بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
سهامداران با اسفند چگونه سر می‌کنند!
یک سوال برای آینده شاخص پیش می‌آید، با وجود محدودیت‌هایی که برای نقدینگی بطور سنتی در نیمه دوم اسفند هر سال رخ می‌دهد، احتمالا اوضاع تا حدودی متفاوت از سال‌های قبل رقم خواهد خورد یا خیر!
کد خبر : ۲۵۴۱۸۰
نویسنده :
مینا علیزاده

سهامداران با اسفند چگونه سر می‌کنند!

به گزارش بورس‌نیوز، نرخ بشکه‌های نفت بالازد و امیدواریم که این رشد قیمتی فرمولی برای آلو گرفتن تابلوی بازارسرمایه شود و نفتی‌ها و مشتقات آن بتوانند وزن لیدری بازار را از خودروسازان مشتی‌ممدلی گرفته تا پس از مدت‌ها بازار لیدر‌های قدرتمندی را پیدا کند.

سهامداران و تمام سرمایه‌گذاران خوش‌بین هستند که شاخص کل در ورای ۱/۳۰۰/۰۰۰ واحد و مهمتر از آن هدف‌گیری سطح ۱/۳۲۰/۰۰۰ واحد جنبه ثبات خود را نشان دهند و شکست کانال نزولی ۶ ماهه را شاهد باشند!

اما یک سوال پیش می‌آید، با وجود محدودیت‌هایی که برای نقدینگی بطور سنتی در نیمه دوم اسفند هر سال رخ می‌دهد، احتمالا اوضاع تا حدودی متفاوت از سال‌های قبل رقم خواهد خورد و این مهم از چند جنبه حائز اهمیت است.

ابتدا نباید فراموش کرد که نخست قیمت‌های بسیار ارزان سهام در مقایسه با بخش کالایی در اقتصاد است و اینکه با وجود مصوبات اولیه ضد بازار سرمایه توسط دولت و مجلس، هنوز سود‌های خوبی در شرکت‌های بنیادین و dps محور وجود دارد که میتواند بمرور "موج مجامع "قدرتمندی ایجاد کند.

سپس باید در نظر گرفت که تحولات بازار‌های جهانی است و اینکه رشد بیشتر قیمت کمودیتی‌ها در فضایی که تورم دلار بالاست، متصور است و در این فضا بازار سرمایه کشورمان که کمودیتی محور است مورد توجه خواهد بود، موضوعی که تاکنون و بویژه در چند وقت اخیر با کم توجهی بازار همراه بوده است.

مثال بارز آن قیمت نفت است که با وجود رشد فوق العاده و حتی با احتمال قوی دستیابی به سطوح ورای ۱۱۰ الی ۱۲۰ دلار در آینده نزدیک (مطابق الگوی سر و شانه معکوس میانمدت در نمودار قیمت نفت)، هنوز تحرک قابل توجهی در قیمت نماد‌های پالایشی رخ نداده است.

تحت این شرایط اگرچه نوسان گیری در روند‌های کوتاهمدت بازار کاملا طبیعی و حق هر کسی است، ولی باید توجه داشت که نگهداری سهام بنیادین با درصد تقسیم سود خوب، با بازدهی بالاتری همراه خواهد بود.

علاوه بر گروه پالایشی گروه کوچک زغال سنگ نیز بدلیل عرضه در بورس کالا و قیمت عادله بر محصولات شرکت‌های گروه مورد توجه است و احتمالا شاهد توقف نماد بیشتری در امروز باشیم.

دلار و اتفاقاتی خاص!

درحالی که دلار روز جمعه را با ۲۷ هزار و ۴۷۰ تومان درحال پیگیری بود، در آخرین ساعات شب گذشته نرخ دلار ۱۰۰ تومان گران شد تا خریداران هفته گذشته را بیش ازپیش به مرز سکته نزدیک نکند.

دلار هم‌اکنون برای خریداران در مرز ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان قرار دارد و نرخ هر یورو نیز به ۳۱ هزار و ۵۴۵ تومان رسیده است.

اینکه ایران چه مقدار به توافق نزدیک شده و جوبایدن تا چه حدی از ۷ هزار تحریم ایران کاسته است را هنوز نمی‌دانیم اما؛ این موضوع یک سیگنال مهم برای اهالی بازار دلاریون خواهد بود البته نباید از جلسه پنجشنبه شب حمایتی این افراد در نبش کوچه ارباب جمشید گذشت.

سکه خشکش زد

شاید باور این موضوع سخت باشد که نرخ تمام سکه‌ها با روز پنجشنبه برابری کند، یعنی هر سکه امامی در نرخ ۱۲ میلیون و ۵۰ هزارتومان و هر سکه بهار آزادی در نرخ ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزارتومان باقی ماند.

اما نرخ هر گرم طلا در تابلوی طلافروشی‌ها با یک هزارتومان کاهش، به قیمت گرمی یک میلیون و ۲۰۸ هزارتومان برای خریداران قیمت‌گذاری شد.

از شرق تا غرب

بازار‌های وال‌استریت و شاخص‌های آن حاکی از آن هستند که داوجونز با منفی ۲۱ واحد، S&P با ۲۳ واحد صعود و نزدک با ۰,۵۹ واحد سبزپوشی کار خود را در پایان هفته به ثبت رساندند و شاخص Nikkei ژاپن با ۱۹۸ واحد بالاخره سبز شد و شاخص شانگ‌های نیز با ۳۲ واحد قرمزپوشی به استقبال تعطیلات رفت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تاس
جنب بازار‌های موازی بورس؛

تاس "دلاریون" به مار رسید!

حذف دامنه نوسان معاملات به روش حراج تک قیمتی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حذف دامنه نوسان معاملات به روش حراج تک قیمتی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
مثبت شدن شاخص کل چه فرقی می‌کنه وقتی اکثریت سهم ها منفی هستند تا چه اندازه میخواهید سر مردم و کلاه بذارید بسه دیگه خسته مون کردید.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
بخدااا ما آدمییبم عقل دارریم بخداااا خرررر نیستیم شاخصووو مثبت میکنییییدددد تا مررردمو فریب بدیییددتا کی تزویر و ریااااااا نمیدونم خدا چراشما رونابود نمیکننننههه ما نابود شدیم لاقل ب خانواده هامون این دم عیدی رحم کنیییید بفهمیییییید شرررف داشته باشییییددد....... بخداااا وزیر اقتصاد ، رییس سازمان بورس و پور ابراهیمیییی تو این چهارسال فاتحه مملکتو میخوننننن جلوشوننن بگیییریددد.......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
خدایا مسبب خرابی بورس رو از سرش تا ته اش نابود کن . آمین یا رب العالمین.
خدایا بدادمون برس . خدایا نسل این بی شرفها رو بسوزان .
علیرضا کهندل شیرازی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
تو بورسی که پرتفوی سهام دار بامثبت شدن شاخص آنهم بیشتر از یک هفته همچنان پرتفویش هر روز منفی تر از روز قبل است آن هم نه با یک سهم بلکه با انواع سهام از بورسی گرفته تا فرا بورسی معلوم است که چه خبر است لازم به این همه آسمان و ریسمان بافتن نیست اگر فکر می کنید که ملت هم مثل خودتان گوشهایشان دراز است سخت در اشتباه هستید!
حتما می خواهید بگویید که این کار آمریکا و ایادی مزدورش است!
نه عزیزم به قول معروف انسان با داشتن دوستانی مثل شما دیگر نیازی به دشمن ندارد!
ومن الله توفیق!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
همه حرفاش دروغی بیش نبود واسه سرگرم کردن ملت
ناشناس
United States of America
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴
درحالی قیمت های جهانی نفت و کالاهای اساسی و نشانه از برجام نا فرجام وغیره
برای صعود بازار است ،ولی رمقی برای جهش ندارد ،خوبه همان شالارتانهای کلاه
برداران که در نیمه سال گذشته که تمام اقتصادهای دنیا در رکود ،، قیمت نفت دیگر کالاها در پایترین حد خود ،و اقتصاد داخلی رشد منفی ۹درصد نیمه تعطیلی بنگاه
ها به واسطه محدویتهای کرونای ،شاخص را در عرض ۶ ماه به دو ملیون رسانند،
را دوباره بیارند با بازی الفاض چاله میدانی روباه صفتی ملت را به بورس دعوت
کنند ،بلکه چند درصد از زیان مالباخته گان بخت برگشته کارگر بازنشسته بی چاره
های روستای که از زندگی ساقط شده اند جبران شود،،،،،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
دوست عزیز خراب کردن بورس و اقتصاد ایران دقیقاکار ایادی آمریکا و اسرائیل هست که تو مدیریت ایران نفوذ کرده اند و فقط به نابودی و بی اعتنلد کردن مردم ایران فکر می کنن امیدولرم خداوند نابودشون کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶
به خدا شما روی شمر و یزیدو سفید کردید.
آدم بدرد نخور
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
آدم با خوندن دیدگاهها ایمانش به خدا بیشتر میشه ، اینهمه التماس و التجا به خداوند منان فقط تو نظریات سایتهای بورسی آدم رو از خوندن ادعیه بی نیاز میکنه، قلبم نورانی شد
ممنون از این کار خیرتون
تو صوابش شریک بشید
لعنت نامه هاشونم خوبه
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
واقعا بی شرف تر از شما کسی نیست لعنت خدا پامبر خدا بر شما دزدهای سرگردنه