بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

بورس تشنه نقدینگی و نابودی عرضه‌ اولیه‌های جذاب

بورس تشنه نقدینگی و نابودی عرضه‌ اولیه‌های جذاب
در چند ماه اخیر عرضه های اولیه جذاب تماما منفی شده و می توان گفت در حدود ۳۰ درصد از قیمت اولیه خود کاهش پیدا کرده است.
کد خبر : ۲۵۴۷۳۳

عرضه های اولیه جذاب در حال سرنگون شدن

احمد جانجان کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در خصوص تأثیر رفع تحریم‌ها بیان کرد: حذف برجام می‌تواند هزینه نقل و انتقال را در روابط تجاری کاهش دهد و در فروش صنایع تأثیرگذار باشد. چراکه اگر توافق از کیفیت مطلوبی برخوردار شود، طبیعتا صنایع بورسی افزایش فروش و مشتریان جدیدی خواهند داشت.

جانجان در ادامه افزود: در واقع بدون اینکه تغییری در عملیات شرکت‌ها، کیفیت و تکنولوژی رخ دهد، صنایع بورسی سود خوبی بدست خواهند آورد. به‌طور مثال اگر صنعتی شمش ۶۵۰ دلاری را به قیمت ۶۰۰ دلار می‌فروخت، با حذف تحریم‌ها، می‌تواند در بازارهای جهانی به همان قیمت ۶۵۰ دلاری بفروشد. بنابراین حتی در صورتی که نرخ ارز کاهش پیدا کند، شرکت ها از محل رشد فروش، سود خوبی بدست می آورند.


بیشتر بخوانید: فرصتی برای کاهش هزینه های صنایع


کارشناس بازار در اشاره به مشکل عرضه و تقاضا اظهار کرد: دولت باید از محل فروش دارایی خود در بورس حدود ۹۰ همت برای بودجه، تامین مالی کند که در غیر اینصورت کسری بودجه رخ می دهد. با این اوصاف اگر وزیر اقتصاد سیاست های خود را تغییر ندهد، می توان گفت بازار به همین شکل درجا می زند؛ مگر اینکه مدتی عرضه اولیه متوقف شود.

وی با اشاره به عرضه های اولیه اخیر بازار گفت: در چند ماه اخیر عرضه های اولیه جذاب تماما منفی شده و می توان گفت در حدود ۳۰ درصد از قیمت اولیه خود کاهش پیدا کرده است. در نتیجه نقدینگی از بازار خارج شده و چون بازار سرمایه تشنه پول شده، باید چند ماه عرضه های اولیه متوقف شود تا بورس به ثبات برسد.

این کارشناس اذعان کرد: همچنین در بورس این تفکر بوجود آمده که بازار ثانویه، بازار خوبی نبوده و فقط بازار اولیه ارزش سرمایه گذاری دارد، به همین دلیل خروج نقدینگی باعث شده تیم مستقر در وزارت اقتصاد، نسبت به بازار تفکر اشتباهی داشته باشد.

جانجان در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس بودجه ۱۴۰۱، حدود ۶۰ الی ۷۰ همت نقدینگی تازه، وارد بورس شده و از طرفی صندوق توسعه نیز سقفی ندارد، بنابراین به نظر می رسد حمایت ها از بازار در سال جدید بهتر خواهد شد. البته می توان گفت در حال حاضر تنها ریسک بازار، برجام که نتیجه آن همانند اتفاقات سال گذشته رخ نمی دهد؛ چرا که در آن زمان ذخایر دلاری بسیار زیاد بود که به بازار عرضه شد و به همین دلیل ۹ میلیارد دلار برای تامین کالای اساسی مشکل بوجود آمده است. لذا به نظر می رسد هر چه زودتر مشکل بودجه حل شده و بازار سرمایه از اواخر بهمن ماه به تدریج رشد خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فرصتی برای کاهش هزینه های صنایع
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی برای کاهش هزینه های صنایع

عضو هیات مدیره "فزر" در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

"فزر" به تامین مالی نیاز ندارد

دبیر کل کانون کارگزاران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

استقبال فرابورس از عرضه‌اولیه کارگزاری‌ها

ارسال نظر