بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح شد:

کامودیتی‌ها زیر چکمه‌های روسیه و اوکراین

کامودیتی‌ها زیر چکمه‌های روسیه و اوکراین
جنگ روسیه و اوکراین بر عرضه جهانی بسیاری از محصولات از جمله گندم و ... اثر گذاشته و قیمت‌های جهانی را افزایش خواهد داد.
کد خبر : ۲۵۵۲۸۹

آیا جنگ روسیه و اوکراین به نفع بازار سرمایه ما خواهد بود

به گزارش بورس نیوز، در کنار تمامی ابهامات و نگرانی‌هایی که بازار سرمایه با آن مواجه بود، این روز‌ها جنگ روسیه و اوکراین هم به ترس‌های این بازار اضافه کرده است.

مهدی عباسی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار سرمایه ما بیان کرد: بازار سرمایه تحت تاثیر چندین پارامتر مهم اقتصادی قرار دارد که جنگ روسیه و اوکراین بر این پارامتر‌ها تاثیرگذار است. اولین پارامتر اقتصادی که از جنگ روسیه و اوکراین تأثیر می‌پذیرد، نرخ ارز خواهد بود. علاوه بر این، قیمت کامودیتی‌ها هم تحت تاثیر این جنگ قرار دارد. ضمن اینکه باید ریسک احتمال افزایش تنش‌ها و شاید وقوع جنگ بزرگ‌تر را هم به ریسک‌های بازار سرمایه اضافه کرد. در مجموع تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار سرمایه ما از جهاتی مثبت و از جهاتی منفی خواهد بود.

این تحلیلگر بنیادی شرکت اوان تهران افزود: چنانچه تداوم جنگ روسیه و اوکراین بر روند مذاکرات وین تاثیرگذار بوده و توافق احتمالی را زیر سوال ببرد، بازار ارز تحت تاثیر قرار گرفته و جهش نرخ ارز محتمل است. افزایش نرخ ارز یک موج تورمی به همراه داشته و بازار سرمایه را هم متاثر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر جنگ روسیه و اوکراین بر عرضه جهانی بسیاری از محصولات از جمله گندم و... اثر گذاشته و قیمت‌های جهانی را افزایش خواهد داد. در نهایت می‌توان گفت جنگ روسیه و اوکراین اگر منجر به شکل‌گیری یک جنگ جهانی شود، حتماً ریسک بزرگی متوجه اقتصاد جهانی و بازار سرمایه ما خواهد بود؛ اما در غیر اینصورت سایر آثار و تبعات جنگ روسیه و اوکراین در بازار‌های جهانی، برای بازار سرمایه ما مثبت است.

عباسی تصریح کرد: چنانچه جنگ روسیه و اوکراین منجر به تضعیف جایگاه دلار در اقتصاد جهانی گردد، احتمالاً تأثیر مثبت بر اقتصاد ما خواهد داشت، چرا که در حال حاضر بخش قابل توجهی از منابع ارزی ایران دلار نیست و ترجیح می‌دهید در مبادلات مان با روسیه و چین از ارز خودشان استفاده کنیم که افزایش ارز این دو کشور به نفع اقتصاد ما خواهد بود؛ از سوی دیگر کشور‌های اروپایی به گاز روسیه وابسته هستند و روسیه با علم به این موضوع وارد جنگ شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی وضعیت بازار سرمایه تصریح کرد: احتمال وقوع یک جنگ جهانی از نظر من کمتر از ۵ درصد خواهد بود. در چنین شرایطی، اگر توافقی در وین صورت بگیرد که منجر به کاهش فشار تحریم‌ها شده و بخشی از منابع ارزی ایران آزاد شود، صنایع بورسی به راحتی امکان رشد سودآوری و فروش بیشتر را خواهند داشت و حتی تامین تجهیزاتی که در حال حاضر واردات آن‌ها با مشکل مواجه است، تسهیل خواهد شد. ضمن اینکه رفع تحریم‌ها مزایایی از جمله کاهش هزینه‌های انتقال ارز، کاهش هزینه‌های حمل محصولات صادراتی و کاهش تخفیفات در فروش‌های صادراتی به همراه دارد. همچنین اگر توافقی صورت نگیرد، منابع مالی کافی در اختیار نداریم و در نتیجه شاهد افزایش نرخ ارز و یک ابرتورم در اقتصاد کشور خواهیم بود.

