بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
یک کارشناس صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

چنگ تحریم ها بر گلوی صنعت سیمان

چنگ تحریم ها بر گلوی صنعت سیمان
سیمان در سایر کشورها با قیمت تقریباً ۸۰ دلاری به دست مصرف کننده می رسد، حال آنکه سیمان در کشور ما حدود ۱۶ دلار قیمت دارد! امیدوارم با احیای برجام و ایجاد ارتباط مطلوب بین المللی و همچنین کاهش مداخله های دولت در قیمت گذاری سیمان داخلی، صنعت سیمان از فشارها خلاصی یافته و فرصتی برای رشد و توسعه داشته باشد.
کد خبر : ۲۶۱۶۵۰

جای چنگ تحریم ها بر گلوی صنعت سیمان

بورس نیوز:

 احیای احتمالی برجام تمامی صنایع از جمله صنعت سیمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

محمدرضا احسانفر، کارشناس صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص تاثیر احیای برجام بر صنعت سیمان بیان کرد: یقین دارم که احیای برجام روی کل اقتصاد ایران تاثیر مثبتی بر جای گذاشته و هزینه‌هایی که در مدت تحریم به اقتصاد ما تحمیل شده به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داشت.  البته که نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه مدت به شرایط قبل از تحریم باز گردیم؛ اما در میان مدت احتمالا این تاثیر بر اقتصاد ما ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد : اقتصاد ما از رنجی که در شرایط تحریم می‌برد، خلاصی خواهد یافت. صنعت سیمان هم خارج از کلیت اقتصاد نیست. تامین قطعات و ماشین آلات و همینطور بخش‌هایی از مواد اولیه مورد استفاده در صنعت سیمان، تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت. از آنجا که در حال حاضر بسیاری از قطعات و ماشین آلات به طور مستقیم خریداری می‌شود و امکان حوالی وجه به طور مستقیم و گشایش اعتبار از طریق سیستم بانکی LC وجود ندارد، پرداخت‌ها می‌بایست به صورت نقدی صورت بگیرد. با احیای برجام در این حوزه می‌توان صرفه جویی‌هایی در هزینه‌ها داشت و بالتبع موجب افزایش سود کارخانجات سیمانی خواهد شد. اگر دخالت‌های دولت در حوزه قیمت گذاری هم همزمان با احیای برجام و گشایش‌های بین المللی کاهش یابد، حتماً اتفاقات خوشایندی در صنعت سیمان رقم خواهد خورد. علاوه بر آن که احیای برجام موجب کاهش هزینه‌های تامین قطعات ماشین آلات میشود، در حوزه تامین مواد اولیه و سایر حوزه‌هایی که صنعت سیمان برای حفظ بازار‌های خود باید در آن‌ها اقدام به سرمایه گذاری و صرف هزینه کند نیز تاثیرگذار خواهد بود. در بازار‌های صادراتی هم مشتریان معمولا ترجیح می‌دهند خرید‌های خود را از طریق LC انجام دهند تا ریسک کمتری متوجه معاملات باشد. حال آنکه در شرایط تحریمی از چنین امکانی هم برخوردار نبودیم و در صورت احیای برجام در بازار‌های صادراتی هم با فراغ بال بیشتری حضور خواهیم داشت.

این کارشناس سیمان افزود: علاوه بر این در شرایط تحریمی از تکنولوژی‌های روز دنیا هم عقب مانده ایم. از جمله تکنولوژی "آنالایزر" که به تولید کنندگان این امکان را می‌دهد که به صورت آنلاین، کیفیت محصول تولیدی را کنترل کنند. به رغم آن که تجهیزات مورد نیاز برای این کار توسط شرکت‌های سیمانی خریداری شده، اما به سبب تحریم‌ها دسترسی به منابع رادیواکتیو نداریم و عملا امکان استفاده از این تکنولوژی وجود ندارد.

احسانفر ضمن تاکید بر محدودیت‌ها و عوارض تحریم‌ها برای صنعت سیمان، اظهار کرد: یکی از معایب تحریم‌ها برای صنعت سیمان هم صادرات کالای نیمه ساخته به جای محصول ساخته شده بوده است. آمار صادرات صنعت سیمان در چند سال گذشته نشان می‌دهد در این سال‌ها همواره صادرات سیمان کاهش داشته و در مقابل صادرات کلینیک افزایش یافته است. این شرایط موجب شده سود صنعت سیمان به خارج از کشور منتقل شده و به عبارتی دیگر یارانه انرژی را صادر کرده ایم و این کار، خدمت به کشور نبوده است. البته که این شرایط ناشی از سیاست‌های دولت در بازار داخل بوده است. در نظر داشته باشید که قیمت سیمان ما قیمت واقعی نیست و قیمت‌های صادراتی هم از قیمت‌های داخلی تاثیر پذیرفته اند. سیمان در سایر کشور‌ها با قیمت تقریباً ۸۰ دلاری به دست مصرف کننده می‌رسد، حال آنکه سیمان در کشور ما حدود ۱۶ دلار قیمت دارد! امیدوارم با احیای برجام و ایجاد ارتباط مطلوب بین المللی و همچنین کاهش مداخله‌های دولت در قیمت گذاری سیمان داخلی، صنعت سیمان از فشار‌ها خلاصی یافته و فرصتی برای رشد و توسعه داشته باشد.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سیاست اشتباه وزارت صمت در مداخله در بورس کالا
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سیاست اشتباه وزارت صمت در مداخله در بورس کالا

قیمت‌گذاری دستوری در تولید و خرید انرژی نباید باشد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

قیمت‌گذاری دستوری در تولید و خرید انرژی نباید باشد

در قطعی برق خط ۲ فولادسازی را نصب کردیم/بومی سازی با راهنمایی چادرملو
مدیرعامل شرکت فولاد شاهرود در نشست "یک دیدار یک عرضه":

در قطعی برق خط ۲ فولادسازی را نصب کردیم/بومی سازی با راهنمایی چادرملو

ضرورت افزایش قیمت پایه سیمان در بورس کالا
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ضرورت افزایش قیمت پایه سیمان در بورس کالا

ارسال نظر