بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
معاون نظارت بر بورس‌ها در پاسخ به بورس‌نیوز؛

آمارسازی و جرم‌انگاری ناشران را سوت‌زنی کنید

آمارسازی و جرم‌انگاری ناشران را سوت‌زنی کنید
دامنه نوسان موضوع بسیار مهمی است که بخشی از انجام این کار مستلزم روشن شدن ابهامات اساسی همچون بودجه و مباحث سیاسی بوده که پس از رفع ابهامات، دامنه نوسان به صورت تدریجی تغییر پیدا خواهد کرد.
کد خبر : ۲۵۵۹۲۲

آمارسازی و جرم‌انگاری ناشران را سوت‌زنی کنید

به گزارش بورس نیوز، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان با روش‌های مختلف سرمایه‌ای و بدهی تجهیز منابع انجام دادیم که اوراق بدهی در مجموع ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بوده و از فعالیت‌های ارایه خدمات در بازار انحصارزدایی را انجام دادیم.



وی افزود: ۸ موافقت اصولی تاسیس شرکت سبدگردان، ۳ موافقت اصولی تاسیس مشاور سرمایه گذاری و ۲ مجوز فعالیت پردازش اطلاعات مالی داشته ایم که در حدود ۱۲ سال هیچ کارگزاری جدیدی تاسیس نشده بود که از آبان ماه سال جاری مجوز موافقت اصولی ۸ کارگزاری را صادر کردیم و یک مجوز نیز پیش‌تر صادر شده بود.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: نخستین موافقت اصولی صندوق املاک و مستغلات نیز دریافت شده و نخستین معدن طلای بازار سرمایه در فرابورس نیز پذیرفته شده است.

آمارسازی ناشران را سوت‌زنی کنید

در ادامه این نشست، محسن خدابخش، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار و نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس در پاسخ به خبرنگار بورس نیوز، مبنی بر اینکه بسیاری از ناشران آمارهای خود را به صورت شفاف روی کدال منتشر نمی کنند و چه کسی وظیفه صحت این آمارها را بر عهده دارد، گفت: قاعدتا هرگونه عدم ارائه اطلاعات و یا ارائه اطلاعات خلاف واقع، نه تنها خلاف نیست بلکه در قانون بازار جرم انگاری است.

وی افزود: مواردی وجود داشته که در بحث های قضایی مطرح شده و اگر مواردی وجود دارد پس از مطلع شدن قطعا هم از جنبه تخلفاتی و هم از جنبه مجرمانه بودن رسیدگی خواهد شد.

خدابخش گفت: علاوه بر این خواهش می کنم اگر مواردی این چنینی وجود دارد برای سلامت بازار سرمایه که بحث سوت‌زنی است، که در حال حاضر هم سایت آن فعال بوده و هم از طریق تلفنی که در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار است اعلام کنید تا موارد لازم انجام شود.

میز صنعت در بورس

عشقی درخصوص اداره میزصنعت نیز بیان کرد: به جهت حل مسائل مشکلات و چالش صنایع مختلف اداره میز صنعت و رتبه بندی ناشران در سازمان بورس راه اندازی شد و همچنین، برای اولین بار سامانه هوشمند نظارت بر شرکت‌های سبد گردان نیز طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین، راه اندازی سامانه جامع یکپارچه مدیریت نهاد‌های مالی با رویکرد الکترونیکی کردن صندوق مجوز اقدام دیگری بوده که صورت پذیرفته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در خصوص دامنه نوسان توضیح داد: دامنه نوسان موضوع بسیار مهمی است که بخشی از انجام این کار مستلزم روشن شدن ابهامات اساسی همچون بودجه و مباحث سیاسی بوده که پس از رفع ابهامات، دامنه نوسان به صورت تدریجی تغییر پیدا خواهد کرد.

آمارسازی و جرم‌انگاری ناشران را سوت‌زنی کنید

در ادمه این نشست، عشقی درباره خصوص اتاق امن تاکید کرد: در اتاق امن تمام جزییات معاملات مشخص خواهد بود در حالی که مشخصات معامله گر نمایان نمی‌شود. این بخش هم برای کار‌های پژوهشی و هم برای رصد عمومی معاملات مفید واقع خواهد شد.

وی در ادامه از راه اندازی دیتا سنتر بازار سرمایه در بورس ایران و ارتقاء جایگاه سند باکس سخن گفت.