در چنین شرایطی باهرمنطقی به بازار سرمایه نگاه کنیم، بازار سرمایه پتانسیل رشد و بالا رفتن خواهد داشت، چرا که در آن صورت ارزش دارایی‌های شرکت‌ها و قیمت فروش محصولات شرکت‌ها نیز رشد خواهد کرد. فراموش نکنید که رشد افسارگسیخته بازار سرمایه در سال ۹۹ در نتیجه افزایش نرخ ارز و تورم بود و یک جهش تورمی دیگر می‌تواند بازار سرمایه را نیز به سمت رشد‌های آنچنانی سوق دهد. البته که کاهش همزمان نرخ بهره و نیز دعوت دولتمردان از مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس نیز در رشد بازار سرمایه در سال ۹۹ اثرگذار بود. با در نظر گرفتن تمامی جوانب، چه توافق صورت بگیرد و چه توافق صورت نگیرد، بازار سرمایه ما پتانسیل رشد دارد، چراکه چشم انداز سودآوری شرکت‌ها با هر نگاهی صعودی است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
برگ برنده بازار سرمایه
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

برگ برنده بازار سرمایه

مزایای طلایی رفع تحریم‌ها برای صنایع صادرات‌محور
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مزایای طلایی رفع تحریم‌ها برای صنایع صادرات‌محور

در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

سرخابی‌ها باید صورت مالی خود را شفاف کنند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۰
سر دبیر محترم لطفا تحقیق و اقدام و انتشار: فعالان محترم بورس یک ساعت و شاید نیم ساعت آخر بازار امروز سند بسیار گویایی است که متولیان اقتصاد و بورس اجازه رشد سهامها را نمی‌دهند و بصورت دستوری و شاید التیماتوم به حقوقیها جلو رشد سهامها را می‌گیرند برای نمونه سهامهای شتران شپنا شبندر و دهها سهم دیگر که با صف خرید چند ده و صد میلیونی مواجه بودند و امکان نداشت بدون صف خرید بسته شوند با یک دستور از چپاولگران به حقوقیها همه صفهای به یک باره و هماهنگ و بصورت عرضه آبشاری شکسته شدند و این مشخص می‌کند که گردانندگان حتی اصول بدیهی و اولیه و لازم الاجرا بورس را رعایت نکرده و بازار را از قابل پیش بینی بودن خارج و دلبخواهی مثبت و منفی می‌کنند و باید به این قوم چپاولگر فهماند که در این شرایط جنگی که نفت هر لحظه صعودی است چرا باید حقوقی سهامش را بفروشد؟مگر اینکه مطمئن است که دوباره میتواند با کمک الگوریتم سهامش را بخرد و سیت مدیریتی اش را از دست ندهد که خود این تخلف است!!!مدیران بورس لطفا حقوقیهایی که امروز چند صد میلیونی فروختند و سیت مدیریتی را حتما از دست داده اند اقدام قانونی و بورسی را همین سه شنبه انجام دهید و تغییر هیات مدیره ها را اجرا کنید تا اینگونه بی مهابا با سرمایه مردم باری نکنند و این تخلف است که هر روزه در بورس تکرار و ناظران بورس خواب تشریف دارند بنابراین اگر قوه قضائیه بدنبال اختلاسگران بورسی است معاملات پتروپالایشیها(بصورت واضح)در ساعت آخر دوشنبه آشکارا کنترل و دستکاری شده اند تا با ایجاد نوسان کاذب جیب مردم را بزنند.