بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
رضا اکبری،کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

ابهامات متعدد سبب ریزش های متوالی بازار سهام می شود

ابهامات متعدد سبب ریزش های متوالی بازار سهام می شود
روند آتی بازار متأثر از متغیر‌هایی است که در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام قرار دارند و مشخص شدن هریک از این متغیر‌ها می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و به رشد بازار کمک کند.
کد خبر : ۲۶۲۶۰۵

سه گانه ابهام در بورس تهران//منتشر نشود//

بورس نیوز:


روند آتی بازار متأثر از متغیر‌هایی است که در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام قرار دارند و مشخص شدن هریک از این متغیر‌ها می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و به رشد بازار کمک کند. برای بررسی این موارد گزارشی تهیه‌شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

در همین خصوص رضا اکبری،کارشناس بازار سرمایه به بورس نیوز گفت: با توجه به تورم کم سابقه‌ای که ایالات متحده درگیر آن شده، فدرال رزرو نرخ بهره را در چند مرحله افزایش داد و قصد دارد این روند را ادامه دهد تا بتواند هرچه زودتر تورم را کاهش دهد. این مسئله سبب شده که قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها با ریزش قابل‌توجهی مواجه شوند. اکثر شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه ایران، شرکت‌هایی صادرات محور هستند و از کاهش قیمت کامودیتی‌ها آسیب می‌بینند و درآمدشان کاهش می‌یابد. حتی آن بخش از محصولات خود را که در داخل کشور (بورس کالا) به فروش می‌رسانند، به علت آنکه فرمول قیمت‌گذاری این محصولات بر اساس قیمت‌های جهانی است، با افت قیمت مواجه می‌شوند.

این فعال بازار سرمایه تشریح کرد: به‌جرأت می‌توان گفت که مهم‌ترین ابهام یک سال گذشته بازار سرمایه کشور، برجام است. مشخص نشدن نتیجه مذاکرات باعث شده که سرمایه‌گذاران با ریسک بالایی روبه‌رو باشند و هرگونه رشد آتی بازار مستلزم رفع شدن این موضوع است. اگر کشور‌ها به توافق دست یابند، در کوتاه‌مدت ممکن است بازار واکنش منفی نشان دهد. اما در بلندمدت شرکت‌ها می‌توانند طرح‌های توسعه ای تعریف کنند و یا با خرید تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز، محصولات باکیفیت‌تری تولید نمایند که این امر به نفع اقتصاد کشور است. همچنین، اگر کشور‌ها به توافق نرسند آنگاه باید منتظر رشد نرخ ارز در کشور بود و همین امر سبب رشد مقطعی بازار خواهد شد.

اکبری درباره بودجه سال بعد تبیین کرد: یکی از ریسک‌های سیستماتیک بازار، ریسک تصمیم‌گیری قانون‌گذار است. متأسفانه در کشور ما این ریسک بسیار قابل‌توجه است و تصمیم‌گیری‌های یک‌شبه بلای جان اقتصاد کشور است. در ماه‌های آتی قرار است بودجه سال ۱۴۰۲ توسط دولت به مجلس ارائه شود و تجربه نشان داده که هرسال با تغییر فرمول قیمت‌گذاری متغیر‌های مؤثر بر شرکت‌ها، ریسک بزرگی به سرمایه‌گذاران تحمیل خواهد شد. نمونه‌ای از این موارد قیمت‌گذاری نرخ گاز خوراک تحویلی به شرکت‌ها بود که در بودجه سال گذشته خبرساز شد و از هم‌اکنون زمزمه‌های تغییر آن در بودجه ۱۴۰۲ به گوش می‌رسد.

وی در پایان گفت: با توجه به موضوعات مطرح‌شده به نظر می‌رسد بازار سرمایه، در نیمه دوم سال جاری، همچنان پر ریسک باشد و هر صعودی مقطعی بوده تا زمانی که ابهامات مهم بازار رفع شوند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دو دلیل که می توان به شرایط زغال سنگی ها خوش بین بود
سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

دو دلیل که می توان به شرایط زغال سنگی ها خوش بین بود

سود‌های تخیلی و افزایش سرمایه‌ای مضحک در "ثنور"

سکوت ، مشارکت در فساد یا بی سوادی کارشناسان

محمد نوربخش ، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

چهارگانه رشد بورس + معرفی ۳ صنعت پیشتاز در نیمه دوم سال جاری

صعود ۲ الی ۳ ماهه بازار سهام از اواسط مهر
هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

صعود ۲ الی ۳ ماهه بازار سهام از اواسط مهر

ارسال نظر