بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

«بورس و برجام» و یک امای بزرگ

هرچه امید به برجام بیشتر شود، باعث می‌شود سرمایه‌گذاران نسبت به بهبود شرایط صادرات و ارزآوری و رفع محدودیت‌های بانکی امیدوارتر شوند، در واقع واکنش شرکت‌ها نسبت به دور جدید مذاکرات هسته‌ای متفاوت خواهد بود.
کد خبر : ۲۵۴۲۲۴

بورس؛ برجام؛ و یک امّای بزرگ

به گزارش بورس نیوز، مذاکرات هسته‌ای ایران سه‌شنبه این هفته در وین از سر گرفته می شود و قرار است این موضوع چهارشنبه در کنگره آمریکا بررسی شود. یک مقام امریکایی ادعا کرده به زودی خبرهای شگفت آوری از برجام خواهید شنید. دیپلمات های آمریکایی پیشرفت خارق العاده ای تحت رهبری رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران کسب کرده اند که رضایت بخش است. باید دید واکنش بازار سرمایه به توافق احتمالی چه خواهد بود.

الناز افشار کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد : نوسانات دماسنج بازارسهام در حالی شدت گرفته که صنایع مختلف بورسی واکنش‌های متفاوتی از روند مذاکرات به نمایش خواهند گذاشت.

وی ادامه داد: در حالی‌که در چند روز اخیر داد و ستدهای بورسی روند صعودی به خود گرفته‌اند، شاخص کل بازارسرمایه در کانال ۱ میلیون و ۳۰۴ هزار واحد قرار گرفته و بازارسرمایه بر مبنای انتظارات مثبت از مذاکرات به برخی صنایع از جمله خودرویی‌ها و بانکی‌ها روی آورده و با افزابش قیمت جهانی نفت، صنایع پالایشگاهی نیز در مدار مثبت مورد معامله قرار گرفتند.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: هرچه امید به برجام بیشتر شود، باعث می‌شود سرمایه‌گذاران نسبت به بهبود شرایط صادرات و ارزآوری و رفع محدودیت‌های بانکی امیدوارتر شوند، در واقع واکنش شرکت‌ها نسبت به دور جدید مذاکرات هسته‌ای متفاوت خواهد بود.

مدیر شعبه غرب کارگزاری بانک مسکن افزود: شاید در کوتاه‌مدت، شرکت‌های صادراتی و کامودیتی‌محور نسبت به کاهش نرخ دلار واکنش منفی نشان دهند؛ اما در بلندمدت قطعا این وضعیت متفاوت خواهد بود. با توجه به بهبود فضای کسب‌وکار و تسهیل در مبادلات تجاری میزان تولید و فروش شرکت‌ها افزایش خواهد یافت و هزینه‌های عملیاتی و تولید و صادرات کاهش پیدا خواهد کرد و باعث رونق و افزایش سودآوری شرکت‌ها و در نهایت افزایش تقاضا و بالارفتن قیمت سهام آن شرکت‌ها خواهد شد.

آیا "خودرو" و "بانک" تنها منتفع‌های برجامی هستند

افشار تصریح کرد: به این نکته نیز باید توجه داشت که توافق برجام و رفع تحریم‌ها، اثرات خود را به‌تدریج بر وضعیت اقتصادی کشور نشان خواهد داد و تاثیر آن بر تمامی بازارها مستلزم گذر زمان است.

وی اضافه کرد: آن دسته از شرکت‌ها و صنایعی که بیشترین آسیب‌ها را از دوران تحریم متحمل شده اند، به‌نظر می‌رسد در راستای تحقق این هدف با اقبال بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شوند و تا مدت‌ها در مرکز توجه سهامداران باشند. این گروه از شرکت‌ها با رفع تحریم‌ها، قابلیت انتفاع بیشتری از دوران پساتحریم خواهند داشت. در این میان دو گروه خودرو و بانک سردمدار تغییرات جدید درمیان سایر صنایع خواهند بود.

افشار اضافه کرد: گروه خودرویی، با اعمال تحریم‌های بین‌المللی به دلیل هزینه بالای سربار و مشکلات در تامین قطعات و بدهی‌های سنگین با زیان‌های جدی مواجه شده است؛ از این‌رو رفع تحریم‌ها باعث اصلاح ساختار هزینه و افزایش تولید و فروش در این گروه خواهد شد.

وی ادامه داد: در این میان گروه بانکی نیز که از مراودات بین‌المللی محروم شده بود، با محقق‌شدن مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها باعث افزایش مبادلات بین‌المللی از طریق LC و کاهش هزینه‌ها و اتصال به شبکه سوئیفت شده و در نهایت با به‌راه انداختن شعب خارجی به درآمد مطلوب‌تری دست پیدا خواهد کرد.

چه زمانی نوبت به کامودیتی‌ها و پتروپالایشی‌ها می‌رسد

این کارشناس بازارسرمایه اظهارکرد: گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودرویی، قطعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی، بانک‌ها و نهادهای واسطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گری مالی از جمله صنایعی هستند که بعد از اتفاقات مثبت در راستای احیای برجام رشد خواهند کرد، اما در صورتی‌که اتفاقاتی خارج از پیش‌بینی‌ها رخ دهد و برجام و مذاکرات هسته‌ای به نتیجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نرسد، به‌نظر می‌رسد صنایع کامودیتی‌محور، پتروشیمی و کانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معدنی روند جدیدی را در پیش بگیرند.

هم‌اکنون اخبار ضد ‌و نقیض بسیاری در مورد برجام به گوش می‌رسد و در مورد نحوه احیای برجام اخبار متفاوتی منتشر می‌شود؛ این مباحث باعث‌شده تا سرمایه‌گذاران نتوانند برای وضعیت بازارسرمایه بعد از تحریم‌ها برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی کنند. ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد، می‌تواند سناریوهای متفاوتی برای بازار سهام رقم بزند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
پیش‌شرطی برای رسیدن به بلوغ سرمایه‌گذاری
یک کارشناس بازارهای مالی در گفت‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

پیش‌شرطی برای رسیدن به بلوغ سرمایه‌گذاری

ثمره سال‌ها توسعه
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز در گفت‌وگو با بورس نیوز هشدار داد:

ثمره سال‌ها توسعه "بورس" را به باد ندهید

بورس، منجی نمی‌خواهد
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بورس، منجی نمی‌خواهد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
تامین قطعات یدکی و ورود ماشین آلات جدید و نوسازی آنها بسیار تسهیل میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
بانکی ها چه منفعتی از برجام میگیرن؟ مگه اینها قبلا سود ده بودن؟ بفرض که مراودات آزاد بشه چه تاثیری تو سود سازی اینها داره؟ اینها ساختار زیان ده دارن. درآینده خواهیم دید

افت دلار به ضرر تمامی صنایع ایران هست. اینها اکثرا فقط بخاطر افزایش دلار افزایش سود سازی داشتن. یه عده هم مثل خودرو سازی ها در هر صورت زیان ساز هستن و با برجام اتفاقا بازار داخلی رو هم از دست میدن
هیچکس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۶
بورس تابعی از اقتصاده و
اقتصاد تابعی از ذهنیت و خواست سیاستگزار و مجری .
اگر اینها میخواستند اقتصاد ایران رو درست بکنند توی 43 سال گذشته اینکارو میکردند. نتیجه اینکه
خودتون نتیجه رو حدس بزنید