بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
جنب بازار‌های موازی بورس؛

تاس "دلاریون" به مار رسید!

تاس
نباید فراموش کرد که بازار‌های مالی انعطاف بسیاری دارند و تلاش‌های دستوری چند روز موثر بر وضعیت لحظه‌ای بازار هستند و مانند مُسکن عمل می‌کنند، ولی لزوما سرمایه‌گذاران با این سیاست‌ها همراهی نمی‌کنند!
کد خبر : ۲۵۴۱۲۵

تاس

به گزارش بورس‌نیوز، آخرین روز بازارسرمایه پس از یک هفته سبزپوشی، منفی تمام شد و شاخص هم‌وزن نیز سیگنال خوشی را صادر نکرد اما؛ اگر به ریز معاملات نگاهی داشته باشیم می‌توان مشاهده کرد که از ابتدای معاملات اوضاع بازار بسیار ریزشی‌تر از پایان معاملات بود و نکته خوش‌بین کننده آن، این است که شاخص توانست بسیاری از عقب‌گرد روز چهارشنبه را جبران کند!

سهامداران عزیز، توجه دارید که نمی‌توان «بورس دستوری» را خط مقدم بازار تامین‌مالی قرار داد و با رونق چند روزه اعتماد را به آن بازگرداند بنابراین قانون‌گذار یا بهتر بگوییم سیاست‌گذار اصلی این بازار باید به‌همراه متولیان بورس، فضای ثبات و آرامش را به‌گونه‌ای ترسیم کنند که "اعتماد" به بازار بازگردد تا نتیجه این اعتماد، "رونق" بورس شود.

نباید فراموش کرد که بازار‌های مالی انعطاف بسیاری دارند و تلاش‌های دستوری چند روز موثر بر وضعیت لحظه‌ای بازار هستند و مانند مسکن عمل می‌کنند، ولی لزوما سرمایه‌گذاران با این سیاست‌ها همراهی نمی‌کنند!

باید گروه‌ها و شرایط مستعد برای رشد در بورس را شناسایی کرد و حمایت‌ها را بر آن‌ها متمرکز شد، در غیر این‌صورت منابع سیاست‌گذاری به هدر خواهند رفت و نتیجه‌ای مناسب کسب نخواهد شد.

یک اتفاق ویژه در دلار

درحالی که دیروز در "پیش‌گشایش" عنوان شد که ست دوم شطرنج پدرخوانده در دلار آغاز شده و خریداران بدون پشتوانه حمایتی از کوچه ارباب جمشید، باید مراقب باشند تا گام‌های سرمایه‌گذاری آن‌ها به‌جای شطرنج در بازی مار و پله گیر نکنند، گویا آنچنان مراقب نبودند و با یک حرکت صعودی در بازار دلار دیروزف همه خریداران معمولی به سوی این بازار آمدند و در دهان مار گیر افتادند.

دلار با کاهش ۲۰۰ تومانی به سطح ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان رسید و این روند نزولی کاملا گویای بازی قدیمی دلاریون برای اتفاقی خاص است! از سوی دیگر، یورو نیز ۲۰۰ تومان از نرخ افتاد تا ۳۱ هزار و ۱۴۵ تومان برای خریداران آن نرخ‌گذاری شود.

با این حال، هرجمعه مجمع فوق‌العاده اهالی دلاریون در کوچه ارباب‌جمشید برگزار می‌شود که باید دید، آیا دلار با طرح توسعه‌ای گامی بلند برای هفته آتی برمی‌دارد یا با تقسیم سود، فعلا سکوت را پیشه می‌کند.

سکه از ترس دلار، ترسید

بازار سکه و طلا نیز اوضاع چندان مناسبی را ندارد و این بازار نیز در شیب نزولی گرفتار شده است.

هر سکه بهار آزادی با ۵۰ هزارتومان کاهش به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان رسیده و هر سکه امامی نیز مجددا به مرز ۱۲ میلیون تومان عقب نشینی کرده و با نرخ ۱۲ میلیون و ۵۰ هزارتومان دست به دست می‌شود.

هر گرم طلا در تابلوی طلافروشی‌ها نیز با یک کاهش عجیب و شاید بگوییم ریزش! به نرخ یک میلیون و ۲۰۹ هزارتومان عقب گرد کرده که این کاهش ۱۸ هزارتومانی جای تامل و تفکر بسیاری در خصوص سرمایه گذاری در این بازار را دارد.

از شرق تا غرب

شاخص‌های بزرگ وال‌استریت گویای روز‌های سبزی بوده که بسیاری از سهامداران را مجبور به نوسان منفی‌گیری نکرده است، داوجونز با رشد ۲۲۴ واحدی، S&P با رشد ۴۲ واحد و نزدک با رشد ۲,۲۵ واحدی توانستند بدون اینکه قرمزی بازار را بگیرد وال‌استریت را به اتمام برسانند؛ شاخص‌های دیگری مانند Nikkei ژاپن با ۲۹۰ واحد منفی و شاخص شانگ‌های با ۳۲ واحد، شرق‌نشین‌ها را قرمزپوش به خانه فرستاد.  

اشتراک گذاری :
ارسال نظر