بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

گام رو به جلوی بازار سرمایه به سمت تحلیل

گام رو به جلوی بازار سرمایه به سمت تحلیل
حتی با فرض توافق و احیای برجام بعد از رفتار هیجانی بازار ارز در بازه کوتاه مدت، با توجه به کسری بودجه و نیز چهار متغیر تاثیر گذار بر نرخ ارز، قیمت تعادلی دلار در میان مدت ۲۶ الی ۲۸ هزار تومان خواهد بود. ضمن اینکه در سال آینده متناسب با نرخ تورم و شرایط بنیادی نرخ ارز هم می‌بایست روند رو به رشد داشته باشد.
کد خبر : ۲۵۴۴۹۴

گام رو به جلوی بازار سرمایه به سمت تحلیل

به گزارش بورس‌نیوز، به نظر می رسد فعالان بازار سرمایه به احتمال توافق و احیای برجام خوشبین تر شده اند و سهم هایی که از رفع تحریم ها، بهره بیشتری می برند، با تقاضای بهتری هم مواجه اند.

علی صادقین کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: فاکتور‌های مختلفی از جمله تراز تجاری؛ حجم نقدینگی و رشد آن؛ رشد اقتصادی و از همه مهمتر نرخ تورم در کنار اخبار و ملاحظات سیاسی بر نرخ ارز تاثیر گذار هستند.

وی افزود: حتی با فرض توافق و احیای برجام بعد از رفتار هیجانی بازار ارز در بازه کوتاه مدت، با توجه به کسری بودجه و نیز چهار متغیر تاثیر گذار بر نرخ ارز، قیمت تعادلی دلار در میان مدت ۲۶ الی ۲۸ هزار تومان خواهد بود. ضمن اینکه در سال آینده متناسب با نرخ تورم و شرایط بنیادی نرخ ارز هم می‌بایست روند رو به رشد داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پس انتظار کاهش نرخ ارز و کف عجیبی برای نرخ دلار نمی‌رود. نکته مهم‌تر اینجاست که شرکت‌های صادرات محور در بازار سرمایه ما اصلاً تحت تاثیر نرخ ارز در بازار آزاد قرار ندارند و تحت تاثیر نرخ دلار در سامانه نیمایی هستند که بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، بعید است که دلار کمتر از ۲۳ هزار تومان را به خود ببیند. معتقدم احتمال کاهش نرخ ارز، یک جو روانی منفی کاذب و به استقبال یک موضوع فیک رفتن است.

صادقین همچنین اضافه کرد: بازار سرمایه ما تحت تاثیر نوسان نرخ ارز در بازار آزاد قرار نخواهد گرفت؛ ضمن اینکه نرخ ارز در بازار آزاد هم اثر آنچنانی بر نرخ‌های سامانه نیما ندارد و بیشتر به نظر می‌رسد بعد از احیای برجام، نرخ ارز در سامانه نیما به تدریج افزایش یافته و با حذف فاصله قیمتی ارز نیمایی با بازار آزاد، به همسان سازی نرخ ارز خواهیم رسید.

صادقین در ادامه ضمن تاکید بر مزایای احیای برجام برای بازار سرمایه گفت: بر اساس تجربیات گذشته و متناسب با شرایط روانشناسی بازار، گروه‌هایی همچون خودرویی ها، بانک‌ها و بیمه‌ها و همچنین سهم‌های گروه حمل و نقل دریایی که در شرایط تحریم تحت فشار قرار گرفته و دچار افت تولید و کاهش حاشیه سود شده اند، در کوتاه مدت مورد اقبال فعالان بازار سرمایه قرار خواهند گرفت اما؛ در میان مدت و بلند مدت بسیاری از گروه‌های پر پتانسیل بازار ما همچون گروه پتروشیمی، کانه‌های معدنی و فلزات اساسی که از مزیت نسبی و رقابتی برخوردار هستند و در دوران تحریم ناچار به صادرات با تحمل هزینه‌های سنگین و اعطای تخفیفات قابل توجه بودند، پتانسیل بیشتری برای رشد خواهند داشت و رشد این گروه‌ها در میان مدت به نفع کلیت بازار سرمایه نیز خواهد بود.

وی اضافه کرد: نقطه مثبت ماجرا اینجاست که به نظر می‌رسد در صورت احیای برجام و رفع تحریم ها، بازار سرمایه ما تحلیل پذیر خواهد شد و وضعیت تولید و فروش و حاشیه سود شرکت‌ها برای بازار سرمایه از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در توصیه به سهامداران اظهار کرد: اگرچه در حال حاضر، بازار سرمایه ما تحلیل ناپذیر است، اما اگر سهامداران بتوانند با دید شرکت در مجامع و دریافت سود نقدی، اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کرده و روی سهم‌هایی که نسبت P بر E پایین تری دارند، سرمایه گذاری کنند استراتژی مناسب تری برگزیده اند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فرصتی برای کاهش هزینه های صنایع
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی برای کاهش هزینه های صنایع

آیا خبر توافق
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا خبر توافق "بورس" را بهشت می‌کند!

قفل صف‌ها؛ ضربه‌ای کاری به روح بورس
بورس نیوز در گفت‌وگو با یک مدیر سرمایه‌گذاری بررسی کرد؛

قفل صف‌ها؛ ضربه‌ای کاری به روح بورس

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" بازار عشیره‌ای نیست؛ سرمایه‌گذاری کنید

ارسال نظر