بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
دستیابی به توافق ایجاد منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا
وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران در سال 2023 به یک توافق کامل برای ایجاد منطقه آزاد تجاری دست می‌یابند.
کد خبر : ۲۶۲۹۴۲

دستیابی به توافق ایجاد منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا

بورس نیوز: ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه اظهار کرد: انتظار می‌رود، اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران در سال ۲۰۲۳ به یک توافق کامل برای ایجاد منطقه آزاد تجاری دست یابند.

این مقام روس در دومین مجمع اقتصادی دریای خزر بیان کرد: «ما انتظار داریم که در چارچوب مذاکرات خود (دور پنج مذاکرات برگزار شده است) در سال آینده به توافق دائمی در مورد منطقه آزاد تجاری با دامنه و عمق اساسا گسترده‌تر برسیم، چراکه متوجه شده ایم که در حال حاضر شرایط، وضعیت و پتانسیل توسعه یافته، براستی ما را به سمت حداکثر همکاری عمیق سوق می‌دهد.»

وی یادآوری کرد: کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در حال حاضر، یک توافق موقت به منظور کار در مورد تشکیل منطقه آزاد تجاری دارند.

این توافق موقت در سال ۲۰۱۸ به امضا رسید و در ابتدا قرار بود در اکتبر امسال منقضی شود، اما در پایان سال ۲۰۲۱، شورای عالی اقتصادی اوراسیا، تمدید آن به مدت ۳ سال یا تا زمانی که یک توافق دائمی اجرایی شود، تصویب کرد.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا، یک اتحادیهٔ اقتصادی میان دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

این اتحادیه در ۲۹ ماه می ۲۰۱۴ توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه تاسیس و از اول ژانویه ۲۰۱۵ فعالیت آن آغاز شد.

ایران در ۲۲ تیرماه ۱۳۹۷ از امضای توافق تجارت آزاد میان ایران و کشور‌های اوراسیا شامل خبر داد؛ این توافق می‌تواند تجارت میان کشور‌ها شود که یک همکاری منطقه‌ای ارزشمندی است را تسهیل کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر