اوراق خریدند

وضعیت مالیات بودجه به طور مضحکی، خنده دار است؛ چرا که خانه های سوپر لاکچری کمتر از ماشین های دو میلیاردی مالیات می دهند.
کد خبر : ۲۵۳۶۲۲

صندوق‌ها از ترس ضرر، اوراق خریده اند//اسم و سمت ذکر نشود//

احمدکریمی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص وضعیت منفی بازار بیان کرد: در چنین شرایط بد اقتصادی، دولت نیاز به نقدینگی داشته و به همین دلیل دست در جیب بسیاری از نهاد‌ها کرده که مهم‌ترین آن، بازار سرمایه است. همچنین خبر مالیات در پتروشیمی‌هایی که گاز مصرف می‌کنند، منجر به بدتر شدن شرایط شده، به گونه‌ای که حقوقی‌ها از وضعیت پیش آمده می‌ترسند.

وی ادامه داد: ریسک پذیری در بازار سرمایه کاهش پیدا کرده و به نظر می‌رسد فروشنده و خریدار تأثیرگذاری در این حوزه وجود ندارد. در نهایت بورس به روند منفی و کم رمق خود ادامه می‌دهد که تمامی این اتفاقات در نتیجه سیاست‌های غلط دولت بوجود آمده است.

کارشناس بازار اذعان کرد: در این راستا راهکار‌های زیادی برای بهبود بازار سرمایه ارائه شده؛ اما گوش شنوایی برای عمل به آن وجود ندارد. حداقل کاری که دولت در این راستا می‌تواند انجام دهد، شفاف کردن عملکرد صندوق توسعه و تثبیت بوده، به خصوص صندوق توسعه که منابع برای آن تزریق می‌شود.


بیشتر بخوانید: گنده‌گویی "بورسی" ممنوع!


کریمی تصریح کرد: سازمان بورس برای شفافیت اطلاعات دست بر گردن تمامی نهاد‌ها گذاشته و این در حالی بوده که خود سازمان این کار را انجام نمی‌دهد. همچنین صندوق‌ها باید گزارش‌های خود را به طور مکرر شفاف کرده تا مقدار نقدینگی و اوراق آن مشخص شود چرا که صندوق‌ها شرکت سرمایه گذاری نیستند که با وضعیت بازار دست از خرید بردارند و باید زمانی که وضعیت بازار نزولی می‌شود، وارد عمل شوند؛ نه اینکه از ترس ضرر، نقدینگی خود را وارد اوراق بانکی کنند. در واقع صندوق‌ها وظیفه سودسازی ندارند و باید از بازار حمایت کنند؛ اما خیلی زود، تمام پول خود را به اوراق تبدیل کردند.

این کارشناس با اشاره به وضعیت بودجه پیشنهادی اظهار کرد: وضعیت مالیات بودجه به طور مضحکی، خنده دار است؛ چرا که خانه‌های سوپر لاکچری کمتر از ماشین‌های دو میلیاردی مالیات می‌دهند. می‌توان گفت عملا قوانین و فرمول‌های مالیات، به نفع ثروتمندان و به ضرر مردم و بورس خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع با نرخ بهره وری منفی، مالیات افزایش پیدا کرده و توزیع درآمد‌ها نیز همچنان ناعادلانه پیش می‌رود؛ بنابراین کسی که از زمان دولت روحانی تا به الان سرمایه خود را با وارد اقتصاد و صنایع کرده، ضرر زیادی را متحمل شده و با زبان بی زبانی به مردم می‌گوید: " پول را وارد بانک کن و نزول آن را بگیر "

اشتراک گذاری :
ارسال نظر