بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

از رفتار کاسبکارانه دولت قبل تا قوانینی به نرخ روز

از رفتار کاسبکارانه دولت قبل تا قوانینی به نرخ روز
نایب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان فراز گفت: بازار‌سرمایه نیازمند تغییراتی است که متاسفانه هیچ یک از روسای و اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در این سال ها، جسارت کافی برای انجام آن‌ها را نداشتند اما؛ به هرحال بازار سرمایه ما باید به استاندارد‌های جهانی نزدیک شود.
کد خبر : ۲۵۳۹۰۲

سبزی بازار، دولت مستعجلی است که پایدار نخواهد ماند!

به گزارش بورس نیوز، بعد از آنکه اواخر هفته گذشته خبر تعیین سقفی برای نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع اعلام شد؛ بازار سرمایه ما هفته سبزی را استارت زد. اما سوال اینجاست که آیا سبزی این بازار تداوم خواهد داشت و این بازار روزهای خوش را به خود خواهد دید یا قرار است بعد از اندکی رشد، دوباره عقب‌گرد کند و درجا بزند؟

حمیدرضا جیهانی نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان فراز در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: در بازار سرمایه ما اتفاقاتی بنیادین رخ داده که در کنار آن برخی رخداد‌های سیستماتیک داخلی و بیرونی هم به این بازار تحمیل شده و در واقع می‌توان گفت بازار سرمایه ما تحت‌الشعاع اتفاقاتی (از جمله بحث‌های سیاسی که در زمان تغییر دولت رخ داد، بحث توافق و مذاکراتی که در دست انجام است و برخی از رقابت‌ها در دولت فعلی) قرار دارد که از فضای سیاسی به این بازار تحمیل می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه دومین موضوعی که مشکلاتی به بازار سرمایه ما تحمیل می‌کند ریزساختار‌های بازار سرمایه است، اضافه کرد: بازار‌سرمایه نیازمند تغییراتی است که متاسفانه هیچ یک از روسای و اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در این سال ها، جسارت کافی برای انجام آن‌ها را نداشتند اما؛ به هرحال بازار سرمایه ما باید به استاندارد‌های جهانی نزدیک شود.

این فعال بازارسرمایه گفت: در زمینه حجم مبنا، دامنه نوسان و عرضه‌های اولیه در این بازار، باید اصلاحاتی صورت بگیرد که منجر به افزایش سیالیت بازار سرمایه شود. ضمن اینکه باید نگاه مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار به این بازار تغییر کند تا با یک حکمرانی خوب در این بازار به حاکمیت شرکتی برسیم. مجموعه این شرایط منجر به شکل‌گیری فضای بی‌اعتمادی و ناخرسندی در بین فعالان بازار سرمایه، سهامداران و بازارساز‌های کوچک شده است.

جیهانی افزود: در سال ۹۹ بازار سرمایه ما تحت تأثیر رفتار کاسبکارانه دولت به آن وضعیت رسید، اما موضوع اینجاست که مارکت میکر بزرگ بازار (دولت فعلی) هم عملکرد مطلوبی نداشته است. انتظاری که از دولت آقای رئیسی و مدیران اقتصادی ایشان داشتیم این بود که اشتباهات دولت قبل را در مورد بازار سرمایه مرتکب نشوند. در شرایطی که فعالان بازار سرمایه از حدود ۴۰۰ هزار فعال و ۴ میلیون کد معاملاتی به ۵۰ میلیون کد معاملاتی و حدود ۸ میلیون فعال رسیده، انتظار می‌رفت تیم اقتصادی دولت فعلی طوری رفتار کند که اعتماد به بازار سرمایه ما برگردد.

وی اضافه کرد: بازار سرمایه، محلی برای مدیریت منابع سرگردان و جهت دهی و هدایت آن‌ها در راستای تولید و خدمات و بازرگانی است و دولت باید از این فرصت در بازار سرمایه استفاده می‌کرد تا بتواند در تامین‌مالی برای خود و همچنین سایر حوزه‌های اقتصادی از بازار سرمایه بهره گیرد. اما در ۵ ماهی که از استقرار دولت فعلی می‌گذرد، عملکرد مثبتی در این زمینه از دولت آقای رئیسی مشاهده نشده است.

سبزی بازار، دولت مستعجلی است که پایدار نخواهد ماند!

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر تعیین سقف نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع بر بازارسرمایه اظهار کرد: شاید دولت با مصوبه‌ای در زمینه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یا سوخت صنایع یا حتی نرخ بهره مالکانه معادن و ... در کوتاه مدت کمی تاثیرگذار باشد اما؛ در بلند مدت تاثیر با اهمیتی بر روند بازار سرمایه ما نخواهد داشت.

جیهانی تاکید کرد: در بازار سرمایه با پذیرش ریسک‌های موجود، آینده هر شرکت خرید و فروش می‌شود. در اقتصادی که هرسال به بودجه دولت متصل باشد و با هر کم و کسری در بودجه، دچار نوسان گردد، جذابیتی برای تحلیل و سرمایه‌گذاری وجود ندارد. حداقل کاری که دولت می‌تواند انجام دهد این است که همچون برخی دیگر از کشور‌های منطقه، قوانینی را که تدوین می‌کند، قوانین ۱۰ ساله باشند. مثلاً سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بدانند فرمولی که برای خوراک پتروشیمی‌ها تعیین شده تا ۱۰ سال تغییر نخواهد کرد.

وی افزود: امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از بازار سرمایه در این راستا گام بردارند و فرمول‌های مربوط به تعیین نرخ خوراک صنایع، نرخ سوخت و... بر اساس فرمول عادلانه، منطقی و واقع بینانه و البته به صورت دلاری تعیین گردد و این فرمول به مدت ۱۰ سال قابل اجرا باشد.

جیهانی ادامه داد: چنین اقدامی به بازار سرمایه ما قابلیت پیش بینی پذیری خواهد داد. فراموش نکنید که در ۱۰ سال گذشته انباشت سرمایه در اقتصاد ما صورت نگرفته و حساب سرمایه در کشور ما منفی بوده است. این یعنی در ۱۰ سال گذشته به جای آنکه سرمایه‌گذاری‌های مان ارتقا پیدا کند، از سرمایه گذاری‌های قبلی خرج کرده ایم و سرمایه گذاری جدید انجام ندادیم. با این شرایط در چند سال آینده در حوزه‌های زیرساختی از جمله حمل و نقل و راهسازی، صنایع تولیدی و تامین انرژی مشکلات به مراتب پررنگ تری خواهیم داشت. حال آنکه تعیین فرمول قیمت گذاری در صنایع مختلف برای یک بازه زمانی ۱۰ ساله شرایط را برای سرمایه گذاری‌های جدید فراهم خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در پیش‌بینی وضعیت این بازار در هفته‌های آینده گفت: در سال‌های اخیر بازار سرمایه رشد کرده و تعداد فعالان این بازار افزایش قابل توجهی داشته؛ اما در حوزه آموزش و ارتقای دانش مالی_رفتاری، متناسب با ورود سهامداران جدید به این بازار فرهنگ‌سازی نشده است؛ لذا با توجه به شرایط بنیادی و تکنیکال بازار سرمایه و رفتار سهامداران، به نظر می‌رسد سبزی این روزها، دولت مستعجلی است که پایدار نخواهد بود!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ثمره سال‌ها توسعه
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز در گفت‌وگو با بورس نیوز هشدار داد:

ثمره سال‌ها توسعه "بورس" را به باد ندهید

افت حاشیه سود، تمام دغدغه
یک کارشناس صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افت حاشیه سود، تمام دغدغه "پتروشیمی" نیست!

بازار سرمایه، حیاط خلوتی برای بازیگران حرفه‌ای
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بازار سرمایه، حیاط خلوتی برای بازیگران حرفه‌ای

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۸
سلام از قوانین فاسد همین ممنوعیت خمیر ترش سازی درخبازیها هست یا ممنوعیت الویه وهمبرکر ممنوعیت قطغه کردن مرغ ممنوعیت کشتن دام ممنوعیت نکهداری مرغ وخروس درروستاها ممنوعیت جرای دام ممنوعیت مرتعداری توسط جراکننده ممنوعیت قضاوت کردن ازاین قوانین ببینید منهم جو گیر شدم وگوشهام درازشد ازاینکه مقررات بردکی وبردهداریرا قاون اعلام میکنم اینهمه مقررات خلاف وفاسدرا به اسم قانون رنگ میکنند در حقوق هم جای جلاذ وشهیدرا خوب جابه جا کردهاند خاک برسر کسانیکه در حوزه قانون ومقرات فعالیت دارند دویست سال هست درایران قانون دان ومقررات دان دیده نشده است احمقترین سفیه ترین نان حرام خورها همین مدعیان قانون وقضاوت هستند