رئیس سازمان بورس در خصوص نحوه بازگشایی دامنه نوسان نامتقارن عنوان کرد: هنوز برای دامنه نوسان نامتقارن تصمیمی نگرفتیم، اما در این رابطه تلاش می‌کنیم که اگر اتفاق رخ دهد برای بخش عمده‌ای از بازار باشد نه فقط شرکت‌های بزرگ. میزان باز شدن دامنه نوسان به واکنش بازار برمی‌گردد.

عشقی درباره زمان اجرایی بازگشایی دامنه نوسان گفت: این امر مهم از ابتدای سال آینده اجرا خواهد شد و زیرساخت لازم جهت جمع آوری اطلاعات مربوط به دارندگان اطلاعات نهانی فراهم شده است.

خروج منابع از بانک ها و تزریق به بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص خروج منابع از بانک ها و تزریق به بازار سرمایه توضیح داد: سپرده اشخاص حقوقی مشمول مالیات شدند و با توجه به سایر فعالیت هایی که در اقتصاد دارند بخشی از درآمدشان مشمول مالیات شده است. در راستای سیاست های دولت و مجلس که تمام فعالیت های اقتصادی را مشمول مالیات کرده است. قطعا اشخاص حقوقی بزرگ که بخش عمده ای از منابع بانکی متعلق به آنهاست یکباره تصمیم نمی گیرند که این منابع را جابجا کنند. هرچند که هر جابجایی در سیستم بانکی خواهد بود.

وی افزود: بنابراین ممکن است در نوع سپرده های بانکی تغییر طبقه بندی صورت بگیرد که قطعا این بر بازار سرمایه اثر دارد. شرکت ها ترجیح می دهند که بخشی از منابع شان را جابجا کنند. نظارت بر این موضوع بر عهده بانک مرکزی است و ما در چارچوب بانک هایی که در بورس حضور دارند نظارت را از طریق موسسات حسابرسی انجام می دهیم اما؛ متولی بانک مرکزی است که باتوجه به صراحت قانون قطعا پیگیری خواهد کرد.

عشقی خاطرنشان کرد: این موضوع به نفع بازار سرمایه و تولید است که شرکت ها ترجیح خواهند داد چه در بازار سرمایه با وجود کاهش قیمت ها سرمایه گذاری کنند و چه برای توسعه فعالیت ها اقدام کنند که این هم به نفع بازار سرمایه و هم رشد شرکت ها خواهد بود.

وی در خصوص سهام استقلال و پرسپولیس بیان کرد: ما درباره هیچ سهمی چه استقلال و پرسپولیس و چه دیگر سهم‌ها و شرکت‌های دیگر، به خرید یا عدم خرید توصیه‌ای نمی‌کنیم. ارکان بازار نباید به این حوزه ورود پیدا کنند و اگر هم چنین اتفاقی رخ داد قطعا برخورد خواهیم کرد. رویکرد ما شفاف سازی است و در خصوص هیچ سهمی توصیه به خرید و فروش نمی‌کنیم.

رئیس سازمان بورس در این باره ادامه داد: عرضه سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، روند مثبت و خوبی بوده و انتشار صورت‌های مالی و رویداد‌های مالی که در کدال منتشر می‌شود به شفاف سازی این باشگاه‌ها کمک می‌کند.

وی با اشاره به پرداخت سود سهام توضیح داد: سود‌های رسوب کرده در شرکت‌ها را از طریق سجام پرداخت خواهیم کرد.

عشقی در خصوص بازگشت شاخص افزود: نمیتوانم بگویم که شاخص باز میگردد. ممکن است بعضی از نماد‌ها شاید هیچ وقت به حالت گذشته برنگردند و ممکن است بعضی تا چند ماه دیگر برگردد که این موضوع به سهام بستگی دارد.

وی بعد از موضوع تغییر دامنه نوسان به بازارگردانی اشاره و تاکید کرد: اصلاح بازارگردانی موضوع بسیار مهمی است که در برنامه سازمان بورس قرار دارد. تغییرات متناسب بر بازار را در برنامه داریم، اما از آنجا که هنوز نهایی نشدند در این باره صحبت نمی‌کنیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
زیرساخت «مدیریت فناوری» برای انجام معاملات قرارداد آتی
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد:

زیرساخت «مدیریت فناوری» برای انجام معاملات قرارداد آتی

دومین دوره آموزشی ویژه ناشران بازار سرمایه برگزار شد؛

جمع بندی مشکلات صنایع با راه اندازی میز صنعت

برخی صنایع از سوخت‌های جایگزین استفاده کنند
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

برخی صنایع از سوخت‌های جایگزین استفاده کنند

ارسال نظر