بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:باید بگویم هموطنانی که با اندک سرمایه‌ای وارد بازار می‌شوند نباید به ارقامی که دربازار مطرح است دلخوش کنند. زیرا این بازار با واقعیت‌های ارزی ما فاصله دارد.
کد خبر : ۲۶۵۶۵۶

بازار فعلی ارز با واقعیت‌های ارزی ما فاصله دارد

بورس نیوز: مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص ارز ۴۲۰۰ اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا به این شکل نبود. رفته رفته که فاصله قیمت ایجاد شد، رانت آن نیز ایجاد شد و برای کسانی که به آن دسترسی داشتند جذاب شد. به عنوان مثال بر اساس آمار، در سال ۹۶ حدود ۱.۲ میلیون تن واردات روغن داشتیم که در سال ۱۴۰۰ به ۲.۴ میلیون تن یعنی حدود دو برابر رسید. این افزایش واردات به این معنی بود که روغن با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌شد و پس از تبدیل به کالا‌هایی با هزینه تولید پایین، دوباره صادر می‌شد و رانت آن به جیب ذی‌نفعان ارز ۴۲۰۰ می‌رسید. این اتفاق نباید تکرار شود.

وی افزود: جمع بندی گزارش و ماده ۲۰ قانون احکام دائمی تسعیر نرخ واقعی دلار است. اینجا به نظر من مساله مدیریت در بازار ارز مهم است. نرخ واقعی متناسب با شرایطی است که اقتصاد کشور دارد. در این شرایط تورم میانگین به نسبت تورم سال گذشته به امسال افزایش پیدا کرده است. ارز، کالایی بسیار جذابی است. بازار ارز قیمت مشخص ندارد. قیمت آن تابع عرضه و تقاضاست. از طرفی خود نرخ اگر جهش وار افزایش پیدا کند تورم زا خواهد شد. تورم آن به سمت تمام کالا‌های وارداتی می‌رود و به همین نسبت روی نرخ تورم تاثیرگذار خواهد بود. نرخ واقعی بر اساس قانون است. هم علمی و منطقی است و هم با شرایطی که تجربه کردیم تطبیق دارد. از طرفی افزایش‌های جهش وار غیرواقعیت است. این نرخ‌ها هیچ نسبتی با مقدار واردات ما ندارد مگر اینکه کانال خروج سرمایه باز شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: پیشنهاداتی را مجلس در صحن علنی مطرح کرد و بعضا رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد همراهی کردند. معتقدیم که صادرکنندگان غیرعمده را باید تسهیل کرد. الان آن‌ها گرفتار رفع تعهد و سامانه نیما هستند. امکانات این تسهیل گری در اختیار دولت است.

وی با اشاره به لزوم بهبود نقشه ارزی تجاری کشور بیان کرد: واردات کشور به درهم وابسته است. سال گذشته ۸ میلیون دلار واردات از چین داشتیم. اغلب این‌ها به شکل درهمی انجام شده درحالی که ما منابع یوان داریم. کسانی که واقعا از چین واردات ندارد با انباشت کمتری از درهم مواجه می‌شوند.

طغیانی در پایان گفت: مساله دیگری که وجود دارد، این است که فاصله نیما با نرخ وقتی زیاد می‌شود، مبادلاتی در پشت نیما انجام میشود. یعنی ما ظاهر نیما را حفظ کردیم و مبادلاتی در پشت آن در حال رخ دادن است. باید بگویم هموطنانی که با اندک سرمایه‌ای وارد بازار می‌شوند نباید به ارقامی که دربازار مطرح است دلخوش کنند. زیرا این بازار با واقعیت‌های ارزی ما فاصله دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
روش تأمین کسری بودجه را تغییر دهید
ابراهیم عنایت، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

روش تأمین کسری بودجه را تغییر دهید

در بازار رسمی ارز کمبودی وجود ندارد
رئیس کل بانک مرکزی در صحن علنی مجلس:

در بازار رسمی ارز کمبودی وجود ندارد

دغدغه اقتصاد دلار ۴۰ هزارتومانی نیست
آرش علوی، کارشناس ارزی در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

دغدغه اقتصاد دلار ۴۰ هزارتومانی نیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
پنج ساله از این حرفها گفته شده.اگر واقعا خودتون این حرفها رو قبول دارید دلار ۲۸ تومنی بریزید کف بازار ریال با ارزش رو جمع کنید.یه سودی هم برسه به دولت