بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

صعود ۲ الی ۳ ماهه بازار سهام از اواسط مهر

صعود ۲ الی ۳ ماهه بازار سهام از اواسط مهر
کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی از کاشناسان در تحلیل‌های خود از رشد شاخص به عنوان شروع دوره صعود بورس یاد می‌کنند، اما اینطور نیست.
کد خبر : ۲۶۲۴۳۵

تجربه را تجربه کردن خطاست

 
بورس نیوز:

قیمت سهام در روزهای اخیر نزول قابل توجهی را تجربه کرده است . وضعیت نزولی بازار سرمایه در حالی ایجاد شده که وضعیت بازارهای دیگر مانند بازار ارز و طلا صعودی است و این سهامداران بازار سرمایه را بیش از پیش دل آزرده کرده است.

در این خصوص هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه به بورس نیوز، گفت: برخی از کاشناسان در تحلیل‌های خود از رشد شاخص به عنوان شروع دوره صعودی بورس یاد می‌کنند، اما اینطور نیست. به دلیل اینکه این مثبت شدن هیچ نشانی از صعودی شدن روند کلی بازار در خود نداشت. برگشت بازار سهام در هر نوع تحلیلی قواعد و اصول خود را دارد. با یک روز صف خرید شدن نمی‌توان گفت بورس صعودی شده است.

وی افزود: تعدادی مشخصه‌های مهمی وجود دارد و تا زمان شکل گیری آن‌ها نمی‌توان درباره روند کلی بورس تحلیلی داشت. به همین خاطر نمی‌توان گفت بورس با یک روز مثبت شدن برگشته است. این در حالی است که بازار سهام باز هم به منفی خوردن احتیاج دارد. رشد شاخص کل در یک روز ، مقطعی و ناشی از هیجانات گروه خودرو بود. همچنین احتمال دارد هفته بعد نیز بورس منفی باشد و از اواسط مهر صعود دو تا سه ماه را شاهد باشیم.

خاوری درباره شاخص کل چنین گفت: شاخص کل دو حمایت را تجربه کرد. ابتدا در محدوده یک میلیون و ۳۸۸ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحدی که عملکرد خوبی هم داشت. از سوی دیگر محدوده حمایتی را به خود دیده بود که در حال حاضر به محدوده مقاومت تبدیل شده و احتمال دارد مثبت شدن موقت شاخص کل در روزهای قبل برگشت به همین محدوده باشد. به نظر می‌رسد حمایت و کف اصلی بازار سرمایه یک میلیون و ۳۲۱ هزار تا یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد باشد، یعنی شرایط تا پایان مهر با نوسان سپری می‌شود و بورس از یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد مسیر صعودی خود را شروع می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تشریح کرد: صنعت زراعت می‌تواند از پیشتازان در میان صنایع باشد. چراکه همچون روال گذشته صعود خوبی را تجربه کرده است. همچنین فلزات، خودرو و بانک به ترتیب می‌توانند در میان صنایع پیشتاز قرار گیرند. در این بین، اما گروه بانکی از آن دست صنایع بود که در این نوسانات هیچ نوسان منفی را تجربه نکرد. به نظر می‌رسد فلزات، خودرو و بانک می‌توانند به بازگشت بورس به روند قبلی کمک کنند.

خاوری سخنان خود را چنین پایان داد: موضوع با اهمیت، درگیر شدن افرادی از بدنه سازمان و شرکت‌های سبدگردان با صندوق‌ها است که به انواع مختلف در بازار سهام دیده می‌شود. این صندوق‌ها از بدنه بورس تغذیه می‌شوند و جریان نقدینگی را وارد این حوزه نمی‌کنند. در این بین صندوق‌های درآمد ثابت فعالیت‌های خود را گسترش داده‌اند و قوانین هم به نفع آن‌ها تغییر می‌کند. به نظر می‌رسد این صندوق به دلیل اینکه مجوز های آن‌ها مبنای علمی و درست ندارد و مبنای خرید و فروش صندوق‌ها درست نیست، مشکل بعدی بورس خواهند بود. از آن ابتدا که شرکت‌ها ملزم به داشتن بازارگردان شدند این موضوع با استقبال مواجه شد و در حال حاضر فعالان بازارگردان‌ها را بلای جان بازار سرمایه می‌دانند. احتمال شبیه شدن سرنوشت صندوق‌ها به بازارگردان‌ها نیز وجود دارد.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تا پایان سال جاری قیمت سهام رشد می‌کند؟
کاربران بورس نیوز نظر خود را اعلام کردند؛

تا پایان سال جاری قیمت سهام رشد می‌کند؟

بازار سهام رشد می کند به یک شرط
حمیدرضا طریقی، مدیرعامل کارگزاری توانا در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد

بازار سهام رشد می کند به یک شرط

علی سعدوندی در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

بازار سهام به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟

بورس نقش خود را در اقتصاد به درستی ایفا نمی کند
حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بورس نقش خود را در اقتصاد به درستی ایفا نمی کند

ارسال نظر