بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

محدودیت بورسی؛ نتیجه عدم شفافیت اقتصادی

محدودیت بورسی؛ نتیجه عدم شفافیت اقتصادی
تا زمانی که این مشکلات به درستی حل نشوند، سهامدار نمی‌تواند با چنین شرایطی ریسک کرده و در بورس سرمایه گذاری کند.
کد خبر : ۲۵۴۶۲۳

محدودیت بورسی؛ نتیجه عدم شفافیت اقتصادی

مهدی افشار اعلم کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص مشکل عرضه و تقاضا در بازار بیان کرد: در حال حاضر قیمت گذاری در بازار سرمایه به صورت دستوری اداره می‌شود، در حالی که باید بر اساس عرضه و تقاضا صورت گیرد. عرضه و تقاضا تحت تأثیر متغیر‌های اقتصادی مانند عدم شفافیت در نتایج بودجه، برجام، ارز ترجیحی، تعاملات دولت در روابط بین المللی و تجارتی و از همه مهم‌تر در بحث فروش نفت موجب محدودیت‌هایی شده که در روند اقتصادی تأثیرگذار است.

وی با اشاره به ریسک پذیری بالای بازار سرمایه اظهار کرد: بنابراین تا زمانی که این مشکلات به درستی حل نشوند، سهامدار نمی‌تواند با چنین شرایطی ریسک کرده و در بورس سرمایه گذاری کند. در واقع سرمایه گذاری در این حوزه همچنان ریسک بالایی از لحاظ سیاسی و اقتصادی دارد چرا که حمایتی در راستای بهبود آن صورت نمی‌گیرد.


بیشتر بخوانید: "برجام" و P/E شرکت‌های بورسی


کارشناس بازار در ادامه افزود: البته سرمایه گذاران نمی‌توانند از نرخ سود بدون ریسک ۲۰ درصدی چشم پوشی کنند، چرا که نرخ سود ۲۰ درصدی در برابر تورم ۴۰ درصدی برای آن‌ها هیچ به حساب می‌آید. در واقع این گونه استدلال شده که ۲۰ درصد از ۴۰ درصد تورم، با سود بدون ریسک جبران خواهد شد.

افشار اعلم در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلیل در بازاری که متغیر‌های مشخصی نداشته و اقتصاد را غیر قابل تحلیل کرده، سرمایه گذاری صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین تا زمانی که اقتصاد غیر قابل پیش بینی باشد، وضعیت سرمایه گذاری عمومی در بورس به همین منوال ادامه خواهد یافت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر