بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بورس، منجی نمی‌خواهد

بورس، منجی نمی‌خواهد
کاهش و رفع ابهامات تا حدودی به بهبود وضعیت بازار کمک خواهد کرد، اما انتظار معجزه نداشته باشید.
کد خبر : ۲۵۳۷۲۱

بورس، منجی نمی خواهد

به گزارش بورس نیوز به دنبال صحبت های دیشب رئیس جمهور و وعده تزریق اخبار مثبت به بازار سرمایه شاخص کل بورس امروز ۱۸ هزار واحدی رشد کرد و حدود ۲۷۰ نماد بازار رنگ سبز به تن کردند. اما هنوز ۳۴۰ نماد سرخ پوش هستند. شایعاتی از تعیین سقف ۵ هزار تومانی برای گاز بعنوان خوراک و ۲ هزار تومان بعنوان سوخت مطرح است.

محمد عشریه کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: هنوز نرخ خوراک پتروشیمی ها و نرخ گاز صنایع مشخص نیست و تمامی حرف و حدیث های مطرح شده در حد شنیده و گمانه زنی بوده است. اما حسن این اتفاق این است که سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی امکان و قدرت تحلیل و برآورد سود شرکت ها را خواهند داشت. یکی از مهمترین دلایل منفی های این مدت بازار سرمایه، ابهام در مورد مسائلی همچون نرخ خوراک پتروشیمی ها، نرخ گاز مصرفی صنایع، مالیات، و... و از همه مهمتر، مذاکرات بوده است. با رفع این ابهامات بازار سرمایه ماه روزهای بهتری در پیش خواهد داشت. البته در نظر داشته باشید که اگر نرخ خوراک پتروشیمی ها حدود ۲۰ سنت (سقف ۵ هزار تومانی) تعیین شود، باز هم نرخ خوراک گازی پتروشیمی های ما از برخی کشورهای منطقه گران‌تر خواهد بود! نرخ خوراک گازی ۳۲ سنتی(طبق مصوبه ماه گذشته وزارت نفت برای سال ۱۴۰۱) اما صنعت پتروشیمی ما را به مرز زیان و نابودی خواهد کشاند. با توجه به آنکه به لحاظ ارزش بازار، صنعت پتروشیمی بزرگترین صنعت بورسی است، سقوط پتروشیمی ها بازار سرمایه را هم زمین خواهد زد!

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: نکته اینجاست که در سال‌های گذشته هرگز تجربه ای مشابه شرایط امروز بازار سرمایه نداشته ایم. هیچ گاه این طور نبوده که قیمت نفت و کامودیتی ها، نرخ فروش محصولات صنایع و... افزایشی باشد اما واکنش بازار سرمایه به روند قیمتی سهم ها منفی باشد. با این شرایط نباید انتظار معجزه برای برگشت بازار سرمایه را داشت. به هر حال کاهش و رفع ابهامات تا حدودی به بهبود وضعیت بازار کمک خواهد کرد اما انتظار رشد ناگهانی نباید داشت.

وی اضافه کرد: سلسله مشکلات و تعدد ابهامات پیش روی این بازار، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نگذاشته است. در حال حاضر سرمایه‌گذاران علاوه بر آن که نگران وضعیت شرکت‌ها هستند، نگران زیان ده شدن صندوق های درآمد ثابت و مشکلات و تبعات احتمالی بعد از آن هم هستند! در این شرایط، بازار سرمایه در این شرایط نیاز به ناجی ندارد و فقط باید در راستای اعتماد سازی در این بازار تلاش کرد.

عشریه در رابطه با صنایع مناسب برای سرمایه‌گذاری با فرض رفع ابهامات بودجه، نرخ خوراک گازی حداکثر ۲۰ سنتی برای پتروشیمی‌ها و ۱۰ سنتی برای سوخت صنایع و همچنین احتمال توافق در آینده‌ای نزدیک، اظهار کرد: در صورت توافق با کاهش انتظارات تورمی صنایعی که درآمدهای ریالی دارند گزینه‌های مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.

این کارشناس بازارسرمایه اظهارکرد: با رفع ابهام در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها و با فرض سقف حداکثر ۵ هزار تومانی برای خوراک گازی، انتظار افت یا رشد چندانی در گروه پتروشیمی نمی‌رود؛ اما این صنعت روزهای با ثبات تر و متعادل تری در پیش خواهد داشت.

عشریه در پایان خاطرنشان کرد: انتظار حذف ارز ترجیحی نیز می‌رود و با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، گروه دارویی هم پتانسیل رشد خواهد داشت. اما اگر توافقی شکل نگیرد، شرایط متفاوت خواهد بود. به نظر می رسد در صورت عدم توافق، بانک‌های ما به منظور جلوگیری از بحران ورشکستگی، ناچار به تزریق بخشی از منابع خود در بازار سرمایه خواهند بود و در این صورت بانک‌ها ناجی بازار سرمایه خواهند بود. در هر صورت تعیین تکلیف مذاکرات، بازار سرمایه روزهای بهتری در پیش خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دولت در خواب غفلت
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دولت در خواب غفلت

اشتباه بزرگ فعالان بازار سرمایه در قیمت‌گذاری سهام
فعال قدیمی بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اشتباه بزرگ فعالان بازار سرمایه در قیمت‌گذاری سهام

راهکاری برای جلوگیری از یک بحران
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

راهکاری برای جلوگیری از یک بحران

در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

صندوق‌ها از بیم ضرر و زیان، اوراق خریدند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
فهمی ازابهام نباشد چطوری رفع ابهام میشود