بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
بورس کالا سبب شد قیمت‌ها دیگر دستوری نباشد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ورود به بورس کالا سبب شد قیمت‌ها دیگر دستوری نباشد و عرضه‌ها و تقاضا‌ها شفاف باشند.
کد خبر : ۲۵۶۱۱۴

بورس کالا+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برنامه ریزی برای دستیابی به رشد ۸درصدی برای اقتصاد اتفاق عجیبی نیست، چون معادل سطح تولیدی است که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در کشور وجود داشته و سال آینده کار ما فقط بازیابی است.



وی افزود: دست یافتن به این رشد نیازمند هماهنگ کردن سه مولفه تقاضا، تامین مالی و سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در مقوله تقاضا بخشی از آن از طریق صادرات و بخشی دیگر از طریق تقاضای داخلی محقق می‌شود که تقاضای داخلی از راهکار‌های همچون افزایش دستمزد‌ها و شیوه‌هایی همچون اعتبار خریدار تحقق خواهد یافت و اگر تولیدی داشته باشیم که خریدار نداشته باشد این رشد را محقق نخواهد کرد.

وی از پیگیری دو پروژه به صورت همزمان در سال جاری برای مقوله سرمایه در گردش واحد‌های برای تحقق رشد ۸ درصدی خبر داد که با اجرای آن‌ها فرآیند اعطای تسهیلات به شدت ساده خواهد شد.

وی ادامه‌داد: در این پروژه پرداخت تسهیلات بر مبنای ساختار‌هایی است که در سامانه جامع تجارت ثبت شده و منحصراً در حساب فروشنده وجود دارد.

فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: پروژه دوم تامین مالی زنجیره‌ای است که امسال برای چهار هزار میلیارد تومان این کار عملیاتی شده است و در نیمه دوم سال آینده بیش از ۷۰ درصد مسائل ما در موضوع سرمایه در گردش حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: توافق افزایش ۵۷ درصدی دستمزد فقط برای «کف حقوق» است، این یک توافق سه‌جانبه بوده و نمایندگان کارفرمایان، کارگران و ما به عنوان یک عضو از دولت در آن حضور داشتیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: از شهریورماه گذشته کل زنجیره فولاد وارد بورس کالا شد، البته ۱۵ قاعده جدید بورس اجرایی شد که سبب شد از مهرماه به بعد روند قیمت میلگرد، شمش و ورق رو به کاهش بگذارد.

به گفته وی، این کاهش قیمت با وجود قطع گاز صنایع اتفاق افتاد، در حالی که علی القاعده باید گران‌تر می‌شد.

فاطمی‌امین ادامه داد: امروز ورق، شمش و میلگرد، قیمت واقعی‌شان را پیدا کرده‌اند و در عوض حاشیه سود واحد‌های فولاد القائی کاهش یافته است.

وزیر صمت گفت: سهمیه بندی‌ها در حوزه فلزات برداشته شده و اصلاح بازار‌های پایه که با سیمان و فولاد آغاز شد روز گذشته با شیشه و ام. دی. اف نیز ادامه یافت، ضمن اینکه واردات سنگ آهن نیز در حال بررسی است.

وی تصریح‌کرد: ورود به بورس کالا سبب شد قیمت‌ها دیگر دستوری نباشد و عرضه‌ها و تقاضا‌ها شفاف باشند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ثمره آزادسازی واردات خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ثمره آزادسازی واردات خودرو

درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی کالاها
رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت:

درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی کالاها

ارسال نظر