بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
گل یا پوچ سازمان مالیات در زمین کارگزاری‌ها
در صورت ابلاغ معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده توسط سازمان امور مالیاتی، می‌بایست مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای را که در ماه‌های اخیر و پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی بورس از مشتریان کسر کرده‌اند، به مشتری عودت دهند که البته‌ اگر این مالیات به‌حساب خزانه واریزشده باشد، بازپس‌گیری آن کار کرام‌الکاتبین است!
کد خبر : ۲۵۷۲۸۵

گل یا پوچ سازمان امور مالیاتی در زمین کارگزاری ها

به گزارش بورس نیوز، به‌ موجب مصوبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۰ شورای عالی بورس، سود دریافتی اعتبارت اعطایی کارگزاران از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است.

گل یا پوچ سازمان امور مالیاتی در زمین کارگزاری ها

اما برخی مشتریان کارگزاری‌ها در تماس‌ با بورس نیوز اعلام کرده‌اند که کارگزاری آن‌ها کماکان مالیات بر ارزش‌افزوده اعتبارات اعطایی را دریافت می‌کند! 

پیگیری‌های خبرنگار بورس نیوز هم تأییدی بر این ادعاها بود و مشخص شد برخی کارگزاری‌ها، اعتقادی به این مصوبه ندارند. اما ماجرا چیست؟

اگرچه طبق مصوبه شورای عالی بورس، سود دریافتی اعتبارات اعطای کارگزاران از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شده؛ ولی برخی کارگزاری‌ها معتقدند تا وقتی بخشنامه سازمان امور مالیاتی ابلاغ نشود و سازمان امور مالیاتی راسا این معافیت را اعلام نکند، کارگزاران در شک و تردید خواهند بود.

بعضی کارگزاری‌ها ریسک این موضوع را پذیرفته‌اند و از مشتریان خود بابت سود دریافتی اعتبارات اعطایی، مالیات بر ارزش‌افزوده کسر نمی‌کنند‌  که در چنین شرایطی اگر سازمان امور مالیاتی در آینده زیر بار این موضوع نرود و معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده به ابلاغ سازمان امور مالیاتی گره بخورد، کارگزار مسئول بوده و باید این مالیات را از جیب خود پرداخت کند.

کمااینکه چندین پرونده مالیاتی در کارگزاری‌های مختلف از سنوات گذشته همچنان مفتوح مانده و کارگزارانی که در سال‌های قبل به دلیل عدم اطلاع از مقررات، اقدام به کسر مالیات بر ارزش‌افزوده از مشتریان خود نکرده بودند، ناچار به پرداخت مالیات از جیب خود شده‌اند.

اما نکته دیگر ماجرا اینجاست که کارگزاری‌هایی که اقدام به کسر مالیات بر ارزش‌افزوده سود دریافتی اعتبارات اعطایی از مشتریان کرده‌اند، در صورت ابلاغ معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده توسط سازمان امور مالیاتی، می‌بایست مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای را که در ماه‌های اخیر و پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی بورس از مشتریان کسر کرده‌اند، به مشتری عودت دهند که البته‌ اگر این مالیات به‌حساب خزانه واریزشده باشد، بازپس‌گیری آن کار کرام‌الکاتبین است!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
استراحت کوتاه مدت؛ لازمه رشد بازار سرمایه
مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

استراحت کوتاه مدت؛ لازمه رشد بازار سرمایه

حاکم شهری که مرغابی بود ...
نبش خیابان ۱۳ غربی و بساط دست‌فروش‌ها؛

حاکم شهری که مرغابی بود ...

ارسال نظر