بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
نقدینگی بورسی‌ها به کام کسری بودجه خرج شد/
اگر شرایط به سمتی برود که دولت فروش نفت خود را افزایش دهد، می‌توان گفت دیگر نیازی به تامین مالی مازاد از اوراق نخواهد داشت.
کد خبر : ۲۵۵۶۲۳

نفت می‌تواند جایگزین بورس در تامین مالی دولت شود

محمد کمالی مدیر سرمایه گذاری تامین سرمایه کاردان در گفت‌وگو با بورس نیوز، بیان کرد: به نظر می‌رسد تامین مالی دولت در سال آینده از بازار سرمایه به نتایج مذاکرات بستگی دارد. البته اگر شرایط به سمتی برود که دولت فروش نفت خود را افزایش دهد، می‌توان گفت دیگر نیازی به تامین مالی مازاد از اوراق نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید: درآمد‌های نفتی و فتیله اوراق فروشی دولت


کمالی در ادامه افزود: در این صورت تامین مالی دولت از طریق بورس انجام نشده و درآمد‌های مالی جایگزین آن خواهد شد. البته اگر به هر دلیلی فروش نفت به مقدار لازم نرسد، در این صورت دولت چاره‌ای جز تامین مالی از بازار سرمایه ندارد.

وی در خصوص تأثیرگذاری اخبار در بازار سرمایه گفت: با توجه به مشکلاتی که در بورس وجود دارد، می‌توان گفت مهم‌ترین عامل تأثیر نداشتن اخبار در بازار، کمبود نقدینگی بوده که در این راستا دولت تصمیمات خاصی را در افزایش مالیات، تعرفه، نرخ گاز و ... برای سال آینده در نظر گرفت.

نفت می‌تواند جایگزین بورس در تامین مالی دولت شود

مدیر سرمایه‌گذاری "تامین کاردان" اظهار کرد: در واقع نبود سرمایه منجر به ایجاد بدبینی در بورس شده و از طرفی سیاست کنترل تورم، به عنوان یک سیاست محوری در دولت تعریف شده است. همچنین بسیاری از شرکت‌ها که فروش ریالی داشتند، افزایش نرخی نداشتند که دولت با این وجود اقدام به جذب منابع مالی از بازار کرد. این اقدام در نتیجه باعث شد نقدینگی در سطح تمایل به خرید کاهش پیدا کرده و خریدار در بازار سرمایه کمتر شود.

کمالی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دلار فروش صادراتی داشته باشد و با ۲.۵ میلیون بشکه به حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برسد، می‌تواند با این مقدار نرخ ارز را کنترل کند. در نهایت می‌توان گفت انتظارات تورمی که در سقف جامعه وجود دارد تا حدی فروکش خواهد کرد. البته در حال حاضر حتی با وجود ارزندگی بازار، میل به خرید در بورس کمتر شده و به همین دلیل بورس واکنش سریعی به اخبار نشان نمی‌دهد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
به‌سراغ صید بزرگ زیر تابلوی بورس
بازارهای موازی جنب بورس؛

به‌سراغ صید بزرگ زیر تابلوی بورس

گره زدن پرتفو به مذاکرات؛ اشتباهی استراتژیک
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

گره زدن پرتفو به مذاکرات؛ اشتباهی استراتژیک

در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

درآمد‌های نفتی و فتیله اوراق فروشی دولت

ارسال نظر