بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
جنگ زرگری "من عرضه کردم" در زیرمجموعه وزارت اقتصاد؛

گام به گام با سیاه‌چاله مالی استقلال و پرسپولیس

کد خبر : ۲۵۵۱۴۴

گام به گام با گودال مالی استقلال و پرسپولیس

به گزارش بورس‌نیوز؛ در ابتدای این گزارش باید تاکید کنیم که بورس‌نیوز به‌عنوان حامی زیست‌بوم بازارسرمایه در چند برهه‌ای که آتش واگذاری یا عرضه‌اولیه پرسپولیس و استقلال از زیر خاکستر روشن شده بود و مسئولان درصدد برافروختن این آتش نبودند، با انتشار اختصاصی صورت‌های مالی این دو تیم، پرده از وضعیت اسفناک مالی این دو شرکت برداشت تا به بازارسرمایه و تصمیم‌گیران سیاسی-اقتصادی که کت‌وشلوار مسئولیت را بر تن کرده‌اند، ثابت شود که این نوع عرضه‌اولیه کاملا برخلاف فروش و واگذاری این دو باشگاه است.

بر اساس نظر AFC، این دو باشگاه باید کاملا خصوصی شود اما؛ از آنجایی که برای هر سوال، پاسخی نداریم و تنها در مقابل یک سوال، سوالی دیگر را طرح می‌کنیم، مسئولان تصمیم‌ساز باردیگر این نسخه اختصاصی خود را مطرح کردند تا هم اسم خصوصی‌سازی و بورس را لکه‌دار کنند و هم این دو باشگاه را حتی به صرف اسم نیز در لیست واگذاری قرار داده باشند.



از همین رو، باردیگر بورس‌نیوز از جبهه‌ای دیگر به صورت‌های مالی این دو تیم قدیمی پایتخت نگاه کرده و در مجموع بیش از ۳۰ مورد انتقاد را یافت اما؛ در این مطلب ابتدا به ۵ ابهام مشترک، ۴ ابهام استقلال و ۶ ابهام پرسپولیسی‌ها افشا خواهد شد.

گام به گام با گودال مالی استقلال و پرسپولیس

در ابتدا چند ابهام مشترک استقلال و پرسپولیس

۱- با استناد با ماده ۳ اصلاحیه قانون تجارت، تعداد سهامدار این شرکت تنها یک شخص حقوقی است که این موضوع نیز بر خلاف قانون است.

۲- اعضای هیات مدیره شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس، آخرین لیست اعضای هیات مدیره را کماکان به ثبت نرسانده‌اند.

۳- بر اساس تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، حق پخش، تبلیغات محیطی و درآمد بلیط فروشی برای شرکت امکان پذیر نیست، بنابراین نباید انتظار داشته که اعلامیه دقیقی در خصوص حق پخش را شاهد باشیم! آیا در صورت فروش واقعی "استقلال" و "پرسپولیس" خریدار با این نکته کنار می‌آید؟ شاید بخاطر درآمد بالای حق پخش بوده که خصوصی‌سازی تنها بخشی از این شرکت را می‌خواهد واگذار کند نه اینکه کامل این شرکت، به فروش برسد.

۴- نکته مهم دیگر که نباید از آن گذشت، عدم شفافیت در سیستم حسابداری آبی و قرمزپوش‌های پایتخت بود که مشخص نیست این سیستم، تعهدی کامل است یا خیر ...؛ پس بهتر است به طنز عنوان کنیم که عدم ثبت ذخایر مربوط به هزینه‌های احتمالی و بدهی‌های احتمالی نشان از مدیریت سود بسیار شفاف دارد!

۵- تصرف در اموال دولتی از سوی مدیران و کارپردازان وقت شرکت نشات گرفته از نبود سیستم کارآمد مالی بوده به‌طوری‌که این روند تصحیح نشده است؛ بیان این نکته بخاطر آن بود که اگر این شرکت در فرابورس عرضه‌ای را به خود ببیند امکان تحقق جرائم بند‌های ۳ و ۴ ماده ۲۵۸ اصلاحیه قانون تجارت، کاملا وجود خواهد داشت.



صورت‌های مالی شرکت فرهنگی ورزشی استقلال

پس از مطالعه ۵بند از ابهامات مشترک این دو باشگاه به سراغ صورت‌های مالی آبی‌پوشان پایتخت رفته و ۴ ابهام ویران‌کننده اعتمادسازی در خصوصی‌‌سازی یا همان واگذاری را عنوان کرد.

گام به گام با گودال مالی استقلال و پرسپولیس

۱- با نگاهی به صورت‌های مالی می‌توان ۷,۶۰۵ میلیارد ریال دارایی را مورد بررسی قرار داد که ۹۵ درصد این دارایی‌ها یعنی برابر با ۷,۱۹۳ میلیارد ریال آن فاقد اسناد مالکیت بوده و اصلا در تملک شرکت نیست؛ پس تصور کنید که بنا به «تصویب نامه کمیسیون ماده ۱۳۸ قانون اساسی» پس از واگذاری‌ها، امکان خلع‌ید تصرف از کمپ مرحوم ناصرحجازی و ورزشگاه شهید مرغوبکار وجود دارد!

۲- برند استقلال نیز در بخش مالکیت یک مشکل بسیار بزرگ دارد، باتوجه به اینکه ارزش‌گذاری برند باشگاه بیشترین سهم را در تعیین ارزش دارد اما؛ در سال ۱۳۹۹، علامت تجاری با نام استقلال با شماره ثبت و اظهارنامه جدید به نام وزارت ورزش و جوانان در مرکز مالکیت معنوی به ثبت رسیده است! بنابراین ملاحظه مربوط به دعاوی حقوقی مالکیت معنوی باید مدنظر قرار گیرد!



۳- درخصوص حق پخش‌ها نیز استقلال قراردادی به طول ۴ فصل را به صورت انحصاری به شرکت ایده پروران تبلیغ امضا کرده و شاید نکته ترسناک در آنجا باشد که این شرکت هیچ‌گونه سابقه‌ای در سامانه مودیان مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد!

۴- استقلال نیز زیر چتر مشمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت قرار دارد، زیرا در صورت‌های مالی این شرکت مواردی همچون ثبت ذخایر مربوط به دعاوی بازیکنان و کادر فنی خارجی (۹۳۰ میلیارد ریال) هزینه ثبت نشده قرارداد بازیکنان (۱۳۷,۵ میلیارد ریال)، جرائم مالیات (۸۰۰ میلیارد ریال) و جرائم بیمه (۳۱۳ میلیارد ریال) کاملا خودنمایی می‌کند.

صورت‌های مالی شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس

برپایه این گزارش، نوبت سرخ‌پوشان بوده و باید پرده از ابهامات این باشگاه نیز برداشت تا اهالی بازارسرمایه بدانند، گام به گود چه باشگاه‌هایی خواهند گذاشت.

گام به گام با گودال مالی استقلال و پرسپولیس 

۱- با استناد به آخرین صورت مالی حسابرسی شده قرمزپوشان پایتخت در مورخ ۱۴۰۰.۰۳.۳۱ نکته‌ای عجیبی را مشاهده می‌شود که شاید پایه‌های قانون تجارت را به‌لرزه افتاد؛ شما خوانندگان شاید باور نکنید که پرسپولیسی‌ها تنها ۴ عضو هیات مدیره دارند بنابراین در همین ابتدا خلاف ماده ۱۰۷ قانون تجارت، نخستین زنگ ابهام روشن می‌شود چراکه در هیچ جای دنیا، هیات مدیره با تعداد زوج مشاهده نمی‌شود!

۲- با نگاهی به صورت‌های مالی می‌توان ۸,۲۵۲ میلیارد ریال دارایی را مشاهده کرد اما؛ ابهام آن ۸۵ درصد از این دارایی یعنی به میزان ۷,۰۱۱ میلیارد ریال آن فاقد اسناد مالکیت بوده و اصلا در تملک شرکت نیست؛ پس تصور کنید که بنا به «تصویب نامه کمیسیون ماده ۱۳۸ قانون اساسی» پس از واگذاری‌ها، امکان خلع‌ید تصرف از ورزشگاه‌های شهید درفشی و شهدای گمنام وجود داشته باشد!

۳- در آخرین اطلاعات کسب شده کماکان دعوای حقوقی بر سر پرونده "برند پرسپولیس" ادامه دارد و اینکه ارزش‌گذاری برند باشگاه بیشترین سهم را در تعیین ارزش این شرکت داشته و اگر نام این تیم مجددا به "پیروزی" تغییر پیدا کند، تکلیف ارزش برند "پرسپولیس" چه می‌شود؟

۴- باید به نکته‌ای بسیار مهم و حیاتی در بخش سرمایه‌گذاری اشاره داشت که شرکت "ایده پویان ماژ" به مدت ۳ فصل با ترک تشریفات مزایده با مبلغ پایه ۱.۷۶۰ میلیارد ریال حق استفاده و بهره برداری از عنوان حامی و نام باشگاه را در اختیار دارد، این مورد را چگونه باید برای سرمایه‌گذار احتمالی جدید توضیح داد؟



۵- رعایت مقررات مبارزه با پولشویی و به ویژه مقررات آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولیشویی در هاله‌ای از ابهام است.

۶- موارد مالی ثبت نشده در شرکت منجر به آن خواهد شد که پرسپولیس نیز مانند خودروسازان مشمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت شود، زیرا با بررسی‌های انجام شده می‌توان دریافت که شناسایی هزینه مطالبات مشکوک الوصول (۱۵۹,۵ میلیارد ریال)، ذخیره مالیات عملکرد و ارزش افزوده (۱,۱۲۱ میلیارد ریال) اصلا به مذاق خصوصی‌سازی پاک خوش نمی‌آید.


در پایان باید به این نکته اشاره داشت که فردا نگویید، نگفتند! این غفلت یا خواب خرگوشی سازمان بورس و فرابورس را بورسی‌ها کجای دل باید گذاشت!

آقایان بورسی، فردا سازمان‌خصوصی‌ مدعی می‌شوند ما طبق قانون باید پیشنهاد عرضه را باید می‌دادیم، اگر سرخابی‌ها ابهام داشتند چرا از سد سازمان‌های شما گذشتند و شما عرضه کردید؟ یا به زبان ساده فهم، ما گفتیم شما چرا قبول و اجرا کردید.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر