بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
امیر موسوی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

معاملات الگوریتمی مشکل بازار سرمایه نیست

معاملات الگوریتمی مشکل بازار سرمایه نیست
الگوریتم تحت نظارت سازمان بورس است و هر OMS برای معاملات الگوریتمی نشانه می‌زند، هر کارگزاری هم برای استفاده از API به سازمان بورس نامه می‌زند.
کد خبر : ۲۶۲۹۱۶

مشکل تنها معاملات الگوریتمی است؟

امیر موسوی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز شرح داد: بازار سهام به دلایل بنیادی همچون اعتراض های اخیر و عدم توافق برجام ریزش می کند. در حجم معاملات پایین ، توهم دستکاری در بازار سهام ایجاد می‌شود و برخی عامل ریزش را معاملات الگوریتمی عنوان می‌کنند در حالی که در این حجم معاملات ، الگوریتم امکان فعالیت نخواهد داشت. از طرفی باید بازارگردانی و معاملات الگوریتمی را تفکیک کرد، دستورالعمل بازارگردانی مشکلاتی دارد که باید مرتفع شود و برای رفع آن امکان مذاکرات وجود دارد. همچنین باید گفت مشکلات بازارگردانی ارتباطی با الگوریتم ندارد.

وی افزود: الگوریتم تحت نظارت سازمان بورس است و هر OMS برای معاملات الگوریتمی نشانه می‌زند، هر کارگزاری هم برای استفاده از API به سازمان بورس نامه می‌زند. معاملات الگوریتمی زیر ۰.۷ درصد است یعنی نیم درصد کل معاملات بازار سهام در حالی که الگوریتم اجرای معاملات است، یعنی خود الگوریتم تصمیم به خرید و فروش سهمی را نمی‌گیرد. از سوی دیگر معاملات الگوریتمی به دلیل حجم پایین و اجرامحوری تأثیری بر بازار سرمایه ندارند.

بازار با حجم معاملات پایین جانی برای صعودی شدن ندارد

موسوی در خصوص عوامل احتمالی افت قیمت ها در بازار سهام عنوان کرد: بازاری که حجم معاملات آن پایین است نیازی به دلیل برای ریزش ندارد، در شرایط فعلی فعالین از شرایط اقتصاد کلان و اجرای توافق ناامید هستند. از سوی دیگر در صورت اجرا نشدن برجام شرکت‌ها درفروش با مشکل مواجه می‌شوند، افراد در شلوغی سیاسی به دارایی امنی مانند طلا و ملک پناه می‌برد. از طرفی سرمایه‌گذاران منابع خود را به سمت سپرده بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت می‌برند، چراکه از عایدی بیش از ۲۰ درصدی به‌صورت سود سالیانه اطمینان دارند.

این فعال بازار سهام در پایان به بورس نیوز گفت: دولت باید به سمت توافق و گسترش همکاری‌ها در سطح جهانی برود، در چنین شرایطی است که شرکت‌ها می‌توانند ارتباط با جهان داشته باشند و فعالیت خود را توسعه ببخشند. مشکل اگر اشتباه شناسایی شود به‌صورت اشتباه نیز حل می‌شود؛ بنابراین باید مشکلات ریشه‌یابی شود تا نهاد‌های متولی بازار سرمایه آن را مرتفع سازند.

 

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
۳ مانع اصلی رشد بازار سهام
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

۳ مانع اصلی رشد بازار سهام

مصطفی امید قائمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

منتظر رونق در ماه های آتی باشید

بازار سهام ارزنده است اما نیاز به محرک دارد
مصطفی محبی مجد، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار سهام ارزنده است اما نیاز به محرک دارد

زمان ورود به بازار سهام فرارسیده است؟
نوید حیدری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

زمان ورود به بازار سهام فرارسیده است؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
برپدر ومادر آدم دروغگو لعنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
برپدر ومادر آدم دروغگو لعنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
برپدر ومادر آدم دروغگو لعنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
حرف مفت میزنه بازار کلا توسط رباتها داره معامله میشه
این شیادها میخوان سهام را به خاک تبدیل کنند تا مفت از دست مردم خارج کنند همهشون نقد هستند منتظرند سهم 5000 تومنی را 500 تومن جمع کنند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
تو این سالها فقط حرف مفت از آدم های داغون شنیدیم. تو این مملکت فقط رانت جواب میده
ناشناس
Netherlands
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
شما دیگه چرا خلط مبحث میکنی!!؟ بله الان که با هزار مشکلات اقتصادی از جمله عدم توافق برجام و دیگر مسائل سیاسی که فضای جامعه را تحت تاثیر قرار داده معاملات الگوریتمی تاثیری در ریزش بازار نداره. ولی بی انصافی نکنید و شفاف بگویید که استارت اولیه ریزش بازار توسط تعدادی از بازار گردانان با معاملات الگوریتمی انجام شده. ضمنا دروغگویی و عوض شدن جای شاکی با متهم همیشه امری عادی برای مسولین و تحلیلگران وابسته شده.