بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

ترس بزرگ بورس؛ ادامه کسری‌ها در بودجه ۱۴۰۱

ترس بزرگ بورس؛ ادامه کسری‌ها در بودجه ۱۴۰۱
بنابراین هرچه دخالت دولت در بورس کمتر باشد و سیاست گذاری خود را به صورت کلان پیش ببرد، روند بازار بهبود یافته و سهامداران تصمیم گیری بهتری در راستای سرمایه گذاری انجام می‌دهند.
کد خبر : ۲۵۴۸۲۵

ترس بازار سرمایه از کسری بودجه

محمد حسین کیانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، مطرح کرد: اخیرا برای نرخ سوخت صنایع پتروشیمی و فولادی، سقف تعیین شده بود که با اعتراضات فعالان بورسی از وقوع این اتفاق جلوگیری شد. در حال حاضر نرخ‌ها در این صنایع بالاتر نرفته، هر چند که می‌توان گفت مقدار فعلی قیمت‌ها همچنان زیاد است. به همین دلیل دولت نباید در روند بازار سرمایه دخالت کند تا شرکت‌ها و صنایع آسیب کمتری را متحمل شوند.

کیانی در اشاره به ریسک مهم بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر یکی از ریسک‌های مهم بازار، ترس از کسری بودجه است. به همین دلیل دولت قصد سودآوری از شرکت‌ها را داشته و در واقع برای منفعت خود، دست در جیب شرکت‌ها می‌کند. از این دخالت‌ها می‌توان به قیمت گذاری دستوری، گران کردن حامل‌های انرژی و یا مالیات‌هایی مانند مالیات صنایع متانولی و پتروشیمی اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: ضرورت حذف یک رانت بزرگ در کشور


وی در خصوص قیمت گذاری دستوری اظهار کرد: همچنین اجرای قیمت گذاری دستوری در صنایع نیروگاهی در حال انجام است. در واقع صنایعی که برق را با هزینه آزاد و گرانی تولید کرده، دولت آن را با نرخ دستوری می‌خرد به طوری که می‌توان گفت دولت در حق این صنایع اجحاف می‌کند؛ بنابراین هرچه دخالت دولت در بورس کمتر باشد و سیاست گذاری خود را به صورت کلان پیش ببرد، روند بازار بهبود یافته و سهامداران تصمیم گیری بهتری در راستای سرمایه گذاری انجام می‌دهند.

کارشناس بازار سرمایه در مورد تأثیر حذف ارز دولتی در اقتصاد گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نظر مردم می‌تواند گران شدن دارو و فشار قیمتی حاصل از آن باشد؛ اما در کل این اتفاق باید بیفتد. دو نرخی بودن در اقتصاد اکثرا منجر به فساد شده؛ در واقع وضعیت ارزی که به برخی شرکت‌ها برای واردات کالا داده می‌شود، مشخص نیست؛ بنابراین می‌توان گفت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای بازار و اقتصاد مفید خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: حذف ارز دولتی باید با مکانیزم درست صورت بگیرد و همچنین یارانه‌ای که از حذف آن بدست می‌آید، باید خرج مردم و کشور شود. در واقع حذف ارز دولتی یک بحث و چگونگی خرج حاصل از آن یک بحث دیگر است. این اقدام در بلند مدت به نفع بازار سرمایه خواهد بود چرا که در این صورت شرکت‌ها می‌توانند به نرخ واقعی محصولات خود را به فروش برسانند.

کیانی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص تأثیر رفع تحریم‌ها می‌توان گفت این اقدام، نه تنها برای بازار سرمایه بلکه برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود، چرا که حذف برجام باعث رفع انتظارات تورمی می‌شود. در این راستا به نظر می‌رسد در کوتاه مدت باعث افت و درجا زدن بورس شده؛ اما به طور قطع در بلند مدت به نفع بازار سرمایه خواهد بود. در واقع زمانی که رشد اقتصادی صورت بگیرد، رشد بازار واقعی‌تر و منطقی‌تر خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
محدودیت بورسی؛ نتیجه عدم شفافیت اقتصادی
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

محدودیت بورسی؛ نتیجه عدم شفافیت اقتصادی

در گفت‌وگو با کارشناس بازار‌سرمایه مطرح شد:

"بورس" ارزنده و تشنه نقدینگی

رشد بورس، تحلیلی نیست؛ دستور صادر می‌شود
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

رشد بورس، تحلیلی نیست؛ دستور صادر می‌شود

ارسال نظر