بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
رشد ۴ درصدی شاخص‌کل/ امید به بقا با یک ریسک زیرتابلوی بورس
تراز هفتگی ارزش معاملات خرد به نسبت هفته‌های که گذشته با رشد ۵۳ درصدی همراه شد و شاخص‌کل نیز توانست رشد ۴ درصدی را به ثبت برساند.
کد خبر : ۲۵۵۸۲۲

رشد ۴ درصدی شاخص‌کل/ امید به بقا زیرتابلوی بورس

به گزارش بورس‌نیوز، بازارسرمایه از ابتدای هفته با اخبار برجامی و کامودیتی سرآغاز هفته‌ای نوید بخش را آغاز کرد و با آنکه استرس و دلهره بابت پوچ شدن تاثیر اخبار نویدبخش در بازارسرمایه وجود داشت، بورس با نوید رشد هفته جاری را آغاز کرد و توانست در انتها با رشد ۴ درصدی شاخص‌کل و البته رشد ۲ درصدی شاخص‌هم وزن بازار را به سرانجام برساند.

رشد ۴ درصدی شاخص‌کل/ امید به بقا زیرتابلوی بورس

تراز هفتگی ارزش معاملات خرد به نسبت هفته‌های گذشته با رشد ۵۳ درصدی همراه شد، بنابراین باید عنوان کرد که میانگین هفتگی منتهی به ۱۱ اسفندماه که برابر با ۲,۲۱۵ میلیارد تومان بود بتواند در انتهای هفته جاری به ۴,۴۵۶ میلیارد تومان رسیده تا سهامداران از لحاظ عمق معاملات سیگنال مثبتی را دریافت کنند که حتی در بازه زمانی معاملات امروز چهارشنبه نیز این امید، کاملا محسوس بود.

رشد ۴ درصدی شاخص‌کل/ امید به بقا زیرتابلوی بورس

با نگاهی به رشد شاخص هم‌وزن نیز می‌توان به این نکته اشاره داشت که وزن معاملات و رشد این شاخص، می‌تواند سیگنالی به معامله‌گرانی باشد که از ترس نقدینگی، گام خود را در زمین خیس نمی‌گذاشتند و از دور بازار را به نظاره می‌نشستند.

رشد ۴ درصدی شاخص‌کل/ امید به بقا زیرتابلوی بورس

با نگاهی به روند بازار و البته استناد به تراز نقدینگی معاملات حقیقی که در جدول بالا نیز آمده می‌توان پس از رشد ۳ روزه ابتدایی هفته، شیطنت برخی حقوقی‌ها را شفاف کرد که دوشنبه در لباس حقیقی‌ها ظاهر شده و در مدت زمان پایانی معاملات آن روز، بازارسرمایه را دچار دستخوش تغییراتی کردند که ابهام‌زا بود، ولی نمی‌توان از روال پایانی هفته‌های آخر اسفند و نیاز به نقدینگی حقوقی‌ها گذشت که در پی نقدشوندگی هستند.

با این حال، ظن به حقوقی‌ها بخاطر عملکرد داروغه‌ای که تاکنون داشته‌اند نیز تقویت شده و بسیاری از اهالی بازار این انتقاد را داشتند که حقوقی‌ها مجددا با ماسک سرمایه‌گذاران حقیقی به میدان آمدند و سهم‌های ارزنده بازار را خریداری کرده تا مجددا در خواب بهاری ناظر بازار، عرضه‌های آبشاری با کد‌ها و ارقام خاص را به نمایش بگذارند.

رشد ۴ درصدی شاخص‌کل/ امید به بقا زیرتابلوی بورس

بررسی‌های صنایع پربازده از لحاظ ارزش بازاری که از ابتدای هفته گذشته تا پایان معاملات امروز چهارشنبه بدست آوردند، نشانگر آن بوده که اقبال سهامداری کردن در گروه «فرآورده‌های نفتی» به‌خصوص "شتران"، "شبندر" و "شپنا" بیشتر بود و این گروه توانست رتبه نخست بازدهی را با رشد ۱۲,۱ درصدی را به ثبت برساند.

در ادامه بررسی‌ها و رتبه دوم نیز می‌توان گروه «شیمیایی» را عنوان کرد و پتروشیمی‌ها را با وجود رشد نرخ نفت و خوشحالی سهامداران، پرچمدار این گروه دانست؛ شیمیایی‌ها به نسبت هفته گذشته رشد ۵,۶ درصدی را از خود برجای گذاشتند.

رتبه سوم بازدهی صنایع برتر را باید با رشد ۳,۳ درصدی به گروه «فلزات اساسی» تقدیم کرد که کام سهامداران با رشد فوق‌العاده جهانی نیز شیرین شد و در این هفته روی، طلا، آلومینیویم و دیگر فلزی‌ها توانستند که به‌صورت کاملا جذاب باعث رشد این سهم‌ها شوند.

تهدید بزرگ زیر گوش سازمان بورس

در روزهایی که همه شاخص‌ها و اخبار به نفع رشد شاخص‌کل بوده اما؛ خبرهای خوشی از صندوق‌های با درآمد ثابت به گوش نمی‌رسد و اوضاع مالیات بر این صندوق‌ها باعث خواهد شد که شرایط صندوق‌‌ها و حتی بانک‌ها برهم ریزد.

واقعا سوال اصلی اینجاست که آیا سازمان بورس مقابل برخی سیگنال‌های اشتباهی که از سوی مجلس به مقصد بازارسرمایه ارسال ایستادگی می‌کند یا اینکه سر تعظیم را فرود می‌آورد!

اما اگر پیش‌فرضی از هفته آینده و روند معاملات آن در شرایط این ساعت بخواهیم داشته باشیم، می‌توان اینگونه عنوان کرد

روند چند روز اخیر معاملات نشان می‌دهد نقدینگی در بازار در حال گردش است و تنها در سهام و گروه‌های خاص شاهد روندگیری نبوده‌ایم و این موضوع برای کلیت بازار خبری مثبت و مساعد است.

بنابراین سهامداران باید برای هفته آینده به‌غیر از نخستین روز هفته، استرسی بابت خروج نقدینگی را نخواهند داشت و اگر بازارشنبه متعادل و پیرو امروز پیش رود، می‌توان به سهامداران گفت که آخر سال خوبی را سپری کنید.  

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر