بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
سوال بزرگ؛ دیوار بی‌اعتمادی یا دیوار برلین
سهامداران باید در ذهن خود همگام با هوش سرمایه به این سوال پاسخ دهند که آیا دیوار بلند بی‌اعتمادی بین دو طرف به این سادگی فرو خواهد ریخت یا خیر...
کد خبر : ۲۵۴۲۵۰
نویسنده :
مینا علیزاده

پیش گشایش

به گزارش بورس نیوز، بورس پس از یک‌هفته رشد به تقارن با قوت گرفتن احتمال مذاکرات و در نتیجه احیای برجام رسیده اما؛ با ابهام مواجه شده و حالت انتظار به‌خود گرفته است و به‌نظر می‌رسد باید کمی صبر پیشه کرد تا گام‌های مطمئنی را برداشت.

سهامداران باید در ذهن خود همگام با هوش سرمایه به این سوال پاسخ دهند که آیا دیوار بلند بی‌اعتمادی بین دو طرف به این سادگی فرو خواهد ریخت یا خیر...

سهامداران باید آگاه باشند با فرض آنکه بخواهیم به سناریوی احیای مجدد برجام شانس بیشتری بدهیم آنگاه نخستین اتفاق تعدیل احتمالی نرخ ارز تا سطوح تقریبی ۲۲ الی ۲۴ هزار تومان بوده که چنین سناریویی نمی‌تواند بازارسرمایه را خیلی دچار دردسر کند، زیرا بازار بدلیل شرایط خاص در چند وقت اخیر خیلی با فاکتور دلار بالا نرفته بود.

از سوی دیگر، بخش‌های دیگری از بازار همچون گروه "بانک"، "خودرو "، "حمل و نقل بین المللی" و "صنایع جایگزین واردات" فرصت عرض اندام دوباره خواهند یافت که می‌توانند در بهبود بازار نقش آفرین باشند. در بخش صنایع صادرات محور نیز از آن جهت که شرایط صادرات تسهیل خواهد شد و بخش‌های مهمی از هزینه صادراتی کنار خواهد رفت، نکته مثبتی بشمار میرود.

علاوه بر مورارد فوق در مجموع نیز احیای برجام منجر به بهبود مراودات بین المللی و همچنین صادرات نفت کشور خواهد شد و این مهم رشد اقتصادی ایران را جهش خواهد و از این نقطه نظر نیز مطابق آموزه‌های آکادمیک بازار سرمایه در فضای رشد اقتصادی بالاتر، قادر است صعود‌های متوالی را به خود ببیند.

دلار به وقت ریزش

شاید اگر اتفاق دیروز دلار در هفته گذشته حتی بیان می‌شد خیلی‌ها می‌خندیدند و دلیل جلسه ناگهانی پنجشنبه شب دلاریون مشخص شد.

خبر‌هایی که از توافقات مخابره شده ابتدا به دلار زد و نزدیک به ۸۰۰ تومان دلار را نزولی کرد و امروز دلار در پله ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومانی کار خود را آغاز می‌کند و هر یورو نیز به میانه‌های ۳۰ هزارتومانی رسید.

تصور اهالی بازار دلار بر آن بناشده که احیانا دلار تا مرز ۲۳ هزارتومان کاهشی باشد و آنگاه شایعات ادغام دلار‌های آزاد، نیما و سنا هم بیشتر تقویت شود و در کل بگوییم، ارز تک نرخی در بازار جای خود را با قدرت پس بگیرد.

سکوت سکه کار ساز نشد

درحالی که سکه در از پنجشنبه بدون نوسان باقی مانده بود، دیروز در پی ریزش دلار، سکه هم ریخت آنهم به میزان ۴۰۰ هزارتومان!

هر سکه بهار آزادی به ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزارتومان و هر سکه امامی نیز با نرخ ۱۱ میلیون و ۶۱۰ هزارتومان در بازار برای خریداران قیمت گذاری شده است.

در تابلوی طلافروشی‌ها نیز اوضاع سرمایه‌گذاران دلاری اصلا خوب نیست و ۳۷ هزارتومان کاهش به جان طلا نشست تا نرخ طلا به یک میلیون و ۱۷۰ هزارتومان به ازای هر گرم برسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
بنظرتون مسولین ما شیر پاک خورده هستن؟
که این بلا رو سر ملت خودش آوررد
اگر بورس آمریکا ریزش میکرد ۵ درصد سر خط اخبار ایران سقوط بور آمریکا
مسئول ناپاک مردمت حداقل ۵۰ درصدش له شدن
پول خودشون رو برگردون مگه تو حرف از آخرت نمیزنی
مگر حرف از حق الناس نمیزنی کو..
ولله که حب دنیا شما هم فریفت
اونوقت نگید مردمانی از تاریخ به یزیدیان معروف بودند
به خدا قسم که نسخه اصلی یزیدیان خود شما هستید.