بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
خودروسازان به ازای هر خودرو، چه‌مقدار زیان انباشته کاشتند!
"ایران خودرو" به ازای تولید هر دستگاه به طور میانگین ۱۶۸ میلیون تومان، "سایپا" ۱۲۰ میلیون تومان و "پارس خودرو" ۱۲۷ میلیون تومان زیان ساخته است.
کد خبر : ۲۵۶۴۹۴

خودروسازان به ازای هر خودرو، چه‌مقدار زیان انباشته کاشتند!

به گزارش گروه تحقیق بورس نیوز، این روزها درحالی خودروسازان به‌عنوان لیدر بازار خود را شارژ می‌کنند که بسیاری از مصرف‌کنندگان، پلیس، دستگاه‌های نظارتی و ... نسبت به عملکرد آنها انتقادات فراوانی را دارند.

دادستان کل کشور: صنعت خودروسازی و دست‌های پشت پرده‌

در خصوص کیفیت خودرو‌های کشور و نیز تصادفات جاده‌ای در اواخر سال گذشته، جلسه‌ای با وزیر محترم صمت داشته و مطالب و تذکرات خود را مطرح و بر نکات مورد نظر خود در افزایش کیفیت خودرو‌ها تاکید داشتیم.
 
بر اساس وظیفه دستگاه قضایی و صیانت از حقوق عامه به این موضوع توجه داشته و از باب نظارت بر این مسئله اقدامات خود را دنبال خواهیم کرد. امیدواریم در سال جدید این معضل جدی توسط مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی برطرف شود.
 
وی با بیان اینکه در صنعت خودروسازی کشور دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که مانع ارتقای وضعیت خودروسازی کشور می‌شود، تاکید دارد که انشاءالله در سال جدید قطعه‌سازان و خودروسازان کشور بتوانند به درستی به وظایف خود عمل کنند و در جهت استانداردسازی و بهبود کیفیت خودرو‌های تولیدی گام‌های موثری بردارند. 
 
متاسفانه در گذشته شاهد کم کاری‌هایی در این زمینه بوده ایم که انشاءالله با قول‌هایی که دولت محترم در این خصوص داده است شاهد افزایش کیفیت خودرو‌ها باشیم.

 

دهن کجی کارتل قدرت در بازار خودرو به توافق احتمالی

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص "برجام" و رشد خودرویی‌ها بیان کرد: صرف توافق و امضای رفع تحریم صنعت خودرو روی کاغذ بصورت ناپایدار، منجر به تغییری در بازار خودرو نخواهد شد.
 
معتقدم افزایش قیمت خودرو در بازار ایران ناشی از وجود کارتل قدرت در بازار خودرو است و با این شرایط حتی اگر توافق شکل بگیرد، اما این کارتل، اجازه واردات خودرو را ندهد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت خودرو در بازار را داشت.
 
پر مسلم است که در صورت آزادسازی واردات خودرو، قیمت خودرو‌های خارجی که در سال‌های اخیر رشد سرسام آور و غیر منطقی داشته، سقوط خواهد کرد. اما به هر حال احیای برجام می‌تواند چند ماهی رکود در بازار خودرو ایجاد کند.
 
در مجموع کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو مشروط به اصلاح سیاست‌های پولی، انضباط مالی در دولت و کاهش تورم در اقتصاد کشور، خروج دولت از تصدی‌گری در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه خودرو، آزادسازی واردات خودرو و در نهایت افزایش بهره وری در شرکت‌های خودروسازی است. در غیر این صورت رفع تحریم ها، معجزه‌ای برای بازار خودرو ایران نخواهد بود و شیب فزاینده قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه خواهد داشت.

خودروسازان جاده مخصوصی در آخرین صورت مالی که ارائه کرده‌اند و توسط حسابرسان بازبینی شده است با یکدیگر مسابقه زیان خالص گذاشته‌اند که در بین شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو این رالی زیان‌ها را شرکت سایپا با ۴۸,۷۷۰ میلیارد ریال زیان خالص طی ۶ ماه از باقی رقبا برده است.

زیان خالص خودروسازان+بورس نیوز

شرکت ایران خودرو مقدار تولید محصولات خود را طی این دوره ۲۰۵,۹۳۴ دستگاه شناسایی کرد که بیشترین مقدار تولید در اختیار بخش «گروه پژو» با ۱۳۵,۵۱۱ دستگاه بود، سایپا نیز طی این دوره 6ماهه مقدار تولید محصول شرکت خود را ۱۶۴,۴۷۵ دستگاه اعلام کرد و شرکت پارس خودرو نیز توانست ۵۸,۰۱۷ دستگاه به تولید برساند، در این شاهد مشاهده می‌کنیم بیشترین مقدار تولید را شرکت ایران خودرو در اختیار دارد.

موضوعی که قابل تآمل است و می‌توان به آن اشاره کرد زیان انباشته این خودرو سازان است این 3 شرکت به ثبت رسانده‌اند، زیان انباشته این خودروسازان به ترتیب برابر است با ایران خودرو ۳۴۶,۶۸۸ میلیارد ریال، شرکت سایپا با ۱۹۸,۹۰۸ میلیارد ریال و پارس خودرو نیز با ۷۳,۸۱۶ میلیارد ریال که صورت وضعیت مالی این خودروسواران قابل مشاهده است.

بنابر زیانی که این خودروسازان جاده مخصوصی از خود بر جای گذاشته اند شرکت خودرو در ازای تولید هر دستگاه به طور میانگین ۱۶۸ میلیون تومان، شرکت سایپا نیز با ۱۲۰ میلیون تومان و شرکت پارس خودرو نیز در ازای تولید هر دستگاه با ۱۲۷ میلیون تومان ضرر همراه است.

حال پرسش اساسی درخصوص ادامه روند حیات خودروسازان مطرح می‌شود که آینده این شرکت‌ها با وجود زیان بالا، چگونه سپری خواهد شد، ترس تعطیلی بنگاه‌های زیان‌ده در دولت مانند خوره عمل کرده و کارتال‌های قدرت بدین واسطه برای خود ترک‌تازی می‌کنند.

جالب آنجاست که از روسای قوا، وزیر، وکیل و مردم همه از خودروسازان شاکی هستند اما؛ کسی دستش به بالای دیوار امن خودروسازان نمی‌رسد.

نگاهی به درآمد‌های عملیاتی توسط سایپا، ایران خودرو و پارس خودرو

درآمد عملیاتی شرکت سایپا طی این دوره مبلغی برابر با ۱۶۵،۵۴۶ میلیارد ریال بوده که با افزایش ۱۹۴ درصدی نسبت به دوره پیشین روبه‌رو بوده اما؛ با افزایش درآمدی که به همراه داشت نتوانست به سود برسد و بهای تمام‌شده درآمد عملیاتی اختلاف ۲۳،۸۸۰ میلیارد ریالی با درآمد‌ها دارد.

روند درآمدهای 6 ماه نخست خودروسازان+بورس نیوز

میزان درآمدی که خودروساز آبی پوش جاده مخصوص طی ۶ ماه ابتدایی ۱۴۰۰ از خود برجای گذاشت برابر با ۴۶۴،۳۷۹ میلیارد ریال بود که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افزایش ۹۹ درصدی را تجربه کرد و همچنین بهای تمام‌شده درآمد‌های عملیاتی نیز طی این دوره ۴۷۶،۰۵۲ میلیارد ریال اعلام شد که در پایان زیان ناخالص ۱۱،۶۷۳ میلیارد ریالی را در صورت مالی خود به ثبت رساند.

شرکت پارس خودرو که با نماد خپارس فعالیت می‌کند درآمد ۴۳،۹۶۷ میلیارد ریالی را طی این دوره ۶ ماهه شناسایی کرد اما؛ تفاوتی که با ۲ خودروساز دیگر داشت بهای تمام‌شده درآمد‌های عملیاتی بیشتر از درآمد‌ها نبود و توانست به سود ناخالص ۱،۸۹۵ میلیارد ریالی دست یابد، درآمد عملیاتی این خودروساز با رشد ۲۳۱ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بود.

شرکت سایپا با وجود آن که بیشترین زیان خالص را در بین این ۳ خودروساز به خود اختصاص داد.

مقدار فروش محصولات خودروسازان

مقدار فروش محصولات خودروسازان+بورس نیوز

شرکت خودروسازی سایپا طی مدت ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ توانست ۱۷۲،۴۱۸ دستگاه از محصولات خود را در بازار‌های داخلی و خارجی به فروش برساند که بیشترین سهم از این مقدار فروش در بازار داخل کشور بود، محصولاتی که در بازار خارجی به فروش رسید عبارت‌اند از، «SKD» (قطعات نیمه کامل) و «صادراتی CBU» (یک واحد کاملا ساخته‌شده).

پرفروش‌ترین خودرو سایپا مربوط به «خانواده x ۲۰۰» (تیبا، صندوقدار و تیبا ۲) بود که طی این مدت ۱۵۰،۳۴۴ دستگاه از آن به فروش رسید و میانگین قیمت این محصول برابر با ۸۶ میلیون تومان بود که نسبت به سال گذشته با افزایش نرخ ۴۶ درصدی همراه بود.

ایران خودرو نیز در نیمه نخست سال جاری مقدار فروش محصولات خود را ۱۹۳،۸۶۹ دستگاه شناسایی کرد که همانند رقیب نارنجی پوش خود در ۲ بازار صادراتی و داخلی رقابت می‌کند، در بازار داخلی محصولاتی همچون گروه‌های «پژو، سمند، دنا، رانا و سایر محصولات» به فروش می‌‎رسد.

در این بین عمده‌ترین مقدار فروش "خودرو" در این دوره مربوط به گروه پژو با ۱۳۲،۲۸۸ دستگاه بود که درصد تغییرات فروش این محصول با کاهش ۹ درصدی همراه بوده، نرخ فروش این گروه نیز به مبلغی حدود ۱۲۴ میلیون تومان رسیده است و شاهد رشد نرخ ۴۲ درصدی نسبت به سال گذشته بوده است.

(طی ۶ ماه سپری‌شده از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیشترین فروش ایران خودرو به تفکیک مربوط به پژو پارس با ۷۲,۳۱۷ دستگاه بود ۴۸ درصد افزایش فروش را به دنبال داشت.)

شرکت پارس خودرو تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ توانست به فروش ۶۳،۴۰۰ دستگاه دست پیدا کند، تمام محصولات در بازار داخلی به فروش رسید و محصولاتی که طی این دوره به فروش رسید شامل «انواع خودرو سواری، گروه Q ۲۰۰ و گروه S ۲۰۰» است.

در بین این ۳ محصول بیشترین فروش طی این دوره مربوط به «انواع خودرو سواری» بود که نرخ فروش آن به مبلغ ۱۰۵ میلیون تومان رسید و ۳۱ درصد افزایش نرخ را نسبت به پایان سال گذشته تجربه کرد.

این ۳ شرکت خودروساز با وجود افزایش نرخ دستگاه‌های خود کماکان در زیان‌های خالص خود دست و پا می‌زنند.

حال این سوال از دولت مطرح می‌شود که با انباشت زیان خودروسازان، راهکار شما غیر از بازدیدهای سرزده و تزریق نقدینگی به خودروسازان تحت عنوان بسته‌های معیشتی چیست؟

تا چه زمانی مصرف‌کنندگان باید بیشتر از میزان خرید خودروهای با کیفیت خارجی برای خرید خودروهای بی کیفیت داخلی هزینه کنند؟

آیا سازمان‌های استاندارد، پلیس و دستگاه قضا امکان مقابل با فضای مسموم خودروسازان را ندارند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
پیشکسوت بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

"جبران سقوط" واژه‌ای در سال ۱۴۰۱

طنز خودرو؛ افت ۴۰درصدی تولید
میانگین تولید از ابتدای سال مالی و ریزش ۴۸درصدی؛

طنز خودرو؛ افت ۴۰درصدی تولید "خساپا" و مجوز قرعه‌کشی

۲۵۹ ریال زیان خالص در ازای هر سهم خودروساز آبی پوش؛

زیان خالص در پارکینگ «ایران خودرو» خاک می‌خورد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
دزد خونه هستند تعطیلشان کنید و در سوله آنها خوک پرورش دهید