بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۲۲ اسفندماه؛

حقوقی‌ها، غایب/ خروج نقدینگی حقیقی از کف بزرگان بازار

حقوقی‌ها، غایب/ خروج نقدینگی حقیقی از کف بزرگان بازار
امروز روند ورود و خروج نقدینگی در بازارسرمایه حاکی از آن بوده که بسیاری از معامله‌گران حقیقی سهم‌های درجه دوم از لحاظ ارزش بازار را انتخاب کردند و در نقطه مقابل، بیشتر سهم‌های بزرگ شاهد پیاده شدن نقدینگی حقیقی بودند.
کد خبر : ۲۵۶۰۶۸

حقوقی‌ها، غایب/ خروج نقدینگی حقیقی از کف بزرگان بازار

به گزارش بورس‌نیوز؛ امروز سهامداران سوار بر اقیانوسی کاملا آرام بودند و نبود حقوقی‌ها نشان داد که بورس بدون هیجان، با رشد نسبی همراه است و شاید نقطه مقابل «هیجان حقوقی‌ها» تنها با آزادسازی دامنه‌نوسان مهار شود، زیرا هیچ ترسی باعث عقب‌نشینی حقوقی‌ها نشده و نبوده غیر از، شکم‌سیری از نقدینگی.

پیشنهاد‌هایی که تاکنون درخصوص حفظ پرتفو‌ها داده شده کماکان پابرجاست و امروز نقشه بازار نشان داد که بازیگران حقوقی (شرکت‌های بزرگ) زمانی که در بازار نباشند، نقدینگی هوشمند در سهم‌های کوچک بازار به چرخش در می‌آید و تمام قفل‌های بازار گشوده می‌شود.

اما در پایان معاملات شاهد آن بودیم که سرخی بر تن بازار نشست و شاخص‌کل در پایان معاملات امروز با سرخی بسیار متعادل همراه بود، ولی نباید از رنگ امروز بازار ترسید.

حقوقی‌ها، غایب/ خروج نقدینگی حقیقی از کف بزرگان بازار

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز شاخص از سرخی به سبزی تغییر مسیر داد و در تابلوی معاملات می‌توان شاهد بر این نکته بود که این شاخص با سرخی ۵۹۵ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۰۴ درصد کاهش داشته و به پله یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحدی نزول پیدا کرده است.

اما؛ شاخص هم‌وزن گویای آن بود که سبزی به این شاخص بازگشت و امروز ۲۱۸ واحد صعود به کام بازار بود و رشد ۰.۰۶ درصدی را نسبت به روز گذشته شاهد بودیم.نماد‌های

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "کگل"، "شپدیس"، "کچاد"، "ومعادن" و "شیراز" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "شستا" با تعداد ۱۳,۸۹۳ معامله، "کدما" با تعداد ۹,۴۳۹ معامله، "شتران" با تعداد ۶,۸۸۹ معامله، "خودرو" با تعداد ۶,۵۹۰ معامله، "بشهاب" با تعداد ۵,۵۲۷ معامله، "شبندر" با تعداد ۴,۴۵۱ معامله و "خساپا" با تعداد ۴,۴۱۲ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۳ هزار و ۷۲۱ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۲ هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۵ میلیارد و ۱۹۴ هزار برگه سهم را در بیش از ۳۰۰ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «فلزات اساسی» با حجم معامله ۳۲۱ میلیارد تومان، «خودرو» با حجم معامله ۱۸۱ میلیارد تومان، «فراورده‌های نفتی» به ارزش معامله ۱۷۸ میلیارد تومان، و «شیمیایی» با حجم معامله ۱۶۸ میلیاردتومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۲۵۷ سهم در بخش مثبت قرار داشته و  تعداد ۹۰ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۲۳۳.۸ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۳۳۱ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۷۰ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۱۷۹.۳ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند "وسالت" به ارزش ۲۵,۳ میلیارد تومان، "واحصا" به ارزش ۱۹ میلیارد تومان،   "کمنگنز" به ارزش ۱۳,۱ میلیارد تومان، "خبنیان" به ارزش ۱۱,۴ میلیارد تومان، و"آ س پ" به ارزش ۹,۷ میلیارد تومان، جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "انرژی ۱"، "غدشت"، "وحافظ"، "سدبیر" و "پارتا" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

نقدینگی به کدام نماد‌ها رفت و آمد داشت

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از ۳۶۶ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان ۵۹۰  میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و خروج نقدینگی (خرید حقوقی)  ۳۴۳ میلیارد تومانی را متاسفانه مشاهده کردیم.

"تجلی" ۷ میلیارد تومان، "مبین" ۷ میلیارد تومان، "فنفت" ۴ میلیارد تومان، "دکپسول" ۴ میلیارد تومان، "فولاد" ۴ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، "شلرد" ۵۹ میلیارد تومان، "شبندر" ۲۸ میلیارد تومان، "بپاس" ۲۶ میلیارد تومان، "شپنا" ۲۵ میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد‌های "وبملت"، "شاراک"، "وگردش، "شپدیس"، "رانفور" و "میدکو"، "نمرینو"، "سیدکو"، "افق" و "سمگا" جزو نماد‌های بلوکی امروز بازار بودند و نماد‌ی تاکنون در  بخش کد به کد مشاهده نشده است.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت به نماد‌های "شلرد" با حجم معامله ۱۰۷.۵ میلیون برگه سهم (بیش از سیزده‌برابر میانگین حجم ماه)، "کدما" با حجم معامله ۱۰.۲ میلیون برگه سهم (بیش از هجده‌برابر میانگین حجم ماه)، "بشهاب" با حجم معامله ۴.۱ میلیون برگه سهم (بیش از شش‌برابر میانگین حجم ماه)، "شکام" با حجم معامله ۱۲.۲ میلیون برگه سهم (بیش از سه و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) و پتایر با حجم معامله ۷۶ میلیون برگه سهم (بیش از سه‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

حقوقی چه زمانی ماسک حقیقی‌ها را از صورت برمی‌دارند!

سهامداران طی روز‌های اخیر به یک تغییر مهم در بازار رسیده‌اند و این نکته حائز اهمیت آن بوده که دیگر نمی‌توان با تحلیل‌های ساده و تک بعدی یا حتی بهتر بگوییم کانال‌های مجازی، تحولات مبادلاتی و پرتفوی خود را ارزیابی و مدیریت کنند.

در نتیجه سهامداران باید با آموزش نیاز به ظرافت و نکته سنجی‌های بیشتری را برای فهم معاملات به خرج دهند و دوری از هیجان معاملاتی می‌تواند نخستین درسی باشد که هر معاملگر آن را باید بگذراند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۲۲ اسفندماه؛

"مقاومت" مچ سرخ بازار را خواباند

وقتی شیره بازار را می‌کشند/ شاخص کل ۱.۱۴ درصد افت کرد
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۲۱ اسفندماه؛

وقتی شیره بازار را می‌کشند/ شاخص کل ۱.۱۴ درصد افت کرد

ارسال نظر