بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
دلایل تغییر علاقه سرمایه‌گذاران ایرانی از بیت‌کوین به دوج‌کوین؛

مردم ایران بیشتر روی کدام ارز‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

در یکسال گذشته سرمایه‌گذارانی که در بازار ارز دیجیتال فعالیت داشتند، سرمایه‌گذاری خود را از ارز‌هایی مانند بیت‌کوین و اتریوم به سمت دوج کوین، شیبا و... تغییر داده‌اند.
کد خبر : ۲۵۵۹۱۳

مردم ایران بیشتر روی کدام ارز‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

به گزارش بورس نیوز، براساس گزارش سال «نوبیتکس» یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال، در سال ۲۰۲۱ سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال تغییر رفتار زیادی در سرمایه‌گذاری‌های خود داشتند. از این داده‌ها می‌توان نکات مهمی بدست آورد. یکی از موضوعاتی که در این گزارش سال توجه شما را به خود جلب می‌کند، تغییر رفتار و دید سرمایه‌گذاری افراد از ارز‌های استیبل و مطمئن‌تر مانند بیت‌کوین و اتریوم به سمت میم‌کوین‌هایی مانند دوج‌کوین، شیبا و... بوده است.



طبق این گزارش، ۱۷ درصد سبد ارزی کاربران این صرافی از دوج کوین تشکیل شده، اما سهم ارزی مانند بیت کوین، که در دنیا ارزش بازار بالایی دارد، تنها ۱۴ درصد است. طبق این گزارش در ابتدای سال ۲۰۲۱ بازدید ماهانه صفحه بازار ریالی بیت کوین ۲۳ درصد بوده و رتبه اول را در بین رمزارز‌ها داشته است، اما در پایان سال میم کوین شیبا با ۱۶% بازدید در جایگاه اول قرار گرفت. دلیل این شیفت سرمایه‌گذاری کاربران از ارز‌های بزرگ و مطمئن‌تر به سمت میم کوین‌هایی که ریسک بیشتری دارند را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

افزایش هزینه‌های تراکنش، همزمان با افزایش قیمت بیت‌کوین

در تاریخ ژانویه ۲۰۲۱ قیمت هر بیت‌کوین ۳۲ هزار و ۷۴۳ دلار و قیمت هر دلار در ایران ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است و رفته رفته قیمت بیت‌کوین و دلار با افزایش همراه می‌شود. اوج خرید و فروش‌های ارز دیجیتال طبق داده‌های گزارش سال مربوط به فروردین و اردیبهشت‌ماه است که قیمت بیت کوین به ۶۳ هزار دلار و قیمت هر دلار نیز به ۲۷ هزار تومان رسید. این موضوع باعث شد تا کم کم سرمایه‌گذاران از ارز‌های گران قیمت و بزرگ بازار به سمت ارز‌های ارزان‌تر، ولی پر ریسک‌تر کوچ کنند. زیرا برای خرید ارز‌های بزرگی مانند بیت کوین، اتریوم و... کاربر باید هزینه تراکنش (fee) بیشتری پرداخت کند، اما کارمزد تراکنش‌ها در رمزارز‌های ارزان قیمتی مانند دوج کوین، پولکادات، شیبا، ترون و... کم‌تر است. کاربر ایرانی که باید هزینه زیادی بابت جابه‌جایی و خرید ارز‌های دیجیتال به دلار پرداخت کند ترجیح می‌دهد که کمترین هزینه را برای خرید ارز دیجیتال خرج کند و درصد بیشتری از ارزی که دارد را برای خودش نگه دارد تا اینکه بخش زیادی از آن بابت هزینه انتقال دارایی به کیف پول شخصی کسر شود.

مردم ایران بیشتر روی کدام ارز‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

ایلان ماسک؛ سیگنال دهنده توییتری!

یکی از دلایل کوچ سرمایه‌گذاران ایرانی که در بازار ارز‌های دیجیتال حضور دارند، از ارز‌های بزرگ به سمت ارز‌هایی مانند دوج کوین و شیبا، ایلان ماسک بوده است. ایلان ماسک صاحب شرکت تسلا و یکی از ثروتمندترین مردان جهان، در یکسال گذشته توییت‌های زیادی حول محور خرید و فروش ارز‌های دیجیتال اعم از بیت‌کوین، دوج‌کوین و شیبا منتشر کرده است. اولین توییت‌های ایلان ماسک حول محور بیت‌کوین می‌چرخید که افراد را تشویق به خرید بیت‌کوین می‌کرد، حتی تا جایی این موضوع پیش رفت که برای خرید تسلا افراد می‌توانستند از بیت‌کوین استفاده کنند و این موضوع باعث رشد سریع قیمت بیت‌کوین در ماه‌های آوریل و می‌سال میلادی ۲۰۲۱ شد، اما پس از بدست آوردن یک سود مناسب سریع با یک توییت درباره رشد غیرمنطقی بیت‌کوین باعث ریزش این ارز دیجیتال شد. در ادامه او با توییت‌های خود و تبلیغ دوج‌کوین و شیبا توانست سرمایه‌گذاران زیادی را به سمت این دو میم‌کوین بکشاند و باعث افزایش قیمت ۱۳۰ درصدی دوج‌کوین و بیش از ۱۰۰۰ درصدی شیبا شد و کاربران ایرانی زیادی هم در این شیفت کردن حضور داشتند و البته باید گفت که سود خوبی را هم بدست آوردند.

نوسان‌گیری با میم‌کوین‌ها/ مردان نوسان‌گیر و زنان هولدر

در یکی از بخش‌های گزارش سال نوبیتکس آمار جالبی منتشر شده که توجه شما را به این بخش جلب می‌کنم، طبق این گزارش ۸۴ درصد کاربران این شرکت را مردان و ۱۶ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، حالا در بخش بعدی توضیح داده شده که ۱۷ درصد از سبد دارایی مردان را دوج‌کوین تشکیل می‌دهد و این در حالیست که بیشتر زنان ارز‌های باثبات‌تری مانند اتریوم و بیت‌کوین را خریداری می‌کنند. این موضوع تنها دلیل ریسک‌پذیرتر بودن مردان نیست بلکه به یکی از علت‌های شیفت کردن سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال از ارز‌های بزرگ به ارز‌های پرریسک‌تر اشاره می‌کند که آن موضوع نوسان‌گیریست.

رفتارشناسی کاربران زن و مرد این را نشان می‌دهد که مردان به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت با سود بیشتر و زنان به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت، ولی باثبات‌تر هستند. ارز‌های ارزان‌تر با اینکه پرریسک‌تر هستند، اما در کوتاه‌مدت سود خوبی را به سرمایه‌گذاران می‌دهند و انتخاب بهتری برای نوسان‌گیری هستند. طبق بررسی‌ها مردان بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و سوددهی بیشتر هستند و همین مساله باعث شده تا بیشتر به سمت میم‌کوین‌ها شیفت کنند.

منبع:عصر ایران

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر