بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
پیشکسوت بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

"جبران سقوط" واژه‌ای در سال ۱۴۰۱

کارشناس بازار سرمایه گفت: حتی برای چند سال آینده فکر می‌کنم به دلیل تجربه تلخی که منشا سال ۹۹ بود انتظار حرکت شارپی و رشد قابل توجهی از بازار سرمایه و بورس را نمی‌توانیم داشته باشیم.
کد خبر : ۲۵۶۱۹۲
نویسنده :
مینا علیزاده

انتظار حرکت شارپی و رشد قابل توجهی از بازار سرمایه نداریم//آقابزرگی-عید//

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با بورس نیوز، درخصوص صعود بازار سرمایه اظهار کرد:حتی برای چند سال آینده فکر می‌کنم به دلیل تجربه تلخی که منشا سال ۹۹ بود انتظار حرکت شارپی و رشد قابل توجهی از بازار سرمایه و بورس را نمی‌توانیم داشته باشیم.



وی افزود: حداقل تا زمانی که سال ۹۹ به طور کلی به فراموشی سپرده شود و حاکمیت و استقرار منطق در بازار سرمایه که در مبانی تحلیل و قیمت گذاری خودشان معیار‌های توجیه پذیری را ملاک تصمیم گیری قرار دهند که اولین آن به سود آوری مستمر شرکت‌ها بر می‌گردد و متعاقب آن ارزش جایگزینی، ارزش روز دارایی‌ها و طرح‌های توسعه. یک پله صعودی به منظور جبران عقب ماندگی از سایر بازار‌ها را خواهیم داشت که به نظرم اگر بخواهیم اظهارنظر کنیم در چندماه ابتدایی سال جدید جبرانی را خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علاوه بر آن اثرات عملکرد سودوزیانی که به نظر من اغلب سهام صنایع و شرکت‌ها به واسطه تورم، افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد کشور، عدم تناسب با بنیه و رشد اقتصادی ما همان طور که در ۱۵، ۱۶ سال گذشته آمار را بررسی کنیم، هر میزان درآمد نفتی و هزینه‌های دولت افزایش پیدا کند کماکان در رشد اقتصادی، ما افزایش نرخ ارز را داشتیم. این تجربه و آمار، مستند ۱۶ سال گذشته است.

آقابزرگی خاطرنشان کرد: چه زمانی که به واسطه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم و چه زمانی که ۲۵ میلیارد دلار درآمد داشتیم؛ بنابراین این نقطه که اسم حرکت آهسته و پیوسته نرخ ارز را می‌توان روی آن گذاشت می‌تواند اثرات سود و زیانی را بر عملکرد شرکت‌ها داشته باشد. با پیش فرض اینکه در اغلب صنایع رشد سود آوری که به نوعی تورم را دارد نشان می‌دهد ما این افزاییش را باید در شاخص داشته باشیم، اما رشد شارپی و قابل توجه مثل سال ۹۸ و ۹۹ نخواهد بود.

وی بیان کرد: رشد بیش از بازدهی سایر بازار‌ها برای سال جدید انتظار دارم و در حقیقت همان بحث قدیمی که می‌گوییم بازار سرمایه نسبت به بازار‌های دیگر پیشرو است با توجه به عقب ماندگی که نسبت به سایر بازار‌ها داشت حداقل در ۶ ماهه ابتدایی سال خواهیم داشت. با فرض اینکه اتفاقاتی مثل بحث اکراین و روسیه اتفاق نیفتد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: مسلما آثار تحریم اروپا و آمریکا به معنای واقعی تحریم را اراده وضع تحریم را در عملکرد یک هفته دیده ایم. از تحریم بانک مرکزی، تحریم رئیس جمهور، وزیر امور خارجه بلوکه کردن دارایی‌ها حتی در کشور‌های مثل سوئیس معنای واقعی تحریم است. در یک چنین شرایطی مسلما دوجبهه مقابل را در کنار هم باید ببینیم.

جبهه‌ای که با وجود مقابل به مثل با هجوم روسیه به اوکراین تحریم می‌کند وعنقریب اوکراین فرومی پاشد تا دولت روسیه یا دولت منتخب روسیه حاکم شود آنجا نقطه شروع درگیری با اقتصاد دنیاست. از آنجایی که گاز اروپا از طریق روسیه به اروپا منقل می‌شد و با وضع سوئیفت مسلما کشور‌هایی که پتانسیل جایگزینی سوخت و انرژی را به جبران نبود روسیه در عرصه صادرات گاز و نفت خواهید داشت بیشترین احتمال تاثیر از مسائل اقتصادی را در آینده خواهند داشت که به نظر من کشور‌های حوزه خلیج فارس و ایران نخستین گزینه‌ها خواهند بود.

آقابزرگی گفت:، چون یک جنگ اقتصادی سه جانبه از یک طرف چین، از طرفی آمریکا و از طرف دیگر اروپاست؛ این سه قطب اقتصادی که قرار است تا سال ۲۰۲۵ چین رتبه اول، سپس آمریکا و بعد از آروپا داشته باشد، فضایی را پیش رو داریم که هرکدام از کشور‌های حوزه خلیج فارس و ایران اگر درصدد جبران خلا صادرات گاز روسیه یا صادرات انرژی از روسیه باشند احتمال آسیب پذیری در حوزه اقتصادشان بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۲۳ اسفندماه؛

"بورس" سوار بر خودروسازان / روز ملی "معاملات بلوکی"

در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

"بورس" در کمای ابهامات

حقوقی‌ها به دنبال افزایش سوددهی
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

حقوقی‌ها به دنبال افزایش سوددهی

ثمره آزادسازی واردات خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ثمره آزادسازی واردات خودرو

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احسان
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
نه جناب کارشناس.. منتظر باشید..

چرا ...؟

چون این روند 40 سال بیشتره که ادامه داره.. تا بوده همین بوده.. از این به بعد هم همینه.. اونایی که باید بدونند میدونند عزیزه دل برادر.. کسی کع سهام داره! سهمش و مفت نمیده بره..! تازه روند بازار داره میچرخه.. ۲ سال رو به پایبن! حالا منتظر ۴ سال رو به بالا باشید.. هر کسی نقد داره داره وارد میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
سلام ببینید مجلس از وزارت نیرو درخواست اصلاح یک اصلاح حرکت اشتباه کذشتهراداشت که کمترازیک قروفر کمر هست جند صد میلیارد از مجلس پول طلبکارشد اقا یک نیم قر کوجک جند صد میلیارد هزینه دارد ببینید با حجم ازفزبهای فساد وانحراف ونفاق روبرو هستیم
جعفر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
چقدر این ادم موج منفی میده انگار اصلا مامور شده برای دادن سیپنال منفی به بازار بورس