بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
این جنگ در کوتاه مدت احتمالا باعث کند شدن احیای برجام شود که در این صورت صنایع پتروشیمی و صادراتی به طور موقت مورد توجه قرار می‌گیرند.
کد خبر : ۲۵۵۲۹۶

احتمال به تعویق افتادن احیای برجام با شروع جنگ

سلمان نصیرزاده کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، مطرح کرد: در حال حاضر برای برطرف کردن مشکلات بازار سرمایه ابتدا باید حجم معاملات بزرگ‌تر شود اما؛ ابهامات موجود در بازار منجر به بی‌اعتمادی شده و به‌واسطه آن ورود نقدینگی به بورس محدود شده است؛ بنابراین به تدریج طی فرآیندی حجم مبنا و دامنه‌نوسان باید تعدیل شوند تا ورود نقدینگی به بازار آسان‌تر شود.


بیشتر بخوانید: کامودیتی‌ها زیر چکمه‌های روسیه و اوکراین


نصیرزاده در ادامه اضافه کرد: ابهاماتی در مسائل بودجه و برجام نیز وجود دارد که با مشخص شدن نتایج آنان، به نظر می‌رسد حجم معاملات بهتر شده و بعد از آن می‌توان وارد فرآیند محدودیت‌ها به صورت پله‌ای شد. ابتدا می‌توان در شرکت‌های بزرگ و سپس به تدریج در سایر شرکت‌ها این محدودیت‌ها را اعمال کرد؛ اما در شرایط فعلی این کار فقط منجر به آشفته شدن وضعیت بازار خواهد شد.

وی در اشاره به حذف تحریم‌ها اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی، احیای برجام می‌تواند به رشد بازار سرمایه کمک کند به گونه‌ای که می‌توان گفت طی یک هفته ابهامات آن برطرف می‌شود. این اتفاق می‌تواند اثر تورمی داشته باشد به گونه‌ای که تحت تاثیر تورم، پس از فرآیندی زمانبر بورس مجددا با تورم رشد خواهد کرد. البته احتمالا این تأثیر موقتی و گذرا باشد؛ اما لغو شدن تحریم‌ها به طور کل می‌تواند تأثیر مثبتی در بازار داشته باشد.

احتمال به تعویق افتادن احیای برجام با شروع جنگ

کارشناس بازار سرمایه افزود: از طرفی هر چه ابهامات در بازار سرمایه کمتر باشد، تحت تاثیر عوامل بنیادی این حوزه واکنش بیشتری نشان خواهد داد. در غیر این صورت تورم منجر به تشدید نوسانات شده و در این راستا هر چه حجم معاملات افزایش یابد، بازگشت اعتماد به بازار سرمایه سخت‌تر خواهد شد؛ بنابراین سیاست گذار بورس یا همان دولت، می‌تواند تمهیداتی برای افزایش دامنه نوسان یا تعدیل حجم مبنا برای جذب سرمایه بیشتر به بازار کمک کند که البته این کار‌ها باید در زمان مناسب صورت بگیرد چرا که می‌تواند آسیب‌های بیشتری بوجود بیاورد.

نصیرزاده در پایان در خصوص تأثیر جنگ اوکراین و روسیه نیز گفت: این جنگ در کوتاه‌مدت احتمالا باعث کند شدن احیای برجام شود که در این صورت صنایع پتروشیمی و صادراتی به طور موقت مورد توجه قرار می‌گیرند. از طرفی صنایع تحت تاثیر احیای برجام نظیر بانک و خودرو، در کوتاه مدت از دور توجه خارج می‌شوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کامودیتی‌ها زیر چکمه‌های روسیه و اوکراین
در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح شد:

کامودیتی‌ها زیر چکمه‌های روسیه و اوکراین

آیا جایگزینی برای واردات دانه‌های روغنی از اوکراین هست
دبیر انجمن تولیدکنندگان روغن نباتی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا جایگزینی برای واردات دانه‌های روغنی از اوکراین هست

برگ برنده بازار سرمایه
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

برگ برنده بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
هر چه سریع تر خواهان حذف کامل دامنه نوسان هستیم اهالیه بازار سرمایه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
واقعا بیسوادان نمی فهمن که چرا هر کاری می کنن بورس ما فشل و دستوری و تحلیل پذیر نیست ؟ چون ذات دامنه نوسان این مشکلات را با خود به ارمغان می اورد و هزار و یک قانون هم وضع کنید فایده ندارد چون دامنه نوسان تمام فواید قوانین دیگر را خنثی می کند و همان اش و همان کاسه میشود اگر هم مثبت شود بدانید دستوری است ان هم باز زیر سر دامنه نوسان و حجم مبنا است یعنی سر و ته بازار دستوری دست عد هایی خاص کنترل خواهد شد و ان هم زیر سایه و ابزار دامنه نوسان و حجم مبنا خواهد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
حذف دامنه نوسان پس چی شد ؟