بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
حامد فلاح جوشقانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی در گفت‌وگو با بورس نیوز توضیح داد:

برجام هم منجر به کاهش قیمت بازار مسکن نمی‌شود/ معرفی موانع رونق بازار سرمایه

عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی برای صندوق‌ها بوده و معاملات آن در دوشنبه ۱۲ مهر از طریق آن‌ها صورت گرفته است.
کد خبر : ۲۶۳۰۷۱

استقبال از عرضه اولیه در بازار سهام طبیعی است

بورس نیوز:
عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی به صندوق ها اختصاص پیدا کرده و معاملات آن در دوشنبه ۱۲ مهر از طریق آن‌ها صورت گرفته است. این عرضه اولیه به صورت حراج کامل بوده و قیمت کف نداشته است، به نظر می‌رسد دلیل حجم بالا در تراکنش‌ها هم همین باشد.

حامد فلاح جوشقانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی در گفتگو با بورس نیوز بیان کرد: دارایی‌های شرکت به پرتفوی سهام و دارایی ثابت تقسیم می‌شود و آخرین تغییر هم در شرکت برای کاربری زمینی بوده که در سامانه کدال اطلاعات آن منتشره شده است.

استقبال از عرضه اولیه در بازار سهام طبیعی است

وی درباره معاملات سهام "وطوبی" تشریح کرد: عرضه اولیه این سهام برای صندوق‌ها بوده و معاملات آن در دوشنبه ۱۲ مهر از طریق آن‌ها صورت گرفته است. این عرضه اولیه به صورت حراج کامل بوده و قیمت کف نداشته است به نظر می‌رسد دلیل حجم بالا در تراکنش‌ها هم همین باشد. باید گفت پر تراکنش شدن معاملات سهام غیرطبیعی نیست، چراکه سهم جدید وارد بازار سهام شده است و سرمایه‌گذاران با توجه به تحلیل خود خریدوفروش انجام می‌دهند.

در صورت رونق بازار سرمایه بازدهی مناسبی خواهیم داشت

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی با اشاره به پرتفوی شرکت گفت: برای اینکه مطمئن شویم سهام شرکت بیشتر از تورم بازدهی می‌دهد، باید شرایط بازار سرمایه را بسنجیم. شرکت در پرتفوی سرمایه‌گذاری خود املاک و مستغلات را هم دارد و به‌طورمعمول بازدهی این حوزه بیش از تورم است، ولی با توجه به برخی مسائل مربوط به بازار مسکن احتمال تفاوتی در بازدهی نیز وجود دارد. اگر شرایط بازار سرمایه همراهی کند، همانند ۶ ماهه نخست سال برای نیمه دوم هم می‌توانیم بازدهی خوبی را کسب کنیم.

موانع رونق بازار سرمایه

وی در خصوص شرایط بازار سهام تشریح کرد: بازار سرمایه با چالش‌های همچون تعیین خوراک پتروشیمی‌ها، وضعیت سوخت شرکت‌ها و احتمال کسری بودجه دولت در سال آتی مواجه است، دراین‌بین باید وضعیت نرخ بهره و انتشار اوراق را هم بررسی کرد. شرایط فعلی پیش‌بینی را سخت می‌کند، اما فضای تورمی بر اقتصاد حکم فرماست و امیدواریم بازار سرمایه همانند قبل که این شرایط را پوشش داده است وضعیت فعلی را هم‌پشت سر بگذارد.

برجام هم منجر به کاهش قیمت بازار مسکن نمی‌شود

فلاح جوشقانی درباره رکود تورمی در بازار مسکن چنین گفت: بازار مسکن یا درگیر رکود تورمی یا رکود می‌شود، رکود تورمی اگر حکم‌فرما باشد معاملات کم خواهد شد، ولی معمولاً کاهش قیمت را در املاک شاهد نیستیم. از طرفی بررسی‌ها نشان می دهد ، حجم عرضه و پروانه‌های صادره، در بازار مسکن نسبت به بازه زمانی مشابه کمتر نشان می‌دهد. در این شرایط رکود در بخش تقاضا ایجادشده، ولی تورم ناشی از کاهش تولید مسکن و عرضه را هم شاهد هستیم، به همین دلیل رکود تورمی ایجاد می‌شود. حجم معاملات کاهش می‌یابد و از طرفی حجم عرضه هم به دلیل افزایش بهای تمام‌شده و رکود در بخش تقاضا پایین می‌آید، به همین خاطر احتمال کاهش قیمت در حوزه مسکن وجود ندارد.

وی افزود: اگر اتفاقی در برجام رخ دهد، بهای تمام‌شده ناشی از تثبیت نرخ دلار نزولی می‌شود در این حالت ممکن است کاهش، قیمتی را در بازار مسکن شاهد باشیم که بسیار دور از ذهن است. برای تأثیرگذاری دلار در بازار مسکن درصدی مشخص نشده است، دیگر موضوعات مانند نگاه سرمایه‌گذاری و مصرفی به املاک و مشخص بودن محدوده شهری در این بازار نیز تأثیرگذار هستند. دلار از دو منظر دیگر، بهای تمام‌شده و حکمرانی شرایط تورمی بر بازار که منجر به گرانی قیمت زمین می‌شود هم تأثیرگذار است.

منتظر افت قیمت بازار مسکن نباشید

فلاح در پایان گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد: باید سیاست دولت در تحقق وعده‌های خود درباره ساخت مسکن را پیگیری کرد، که خود از عوامل متأثر بر سمت عرضه است. به نظر می‌رسد مقداری رکود تورمی بر بازار مسکن حاکم است اما نباید انتظار افت قیمت زیادی  از آن داشت.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
جهش درآمدی
نگاهی به عملکرد مالی پرداخت الکترونیک پاسارگاد

جهش درآمدی "پی‌پاد" در ۲ سال گذشته

بازار سهام همواره پس از رشد نرخ ارز صعودی می شود
حمزه قوچی‌فرد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار سهام همواره پس از رشد نرخ ارز صعودی می شود

معاملات الگوریتمی مشکل بازار سرمایه نیست
امیر موسوی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

معاملات الگوریتمی مشکل بازار سرمایه نیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد دزد زده
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
کسانیکه به بزرگان بورس دسترسی دارند ازشون بخوان یه کاری یه حرکتی یه غلطی بکنن وگرنه سقوط تا صفر شدن سرمایه های اندک مردم در بورس ادامه خواهد داشت.چرا همتون لال شدین؟؟
سهامدار خرد دزد زده
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
کسانیکه به بزرگان بورس دسترسی دارند ازشون بخوان یه کاری یه حرکتی یه غلطی بکنن وگرنه سقوط تا صفر شدن سرمایه های اندک مردم در بورس ادامه خواهد داشت.چرا همتون لال شدین؟؟