بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
آخرین داده های بانک مرکزی بررسی شد؛

کاهش ۸.۴ درصدی چک‌های برگشتی در تیرماه

کاهش ۸.۴ درصدی چک‌های برگشتی در تیرماه
بررسی آخرین داده‌های بانک مرکزی درخصوص وضعیت چک در تیرماه نشان می‌دهد که در این ماه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره چک به ارزش بیش از سه هزار و ۳۲۰ هزار میلیارد ریال مبادله شد.
کد خبر : ۲۶۲۰۰۳

کاهش ۸.۴ درصدی چک‌های برگشتی در تیرماه

بورس نیوز: بررسی آخرین داده‌های بانک مرکزی درخصوص وضعیت چک در تیرماه نشان می‌دهد که در این ماه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره چک به ارزش بیش از سه هزار و ۳۲۰ هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۶.۴ درصد و در حوزه مبلغ ۳ درصد کاهش داشته است.

همچنین در تیرماه ماه امسال ۴۹.۱ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب ۳۰.۷ درصد، ۱۰.۹ درصد و ۷.۵ درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

براساس آخرین داده‌های بانک مرکزی، تیرماه امسال پنج میلیون و ۷۰۰ هزار فقره چک به ارزش ۲ هزار و ۹۷۵ هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۶.۱ درصد و به لحاظ قیمتی ۲.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این دوره ۹۰.۷ درصد تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۸۹.۶ درصد مبلغ چک‌های مبادله شده پاس شده است، در حالی که در تیرماه سال گذشته ۹۰.۸ تعداد چک‌ها و ۸۸.۱ درصد مبلغ چک‌های معامله شده وصول شد.

بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های گیلان با ۹۳.۵ درصد، البرز و خوزستان هر کدام ۹۱.۸ درصد و گلستان و مازندران هر کدام ۹۱.۲ درصد اختصاص یافته است و کهگیلویه و بویراحمد ۸۶.۸ درصد، کردستان ۸۷.۳ درصد، خراسان شمالی و لرستان هر کدام ۸۷.۷ درصد پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

تیرماه امسال ۵۸۶ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۳۴۵ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که در مقایسه با ماه قبل از نظر تعداد ۸.۴ درصد و از بعد مبلغ ۷.۷ درصد کاهش داشته است.

در این دوره از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب ۹.۳ درصد و ۱۰.۴ درصد برگشت داده شده است.

تیرماه سال گذشته ۹.۲ درصد تعداد و ۱۱.۹ درصد مبلغ چک‌ها وصول نشده است.

در بین استان‌های کشور بیشترین تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۳.۲ درصد، کردستان ۱۲.۷ درصد، خراسان شمالی و لرستان هر کدام ۱۲.۳ درصد، گلستان و مازندران هر کدام ۸.۸ درصد پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشت به کل تعداد چک‌های مبادله شده را به خود اختصاص داده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر