بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
وزارت بازرگانی آمریکا انجام داد؛

۳۶ شرکت چینی در فهرست سیاه تجاری

وزارت بازرگانی آمریکا ۳۶ شرکت چینی در عرصه فناوری‌های تک از جمله تولیدکنندگان تجهیزات هوانوردی، تراشه‌های رایانه‌ای و مواد شیمیایی را به فهرست سیاه کنترل صادرات افزود و علت آن را نگرانی‌ها درباره «امنیت ملی، حقوق بشر و منافع آمریکا» اعلام کرد.
کد خبر : ۲۶۵۲۹۶

۳۶ شرکت چینی در فهرست سیاه تجاری

بورس نیوز: وزارت بازرگانی آمریکا ۳۶ شرکت چینی در عرصه فناوری‌های تک از جمله تولیدکنندگان تجهیزات هوانوردی، تراشه‌های رایانه‌ای و مواد شیمیایی را به فهرست سیاه کنترل صادرات افزود و علت آن را نگرانی‌ها درباره «امنیت ملی، حقوق بشر و منافع آمریکا» اعلام کرد.

شامل شدن این شرکت‌ها در «فهرست نهادها» به آن معناست که گواهی‌ها و مجوز‌های صادرات برای هر شرکت آمریکایی که تلاش کند با آن‌ها داد و ستد کند، باطل خواهد شد.

در برخی موارد، شرکت‌هایی که در دیگر کشور‌ها هستند نیز لازم است که با الزامات مربوط برای جلوگیری از انتقال فناوری‌ها به کاربرد‌هایی که در چارچوب کنترل صادرات ممنوع اند، همخوانی داشته باشند.

این اقدام وزارت بازرگانی آمریکا نشان دهنده سختگیرانه‌تر شدن تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از چین، به ویژه ارتش آن کشور، از دستیابی به فناوری‌های پیشرفته از جمله تراشه‌های رایانه‌ای بسیار پیشرفته و سلاح‌های با سرعت فراصوت (هایپرسانیک) است. این آخرین اقدام در روند تنش طولانی مدت محدودیت‌های آمریکا بر فناوری چین است که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز شد و در دوره دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ادامه یافته است.

در همین حال، دولت بایدن درصدد افزودن بر توانمندی‌های تولیدی آمریکا در عرصه نیمه هادی‌ها و دیگر فناوری‌های پیشرفته است.

بر اساس این اسناد، شرکت فناوری حافظه یانگتسه، تولیدکننده تراشه رایانه، که در شهر ووهان در مرکز چین واقع است، و واحد آن در ژاپن به علت خطر مهم دخالت داشتن در فعالیت‌هایی که در تضاد با امنیت ملی یا منافع سیاست خارجی ایالات متحده هستند، در این فهرست قرار گرفته اند.

اواخر ماه گذشته، آمریکا فروش تجهیزات ارتباطاتی ساخت شرکت‌های چینی هوآوی و زی تی ایی را ممنوع کرد و بر استفاده از برخی از سامانه‌های نظارت تصویری ساخت چین، از جمله هانگژو هایکویژن ممنوعیت گذاشت و علت آن را خطر غیرقابل پذیرشی به امنیت ملی دانست.

برخی از تامین کنندگان تجهیزات عمده هوانوردی در این زمینه شامل شدند تا آن‌ها را از دستیابی به دانش فنی و محصولاتی که به توسعه سلاح‌های فراصوت و دیگر توانمندی‌های نظامی چین کمک می‌کند، منع کند.

در ابتدای این ماه، چین شکوائیه‌ای را به سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا بر سر اقدام‌های کنترل صادراتش برای تراشه‌های رایانه‌ای تحویل داد. وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که پکن این شکایت را برای محافظت از منافع مشروع خود صورت داده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر