بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سریال تکراری افزایش قیمت در بازار خودرو

سریال تکراری افزایش قیمت در بازار خودرو
برخی کشورها از جمله استرالیا به این نتیجه رسیده اند که واردات خودرو، منطقی تر و به صرفه تر از تولید خودرو در داخل کشور است و شاید بد نباشد که ما هم به همین سمت حرکت کنیم!
کد خبر : ۲۵۷۰۲۲

سریال تکراری افزایش قیمت در بازار خودرو

به گزارش بورس نیوز، قیمت محصولات سایپا دیروز نوسانی ۲ تا ۷ میلیون تومانی را تجربه کرد. محصولات ایران خودرو نیز تا ۴۰ میلیون افزایش قیمت داشت!

قیمت دنا تیپ یک، روز یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ با چهار میلیون تومان افزایش به ۳۷۳ میلیون تومان رسید. پژو پارس ۲۳ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به ۲۹۹ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۰ میلیون تومان گرانتر از روز شنبه بود و با قیمت ۲۸۲ میلیون تومان به فروش رسید. پژو ۲۰۶ صندوقدار هم چهار میلیون افزایش قیمت را تجربه کرد و در بازار آزاد به ۲۱۷ میلیون تومان رسید. سمند LX دیروز با ۱۷ میلیون تومان افزایش قیمت به ۲۷۶ میلیون تومان، سمند EF7 با ۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت به ۳۰۰ میلیون تومان، سمند EF7 دو گانه سوز با ۳۳ میلیون تومان افزایش قیمت به ۳۵۵ میلیون تومان رسید.

این افزایش قیمت در شرایطی که انتظار می‌رفت با اعلام خبر توافق و نیز آزادسازی واردات خودرو، قیمت خودرو در بازار آزاد کمی تعدیل شده و رنگ کاهش به خود بگیرد؛ موجی از انتقادات و اعتراضات را در پی داشت. طبق روال سنوات گذشته، در چنین شرایطی عده ای هم بر طبل مخالفت با قیمت‌گذاری دستوری می کوبند و توقع دارند با آزادسازی قیمت خودرو، قیمت کارخانه به قیمت بازار آزاد نزدیک شود. هر چه هست، این افزایش قیمت ها، آن هم در شرایطی که خودروهای داخلی هر روز بی کیفیت تر از روز قبل راهی بازار می‌شوند؛ مطلوب به مردم نیست!

سپهر زنگنه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: ظاهراً از ابتدای امسال به سبب تعطیلی نوروز، عرضه خودرو توسط خودروسازان در بازار آزاد کاهش یافته و از سویی دیگر وارد موضوع واردات خودرو هم فعلاً منتفی شده است. این دو موضوع سبب شد که دلالان بازار خودرو انگیزه مجدد برای ورود به این بازار و خرید و فروش دوباره پیدا کنند و خودروهای ۱۴۰۱ در بازار گران تر شوند!

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در نظر داشته باشید که افزایش قیمتی که در بازار آزاد اتفاق افتاده، تاثیری روی درآمد فروش خودروها ندارد و خودروها با توجه به قیمت‌گذاری دستوری خودرو، محصولات خود را با قیمت‌های قبل عرضه می‌کنند. بنابراین افزایش قیمتی که در حال حاضر رخ داده، فقط دلالان خودرو را منتفع می‌کند. البته نمی‌توان اتهام دستکاری تعمدی عرضه را به خودروسازان نسبت داد، اما به هر حال در این سالها، همیشه تولیدکنندگان در مقاطعی با کاهش عرضه ها موجب تحریک قیمت‌ها در بازار آزاد شده اند. ضمن اینکه باید این نکته را هم در نظر داشت که همواره عده ای هستند که امکان خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد با قیمت بالاتر را دارند. (این عده ممکن است مردم عادی و خریداران خرد باشند) سودی هم که بابت این دلالی نصب این عده می‌شود، سود قابل توجه است و طبیعی است که چنین افرادی که تمایلی به کاهش حاشیه قیمتی خودرو در کارخانه با بازار آزاد نداشته باشند.

زنگنه اضافه کرد: نمی‌توان بدون آزادسازی واردات خودرو انتظار ایجاد تعادل در بازار خودرو و جلوگیری از سوء استفاده های این چنینی را داشت؛ ولی برخی کشورها از جمله استرالیا به این نتیجه رسیده اند که واردات خودرو، منطقی تر و به صرفه تر از تولید خودرو در داخل کشور است و شاید بد نباشد که ما هم به همین سمت حرکت کنیم. در شرایطی که خودروسازان بزرگ دنیا به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کرده‌اند، خودروسازان ما در نقطه‌ای در جا زده‌اند و اصرار به تولید خودروهای کم کیفیت دارند. حتی در روزهای گذشته پلیس راهور هم نسبت به کیفیت پایین خودروهای تولید داخل هشدارهایی داده است. این وضعیت نمی‌تواند در بلندمدت دامه داشته باشد و اگر خودروسازان ما فکری به حال بهبود کیفی محصولات تولیدی خود نکنند، در سال‌های آینده جایی در بازار نخواهند داشت. امیدواریم شرایطی فراهم شود که با همکاری خودروسازان داخلی با خودروسازان بزرگ دنیا به سمت ارتقاء تکنولوژی تولید و تولید محصولات به روز تر و با کیفیت تر حرکت کنید تا حیات این صنعت تداوم یابد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
لیدری خودروها، همچنان در صدر نظرات کارشناسان
فعالان بازار سرمایه برای هفته آینده پیش بینی کردند:

لیدری خودروها، همچنان در صدر نظرات کارشناسان

۲ دوران گذر جدی پیش روی بازار سرمایه
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ دوران گذر جدی پیش روی بازار سرمایه

ارسال نظر