بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
عملکرد ضعیف ایران در تجارت با اتحادیه اروپا
منطقه اتحادیه اروپا که از ۲۷ اقتصاد مختلف تشکیل شده، یکی از بازار‌های مهم جهان برای تجارت است. ارزش واردات کالایی این منطقه اقتصادی از کشور‌های خارج از این اتحادیه در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۲ حدود یک‌هزار و ۹۶۷ میلیارد یوری بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.
کد خبر : ۲۶۳۵۱۲

عملکرد ضعیف ایران در تجارت با اتحادیه اروپا

بورس نیوز: منطقه اتحادیه اروپا که از ۲۷ اقتصاد مختلف تشکیل شده، یکی از بازار‌های مهم جهان برای تجارت است. ارزش واردات کالایی این منطقه اقتصادی از کشور‌های خارج از این اتحادیه در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۲ حدود یک‌هزار و ۹۶۷ میلیارد یوری بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است. در این مطلب به بررسی روند تجارت کالایی کشور ایران، عربستان و ترکیه، با اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ تا آگوست ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) و همچنین مبادی و مقاصد این اتحادیه در تجارت با ایران در نیمه نخست ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ پرداخته شده است.

در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۲ میانگین واردات ماهانه اتحادیه اروپا از اقتصاد‌های خارج از این منطقه حدود ۲۰۷ میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱.۲ برابری داشته است. ۴۳ درصد از حدود ۱.۹۷ تریلیون یورو واردات این اتحادیه از خارج از منطقه آسیا بوده که سهم ایران از کل واردات اتحادیه اروپا در هشت ماهه ۲۰۲۲، ۰.۰۵ درصد بوده است، این درحالی است که  ترکیه سهم ۳.۳ درصدی و همچنین عربستان سهم ۱.۳ درصدی از تجارت با اروپا داشته اند.

به صورت خلاصه می‌توان گفت، صادرات کالایی ترکیه و عربستان به اتحادیه اروپا در هشت ماهه نخست ۲۰۲۲، به ترتیب ۸۹ برابر و ۳۶ برابر رقم صادرات ایران به این اتحادیه در همین مدت بوده است. همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد مازاد تراز تجاری ترکیه ۲.۳ میلیارد یورو و مازاد تراز تجاری عربستان ۶.۳ میلیارد یورو بوده است، اما وضعیت برای ایران در این زمینه متفاوت بوده و مازاد تراز تجاری در کشور‌های ترکیه و عربستان، کسری تراز تجاری ۱.۹ میلیارد یورویی برای ایران در تجارت با اتحادیه اروپا ثبت شده است.

در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ کل صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا، حدود ۲۷۲ میلیون تن و به ارزش حدود ۵۵۴ میلیون یورو بدوده که در مقایسه با نیمه نخست سال قبل از لحاظ وزنی رشد ۲۰ درصدی و از نظر ارزشی افزایش ۳۶ درصدی داشته است. حدود ۷۳ درصد از صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا به ترتیب به مقصد پنج کشور آلمان، ایتالیا، اسپانیا، رومانی و بلغارستان بوده است. اگرچه صادرات ایران در این مدت زمان از نظر ارزشی افزایش داشته است، اما از لحاظ وزنی صادرات به ایتالیا در نیمه اول ۲۰۲۲ حدود ۲۲ درصد کاهش و به آلمان حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش در نیمه نخست ۲۰۲۲ کل واردات کالایی ایران از اتحادیه اروپا هم رقمی معادل ۱.۴۶ میلیون تن و به ارزش حدود ۲ میلیارد یورو بوده است که از نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۴ درصد افت داشته، اما از لحاظ ارزشی با ۱۱ درصد رشد همراه بوده است. بیشترین میزان واردات از اروپا به ایران هم به ترتیب از کشور‌های آلمان، ایتالیا، هلند، فرانسه و رومانی بوده به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر