بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تصمیمی که جذابیت صادرات سیمان را زیر سوال برد

تصمیمی که جذابیت صادرات سیمان را زیر سوال برد
هلدینگ سیمانی غدیر به تنهایی قادر به تامین تمام سیمان مورد نیاز طرح احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور خواهد بود.
کد خبر : ۲۵۸۵۶۰

تصمیمی که جذابیت صادرات سیمان را زیر سوال برد/ کار نشه

با توجه به افزایش هزینه های تولید، خبرهایی از درخواست افزایش قیمت پایه سیمان توسط سیمانی ها مطرح شده است. به همین یهانه، خبرنگار بورس نیوز گفتگویی با رضا نیک پور مدیر عامل شرکت سیمان کردستان انجام داده که ماحصل آن را می خوانید.

با توجه به افزایش هزینه حقوق و دستمزد و... در سال جاری، آیا نرخ فروش محصول، حاشیه سود لازم برای صنعت سیمان را به همراه دارد؟ منتظر افزایش نرخ سیمان باشیم یا نه؟

نیک پور: افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد پایه کارگری و افزایش تقریباً ۴۳ درصدی متوسط حقوق و دستمزد کارکنان شرکت، قیمت تمام شده را تحت تاثیر قرار داده و روی تامین مواد اولیه و قطعات هم اثر گذاشته است. این موضوع در نهایت سبب کاهش حاشیه سود صنعت خواهد شد. البته هنوز آثار افزایش قیمت تمام شده نمایان نشده، اما ورود سیمانی ها به حاشیه زیان هم محتمل است.
با توجه به آنکه کرایه‌های حمل هم افزایش ۳۵ درصدی داشته، به صورت منطقی باید منتظر افزایش قیمت سیمان باشیم . امیدواریم بورس کالا و وزارت صمت از صنعت سیمان حمایت کرده و اجازه دهند به همان نسبت که افزایش هزینه حقوق و دستمزد، کرایه حمل، هزینه قطعات و... روی قیمت تمام شده سیمانی ها تاثیر گذار بوده، قیمت پایه سیمان ها هم شامل افزایش شود.البته با شروع جراحی اقتصادی هوشمندانه دولت انتظار میرود انشالله با تدابیر اتخاذ شده در آینده نزدیک شرایط عمومی قیمتها برای تولید کنندگان و مردم در بهینه ترین حالت خود قرار گیرد .

وضع عوارض صادرات سیمان و کلینکر چه تاثیری روی حجم صادرات سیمان ایران و سودآوری شرکت‌های سیمانی خواهد داشت؟

نیک پور: افزایش هزینه های صادراتی موجب میشود صادرات مازاد سیمان و کلینکر این صنعت جذابیت نداشته باشد و این عدم جذابیت صادرات، تاثیری هم روی بازار داخلی نخواهد داشت؛ چرا که مصرف سالانه سیمان در کشور ما حدود ۵۵ میلیون تن بوده و تولید سیمانی ها سالانه بالغ بر ۷۵ میلیون تن است. وضع عوارض روی صادرات کالایی که نه تنها محصول خام تلقی نمی شود، بلکه با مازاد تولید آن در بازار داخلی مواجه هستیم و اتفاقا در سالیان قبل جایزه صادراتی دریافت می کرده، اصلا توجیه ندارد. مگر اینکه بازار مصرف داخلی به اندازه تولید دارای رشد باشد، که در شرایط کنونی اینطور نیست ، وضع عوارض روی صادرات کالاها با هدف جلوگیری از خام‌فروشی صورت گرفت و اصولاً سیمان و‌ کلینکر کالای خام نیستند. و بنظر میرسد که در اینخصوص می بایست توسط وزارت محترم صمت بخشنامه بازنگری گردد.
در نظر داشته باشید که افزایش کرایه‌های حمل، قیمت تمام شده سیمان و کلینکر (بخصوص در مورد شرکت هایی که در مرکز کشور قرار داشته و با مرزهای صادراتی فاصله دارند) را افزایش داده است. با وضع عوارض صادراتی، این موضوع تشدید هم شده است. علاوه بر اینها، از سال ۱۴۰۰ از درآمد عملکرد ناشی از صادرات شرکت ها، مالیات هم دریافت می شود. با این شرایط، نه فقط سیمان ایران در بازارهای صادراتی از قدرت رقابتی برخوردار نیست؛ بلکه باید منتظر زیان ده شدن سیمانی ها هم باشیم. قسمت تلخ ماجرا اینست که بازارهای صادراتی که با هزینه های بسیار بالا و زحمات زیاد شرکت های صادر کننده در طی سالهای زیادی ایجاد گردیده بخاطر عوارض و مالیات از دست میرود و براحتی توسط رقبا پر خواهد شد بعنوان مثال کشور ترکیه بمحض عدم حضور ایران در عراق نسبت به جذب بازار اقدام نمود و پس گرفتن این بازار بسیار دشوار خواهد بود و شاید سالها بطول انجامد ، لذا انتظار میرود دولت نسبت به حذف کامل عوارض صادراتی و مالیات عملکرد ناشی از صادرات اقدام کند تا بتوان نسبت به حفظ بازارهای هدف صادراتی و ارز آوری برای کشور عزیزمان اقدام کرد.

تصمیمی که جذابیت صادرات سیمان را زیر سوال برد/ کار نشه

اجرای طرح احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور چه تاثیری روی قیمت سیمان و سودآوری شرکت ها خواهد داشت؟

نیک پور: تامین سیمان مورد نیاز جهت اجرای طرح احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی، بی آنکه این طرح منجر به افزایش قیمت ها در بازار داخل شود، امکان پذیر خواهد بود و فقط باید برنامه‌ریزی صحیح صورت بگیرد. هلدینگ سیمانی غدیر به تنهایی قادر به تامین تمام سیمان مورد نیاز این طرح خواهد بود.

وضعیت تولید و فروش در شرکت سیمان کردستان به چه صورت است؟
نیک پور: ۵ شرکت سیمانی در منطقه شمالغرب وجود دارد که حدود ۱۲ میلیون تن سیمان تولید می کنند. حال آنکه کل تقاضای سیمان منطقه حدود ۶ میلیون تن است و مابقی، مازاد بر نیاز بازار داخل است. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شرکت سیمان کردستان در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰۰ هزار تن صادرات داشته که از زمان تاسیس تاکنون رکورد بی سابقه ای در این شرکت بوده است. در بازار داخل هم بیش از سقف اعلام شده توسط وزارت صمت عرضه انجام شده است. خوشبختانه سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای شرکت سیمان کردستان بود‌ و سود مناسبی از محل فروش در بازار داخل و بازار صادراتی محقق شد. در نظر داشتیم حجم صادرات ۱۴۰۰ را امسال هم‌ تکرار کنیم؛ ولی با توجه به افزایش قیمت تمام شده در سال ۱۴۰۱ و همچنین وضع عوارض صادرات سیمان و کلینکر، احتمالاً امسال صادرات کاهش خواهد داشت و تکرار این سود امکان‌پذیر نخواهد بود.

سهم "سکرد" از رکوردداران سقوط بوده، اما اخیرا رشد خوبی داشته است. در مورد روند قیمت سهم، برنامه های شرکت برای حمایت از سهم و... بگوئید.

نیک پور: سهم "سکرد" در سال ۱۳۹۹ رشد زیادی داشت و در سال۱۴۰۰ هم سقوط سنگینی تجربه کرد و قیمت هر سهم تا حدود ۴۰۰ تومان رسید. اما به هر حال با توجه به حمایت های هلدینگ سیمانی غدیر و وجود گروهی سهامداران وفادار در این سهم، "سکرد" رشد کرده و به بالای ۹۰۰ تومان رسیده است و انتظار می‌رود قیمت سهم در همین محدود تثبیت شود.

خبر خوبی برای سهامداران دارید؟

نیک پور: با توجه به سیاست های شرکت سیمان کردستان در سال ۱۴۰۱ ‌در بخش صادرات و حمل داخلی، برنامه افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل شرکت اعتماد ترابر، از شرکت های زیرمجموعه سیمان کردستان را داریم. این شرکت درحال حاضر مجهز به ۴۹ دستگاه کامیون بوده و در نظر داریم امسال ناوگان حمل این شرکت را به ۷۵ دستگاه کامیون برسانیم که انشالله با اجرای این طرح ایجاد اشتغال از نیروهای جوان و متعهد منطقه بیجار در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر