بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
افزایش سرمایه در دستور کار
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ما در فروردین ماه حداقل ۳۰ رکورد تولید را داشتیم.اتفاقاتی که یک روزه هم نبوده و این شرایط در اردیبهشت ماه ادامه دارد.
کد خبر : ۲۵۸۳۱۱

افزایش سرمایه در دستور کار

به گزارش بورس نیوز، محمد یاسر طیب نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه جهت رفع مشکل رفع مواد اولیه صنعت فولاد اعلام آمادگی کرده، زیرا توانایی فنی و مالی لازم را داراست. اما خلاء‌هایی در قوانین و نحوه خصوصی سازی و واگذاری‌ها وجود دارد که دولت‌ها باید آن را رفع کنند. ظرفیت‌های قانونی وجود دارد و باید از اختیارات شان استفاده کنند. اگر ظرفیت‌هایی که در کشور برای اکتشاف وجود دارد در اختیار شرکت‌های دارای اهلیت گذاشته شود این معضل به راحتی ظرف دو، سه سال آینده رفع خواهد شد.

وی درخصوص اقدامات رفع این موانع افزود: ما مذاکره کردیم و این جا خود دولت‌ها باید پیشگام شوند تا زمینه را برای ورود شرکت‌های بزرگ مثل فولاد مبارکه فراهم شود. اگر این ظرفیت سازی صورت گیرد علیرغم وجود تحریم‌ها صنعت کار خود را انجام می‌دهد و بی نیازتر از قبل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: مشکل صادرات و واردات را حل کردیم واردات را به حداقل رساندیم و بومی سازی را محقق کردیم؛ در حوزه ذخایر معدنی، اکتشافات و استخراج هم مهم است، اما هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد. دولت‌ها باید تسهیل گری کنند و از ظرفیت‌های قانونی که در اختیارشان است استفاده کنند و این، همان اعلام آمادگی است. دولت‌ها به دنبال سرمایه گذار هستند. در حال حاضر دو شرکت بزرگ بورسی اعلام آمادگی کردند و می‌گویند ما توان فنی و مالی برای استخراج گاز در میادین گازی را داریم. همانطور که می‌دانید کشور با کمبود استخراج گاز مواجه بوده و به سرمایه گذار نیاز است. ما اعلام آمادگی کردیم و توان آن را داریم و حتی بهتر از خارجی‌ها این کار را انجام خواهیم داد.

طیب نیا در این باره خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، باید بهترین حوزه و میدان گازی در اختیار این گروه قرار بگیرد تا بهترین اتفاقی که می‌تواند ظرف چندسال آینده صورت بگیرد، رقم خورد و مردم از منافع آن بهره‌مند شوند.

وی درخصوص اعلام آمادگی دو شرکت بزرگ بورسی توضیح داد: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و فولاد مبارکه دو شرکت بزرگی بورسی هستند که ۴۰، ۵۰ میلیون نفر سهام این دو شرکت را دارند. یعنی اگر نفعی در این موضوع باشد به سهامدار و ملت ایران می‌رسد. علاوه بر اینکه خودکفایی این حوزه را به همراه دارد، منفعت عام را هم در پی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیا در خصوص اقدامات دولت سیزدهم برای رفع موانع بیان کرد: دولت نشان داده که در این حوزه می‌خواهد اتفاقات خوبی را رقم بزند و هر اتفاق بزرگ مستلزم همراهی همه ارکان نظام است. یعنی دولت، مجلس، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی همه باید با هم همراه شوند و هرکدام از این ارکان همراهی نداشته باشند آن اتفاق بزرگ رخ نمی‌دهد.

طیب نیا ادامه داد: دولت نشان داده که می‌خواهد تحولات اقتصادی رقم بخورد. در حقیقت منتظریم که این اتفاقات را ببینیم. در حوزه حمایت از شرکت‌های بزرگ در سال گذشته اتفاقات خوبی با حضور رئیس جمهور رخ داد؛ لذا این موضوع نشان دهنده عزم دولت در این حوزه است. ما جلسات خوبی با رئیس جمهور و معاون اول ایشان برگزار کردیم که این نشان دهنده این است که عزم دولت برای بسترسازی ورود شرکت‌های بزرگ به عرصه خدمت رسانی، توسعه و گسترش صنعت جزم است. امیدواریم ما هم بتوانیم پاسخگوی این اقدامات باشیم.

وی همچنین افزود: در حوزه‌های اجرایی آن جا‌هایی که بستر فراهم شد مثل نیروگاه بلافاصله به احداث واحد‌های نیروگاه، واحد‌های انتقال آب، حوزه‌های حمل و نقل و تجهیز ناوگان حمل و نقل کشور ورود کردیم و اتفاقات خوبی رقم خورد. چیزی که مهم است هماهنگی ارکان اقتصادی و صنعتی کشور است. یعنی اگر تحول اقتصادی بخواهیم صنعت با وزارت نیرو، نفت و راه و شهرسازی و وزارت صمت درگیر است و اگر هرکدام از این‌ها لنگ بزند چرخ صنعت لنگ می‌زند. ما نیازمند انسجام در حرکت‌های صنعتی و اقتصادی هستیم و هماهنگی تصمیم‌های اقتصادی نیاز است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز، درخصوص طرح‌های توسعه‌ای و سودآوری شرکت بیان کرد: شرکت فولاد مبارکه و مجموعه‌هایی از این دست نشان دادند که سودآوری خوبی داشتند. اگر روند یکی، دو دهه اخیر را بررسی کنید هم در بازار سرمایه و هم از نظر ارزش سهم و سودآوری این مجموعه‌ها نشان دادند که بر هر گونه سرمایه گذاری دیگری در کشور برتری دارند. یعنی اگر کسی در یکی، دو دهه اخیر اگر روی سهم‌هایی مثل سهم فولاد مبارکه سرمایه گذاری کرده قطعا از سرمایه گذاری در ارز، طلا و. سودآورتر بوده و این نشان داده که سهام فولاد مبارکه ارزش آفرین‌تر و مفیدتر بوده است. به لحاظ سودآوری ممکن است این تصور باشد که سودآوری این شرکت‌ها به واسطه رانت انرژی است، اما این موضوع ممکن نیست.
وی خاطرنشان کرد: اگر ما پایداری تولید و توسعه پی در پی این مجموعه‌ها را می‌بینیم به واسطه نیروی دانشی، خبره و مدیریت حرفه‌ای که در این مجموعه‌ها نهان شده و لطف خدا بود. همچنین پیرو تصمیمات سیاسی، تحولاتی در این مجموعه‌ها اتفاق نیفتاده حتی در مقاطعی که مدیران سیاسی در این مجموعه‌ها حضور داشتند ساختار اصلی این مجموعه‌ها یعنی مدیریت حرفه‌ای و فنی حفظ شده و دستاورد‌های خوبی برای کشور داشتند.

طیب نیا بیان کرد: اگر فولادمبارکه با تولید ۲ میلیون تنی شروع به کار کرد الان بالغ بر ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد دارد. این به واسطه ورود حرفه‌ای این مجموعه‌ها به کسب و کار و صنعت خودشان است. این موضوع، پایداری این مجموعه‌ها در تداوم این دستاورد‌ها را نوید می‌دهد.

مدیرعامل فولاد مبارکه درباره برنامه افزایش سرمایه شرکت فولاد مبارکه توضیح داد: بله. برنامه افزایش سرمایه هم داریم. درخصوص سودآوری شرکت‌ها عملکرد مجموعه نشان می‌دهد که ما در فروردین ماه حداقل ۳۰ رکورد تولید را داشتیم. رکورد زدن در شرکت‌هایی مثل فولاد مبارکه و شرکت‌های تولیدی بزرگ که قبلا سقف رکورد‌ها را زدند و بالای صد در صد ظرفیت‌ها را تولید می‌کنند کار آسانی نیست و نظم بالا در لجستیک، حمل و نقل، مدیریت و مصرف و تولید را نیاز دارد تا این اتفاق رقم بخورد. اتفاقاتی که یک روزه هم نبوده و این شرایط در اردیبهشت ماه ادامه دارد. در اردیبهشت رکورد فروردین ماه را خواهیم زد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بورس کالا شرایط خرید ورق گالوانیزه را اعلام کرد
از سوی مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالا؛

بورس کالا شرایط خرید ورق گالوانیزه را اعلام کرد

بررسی روند فروش فولاد مبارکه اصفهان در رینگ صنعتی بورس_کالا

رشد ۱۵ درصدی نرخ معاملات محصولات "فولاد" در بورس کالا

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
سلام طیب نیای جنایتکار کل اقتصاد پکوند ورفت تا فامیلهاش تو فولاد همه کاره شوند