بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
رشد آرام و متعادل شاخص‌کل/
شاخص کل با رشد ۵ هزار و ۴۷۷ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۳۷ درصد رشد داشته و به پله یک میلیون و ۴۷۹ هزار واحدی رسید.
کد خبر : ۲۵۷۰۱۹

رشد آرام و متعادل شاخص‌کل

به گزارش بورس‌نیوز، امروز بازارسرمایه با یک رشد متعادل معاملات خود را آغاز کرد و این خودرویی‌ها بودند که پرتراکنش‌ها را از لحاظ معاملات منفی به خود اختصاص داده بودند و سهامداران حقیقی با حجم بالایی از این سهم‌ها خارج شدند؛ بنابراین با وجود آنکه شاخص‌ها افزایشی بودند، ولی تقریبا تابلوی بورس تهران یک‌سوم رشد دیروز را تجربه کرد و باردیگر شاخص کل هم‌وزن از آن حکایت داشت که سهامداران و البته بعضا حقوقی‌ها بیشتر بر سهام کوچک تمرکز دارند.

خودرو و بانکی‌ها نیز به نسبت دیروز ضعیف‌تر بودند و حتی پالایشی‌ها نیز توسط سهامداران شاهد حرکات جدی خرید و فروش نبودند.

امروز صبح در پیش‌گشایش نیز عنوان شد که سهم‌های کوچک کامودیتی مورد اقبال خواهند گرفت و امروز در معاملات شاهد آن بودیم که گروه‌های کوچک کامودیتی مانند سیمانی‌ها، از وضعیت خوبی برخوردار بودند.

رشد آرام و متعادل شاخص‌کل

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز دوشنبه به مسیر صعودی اما؛ آرام و متعادل خود ادامه داد.

شاخص کل با رشد ۵ هزار و ۴۷۷ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۳۷ درصد رشد داشته و به پله یک میلیون و ۴۷۹ هزار واحدی رسید.

اما؛ شاخص هم‌وزن گویای آن بود که سبزی به این شاخص بازگشت و امروز ۳ هزار و ۵۵۰ واحد صعود به کام بازار بود و رشد ۰.۹۳ درصدی را نسبت به روز گذشته شاهد بودیم.

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "شپدیس"، "اخابر"، "شستا"، "وغدیر" و "همراه" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "شستا" با تعداد ۲۹,۰۱۰ معامله، "خبهمن" با تعداد ۱۸,۸۳۴ معامله، "خگستر" با تعداد ۱۸,۰۴۱ معامله، "خودرو" با تعداد ۱۷,۷۲۵ معامله، "شپنا" با تعداد ۱۶,۵۲۶ معامله و "خساپا" با تعداد ۱۵,۷۰۰ و "خپارس" با تعداد ۸,۳۹۸ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه تا این لحظه به ۵ هزار و ۲۶۷ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۴ هزار و ۳۲۱ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۱۱ میلیارد و ۲۹۴ هزار برگه سهم را در بیش از ۵۶۷ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «خودرو» با حجم معامله یک هزار و ۴۳ میلیارد تومان، «فرآورده‌های نفتی» با حجم معامله ۴۲۷ میلیارد تومان و «شیمیایی» با حجم معامله ۳۰۸ میلیاردتومان و «بانک» به ارزش معامله ۲۹۷ میلیارد تومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

رشد آرام و متعادل شاخص‌کل

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۴۰۱ سهم در بخش مثبت قرار داشته و تعداد ۱۸۵ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۷۳۱.۵ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۲۱۷ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۲۱ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۳۱.۹ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند "وساپا" به ارزش ۱۴۴,۲ میلیارد تومان، "ورنا" به ارزش ۱۳۹,۴ میلیارد تومان، "کیمیا" به ارزش ۴۰,۶ میلیارد تومان، و "لوتوس" به ارزش ۲۵,۵ میلیارد تومان، "وسالت" به ارزش ۱۵ میلیارد تومان، جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "'گنگین"، "ثاباد"، "انرژی ۱"، "خنصیر" و "وسگلستا" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

صف‌نشین‌های جنب تابلوی بورس

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از ۶۸۷ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان ۲۳ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و ورود نقدینگی (خرید حقوقی) ۴۸ میلیارد تومانی را مشاهده کردیم.

"خبهمن" ۷۲ میلیارد تومان، "شسپا" ۲۲ میلیارد تومان، "آریا" ۲۰ میلیارد تومان، "همراه" ۱۵ میلیارد تومان، "شبهرن" ۱۲ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، "شپنا" ۵۵ میلیارد تومان، "خساپا" ۴۰ میلیارد تومان، "وبملت" ۲۹ میلیارد تومان، "فولاد" ۲۸ میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد "پارسان"، "وغدیر"، "مبین"، "وبصادر"،"فخوز"، "شبندر"، "سیدکو"، "کرماشا"، "سخوز"، "فولاد"، "شجم" ، "شتران"، "اوان"، "سمگا"و "جم" تا به این لحظه تنها معامله بلوکی امروز بازار بوده و نماد: کنور" در بخش کد به کد مشاهده می‌شود.

رشد آرام و متعادل شاخص‌کل/

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت و به نماد‌های "خبهمن"با حجم معامله ۱.۳ میلیارد برگه سهم (بیش از هفت‌برابر میانگین حجم ماه)، "وپارس" با حجم معامله ۲۸۵ میلیون برگه سهم (بیش از شش و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)،  "وساپا" با حجم معامله ۱۲۶.۶ میلیون برگه سهم (بیش از یازده‌برابر میانگین حجم ماه)،  "اخابر" با حجم معامله ۴۸.۹ میلیون برگه سهم (بیش از دو و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)،  "گشان" با حجم معامله ۱۳.۹ میلیون برگه سهم (بیش از پانزده و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) و "سغرب" با حجم معامله ۱۲ میلیون برگه سهم (چهار و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

بورس فردا

بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران بازارسرمایه بر این اصل معتقدند که سهم‌ها و البته گروه‌های جامانده از رشدهایی که بازارسرمایه از ابتدای سال گذرانده، پیشگام خواهند شد و اهالی بازار بر این سهم‌ها بیشتر تمرکز خواهند کرد.

به نظر می‌رسد به شرایط و تعادل‌های جدیدی در سرمایه گذاری می‌رسیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
فعلا حباب در واحد شاخص ترکید زمانی که لیدرهای شاخص ساز مثل. فارس. فملی. شپنا شبندر بانک ملت. فولاد.شتران بخواب میروند امیدی به رشد شاخص نیست تنها توصیه این است که فعلا سهام مطرح در کف قیمتند یا باید خرید یا کلا از فروش منصرف شوید بری نمونه چند روزی است که حقوقیها هجوم برای خرید شبندر . شپنا و.... کرده اند این یعنی سهم رشد میکند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